دانشجویان و مسافران خارج از کشور بهتر است پرداخت‌های ارزی‌شان را از طریق کارت‌های اعتباری انجام دهند..اما تهیه کارت‌های اعتباری در ایران هم گرفتاری‌های خاص خودش را دارد.

کارت‌ اعتباری در ایران

تهیه کارت اعتباری در ایران مشکلات زیادی به دنبال دارد، زیرا ایران از نظر ارتباطات بانکی دچار تحریم است و تهیه کارت‌های اعتباری بین‌المللی در ایران معمولا از شرکت‌های واسطی انجام می‌شود که دفاتر خارج از ایران دارند.

برای بررسی این موضوع به سراغ کارشناسان رفته‌ایم که ببینیم آیا آنها هم تهیه کارت اعتباری را به مسافران خارج از ایران و دانشجویان توصیه می‌کنند یا خیر؟

به اعتقاد هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی، مسترکارت و ویزا کارت از جمله مشهورترین این کارت‌هاست که به دلیل تحریم‌های بانکی در کشور ما قابل دریافت نبوده است و با برجام و برداشته‌شدن تحریم‌ها اجازه صدور این کارت‌ها به برخی از بانک‌ها داده شد، اما اکنون که در آستانه تحریم‌های بانکی هستیم، بانک‌ها دیگر چنین قابلیتی را ندارند و نمی‌توانند مسترکارت صادر کنند. اگرچه ما تنها از طرف آمریکا تحریم می‌شویم، ولی باید در نظر داشت که ارز مبادله‌ای در جهان دلار است.

اباذر نجمی، کارشناس بازار پول نیز در همین رابطه اعلام کرد: شرکت‌هایی که معمولا ارائه‌دهنده مسترکارت هستند، از طریق شرکت‌های خارجی که قوانین را رعایت نمی‌کنند با شرکت‌های جانبی که واسطه بانک‌ها هستند، قراردادهایی منعقد می‌کنند و از این طریق آنها یکسری کارت‌هایی را به متقاضیان ارایه می‌دهند که البته این دست از کارت‌ها دبیت‌کارت هستند و نه کردیت‌کارت.

وی افزود: البته باید در نظر داشت که امکان کلاهبرداری این دست از شرکت‌ها هم وجود دارد، زیرا اگر پشتوانه چنین شرکت‌هایی بانک‌های داخلی نباشند و شرکت‌های خصوصی باشند، امکان کلاهبرداری وجود دارد، چراکه امکان بلاک‌شدن شرکت مادر است و پیگیری پول از دست رفته بسیار دشوار می‌شود.

این کارشناس بازار پول در توضیح صدور این دست از کارت‌های اعتباری از طریق بانک‌ها تصریح کرد: تا قبل از تحریم‌ها برخی از کارت‌ها از طریق تجارت الکترونیک صادر می‌شد و اکنون برخی بانک‌ها به این مسأله ورود پیدا کرده‌اند که ظرفیت محدودی برایشان وجود دارد.

براساس این گزارش، دو بانک دیگر وجود دارد که ارایه‌کننده مسترکارت است؛ اما در مورد هیچ یک از شرکت‌های خصوصی پیشنهاد نمی‌شود. همچنین باید در نظر داشت زمانی که بانک صادر‌کننده کارت است، بانک‌ها پاسخگوی مشتریان است و پول مورد نظر از بین نمی‌رود؛ چرا که می‌توانید با مراجعه به بانک مربوطه پول خود را پس بگیرید.

حال سوال اینجاست: به جای ارز کارت اعتباری بین‌المللی بگیریم؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است دردسر‌هایی که کارت‌های اعتباری غیربانکی برایتان ایجاد می‌کند را بشناسید.

١- هزینه‌های بالای کارت‌های اعتباری غیربانکی است و دیگر آنکه این کارت‌ها پشتوانه قابل اعتمادی ندارند.

٢- سقف اعتبار این کارت‌ها متفاوت است که تا ۵هزار دلار و ١٠‌هزار دلار دیده شده است؛ هر چه این مبلغ بالاتر برود ریسکش بالاتر است زیرا سرنوشت این شرکت‌ها مشخص نیست.

٣- با توجه به شرایط کنونی درخواست مسترکارت و دبیت‌کارت یا کریدیت‌کارت درست به نظر نمی‌رسد چرا که با در نظر گرفتن قیمت دلار به علاوه نرخ مضاعف و سود کارت این کار مقرون‌به‌صرفه نیست؛ به‌عنوان مثال اگر دلار ١۴‌هزار تومان است در این برهه برای شارژ حساب هر دلار را ١۴‌هزار و ۵٠٠ تومان حساب می‌کنند. علاوه بر آن کارمزدی را هم در نظر می‌گیرند.

۴-به نظر می‌رسد که با وضع موجود بهتر است مسافران از پول نقد استفاده کنند اما کسانی که ثبت نام اینترنتی آزمون‌های بین‌المللی و پذیرش مقاله و ثبت نام دانشگاه دارند، چند شرکت داخلی است که چنین کارهایی را با مبلغ کارمزد جزیی انجام می‌دهد.

۵- اما فارغ از ثبت نام‌ها و انجام کارهای روزانه، دبیت‌کارت به‌عنوان وسیله‌ای برای مخارج روزانه و هم مانند عابربانک است و برای کسانی کاربرد دارد که روزانه خرید‌های خرد را انجام می‌دهند و برای پرداخت‌های بازرگانی نیز کاربرد ندارد.

۶-شاید با خود بگویید حتما راهی برای تشخیص اصل‌بودن این دست از کارت‌ها باشد اما به هیچ عنوان قابل تمییز نیست مگر با استفاده از ATM یا اطمینان حاصل‌کردن از موجودی حساب در غیر این صورت‌ این موضوع قابل تشخیص نیست.

منبع: شهروند

 

 

 

 

 

ما را در سایر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

توییتر

تلگرام

لینکداین

اینستاگرام

پیام‌رسان بله

فیس‌بوک


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=117822
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

به جای ارز کارت اعتباری بین‌المللی بگیریم؟
به جای ارز کارت اعتباری بین‌المللی بگیریم؟
به جای ارز کارت اعتباری بین‌المللی بگیریم؟
به جای ارز کارت اعتباری بین‌المللی بگیریم؟
به جای ارز کارت اعتباری بین‌المللی بگیریم؟