اخبارپول- مریم ابونیا: تا به حال چند بار برایتان اتفاق افتاده است که کیف‌پول‌تان خالی از اسکناس اما مملو از کارت‌های بانکی باشد؟ یا از پایانه‌های فروشگاهی کارت کشیده‌اید، یا با همراه‌بانک کارت به کارت کرده‌اید و یا ناچار شده‌اید از یک خودپرداز پول نقد بگیرید…

طبق آمارهای اعلام شده بیش از ۳۰۰ میلیون کارت بانکی فعال در دست مردم ایران است. با یک حساب سر انگشتی و کنار گذاشتن کودکان زیر سن قانونی، به‌طور میانگین هر ایرانی ۴ کارت بانکی دارد. البته بسیاری از این کارت‌ها به دلایلی غیر از سپرده‌گذاری مشتری صادر می‌شود. چرا که مثلا برای حقوق یک کارت، واریز اقساط تسهیلات یک کارت، واریز یارانه یک کارت و همین‌طور کارت‌های متعددی صادر می‌شود که برخی حتی یک‌بار در سال مورداستفاده قرار نمی‌گیرد!

چند کارت در کیف‌پول خود دارید؟

کارتخوان‌ها بخش عمده‌ای از تراکنش‌های خرد و متوسط مالی جامعه را انجام می‌دهند. بسیاری از مشتریان یک فروشگاه ترجیح می‌دهند، همواره برای خرید از کارتخوان استفاده کنند تا جایی که از دستفروش‌های کنار خیابان و مترو هم کارتخوان می‌خواند.
چرا که نه؟ اما هر کارت بانکی داستانی دارد. برای خواندن داستان هر کارت بانکی همراه ما باشید.

انواع کارت بانکی در ایران و همه جای دنیا

کارت‌های نقدی یا بدهکار (Debit Card )

پرکاربردترین کارت بانکی در همه جای دنیا، کارتی است که با اتصال به یکی از انواع سپرده‌های بانکی به شرط داشتن موجودی کافی، امکان برداشت وجه، خرید، انتقال وجه و سایر خدمات الکترونیک تا سقف موجودی حساب را برای مشتریان فراهم می‌کند.
اگر تمایل به داشتن این کارت در خارج از کشور دارید، باید به مدت طولانی مقیم آن کشور بوده و دارای شغل ثابت با درآمد ثابت باشید. این نوع کارت ها دارای شماره سوئیفت بوده و قابلیت دریافت پول از کشورهای مختلف از طریق سیستم‌های بانکی را دارند.

کارت‌های اعتباری (Credit Card )

در این نوع از کارت‌ها بانک برای مشتری یک میزان اعتبار در نظر گرفته است که مشتری می تواند از آن استفاده کرده و بعدا مبلغ آن را به صورت کامل یا اقساطی همراه کارمزد به بانک بپردازد.

بانک این نوع کارت‌ها را براساس اعتبار مشتریان و خوش‌حساب بودن آنها صادر می‌کند. اگر در کشورهای دیگر متقاضی دریافت این نوع کارت بانکی هستید، باید حتما اقامت بلند مدت و یا پاسپورت یک کشور خارجی را داشته باشید توجه داشته باشید که با ویزای توریستی نمی‌توان درخواست این نوع کارت را کرد.

متقاضی حتما باید در آن کشور دارای یک شغل با درآمد مشخص باشد و با ارائه مدارک شناسایی کامل و همچنین مدارک تعیین کننده هویت محل زندگی (Address Proof) مدارک شغلی و یا با استفاده از وثیقه ملکی یا هر نوع وثیقه ارزشمند دیگری که در رهن
بانک می‌گذارد، از آن بانک تقاضای کارت اعتباری کند. در این صورت، بانک با توجه به مقدار و ارزش وثیقه ارائه شده، اقدام به صدور کارت الکترونیکی اعتباری برای فرد کرده و مقدار توافق شده را به کارت فرد واریز می‌کند.

معمولا مقدار اعتبار اضافه‌ای که بانک برای این نوع کارتها در نظر می‌گیرد بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار است.

صاحب کارت پس از چند ماه استفاده از کارت، بر اساس میانگین گردش و موجودی حساب بانکی‌اش و همچنین بر اساس شغل و درآمد ماهیانه‌اش می‌تواند از بانک، مقداری اعتبار اضافه (Over Draft) درخواست کند و به نوعی به بانک بدهکار شود (به کار بردن واژه Debit برای این نوع کارت‌ها، به همین علت است). به این معنی که بعد از چند ماه استفاده از کارت، متقاضی می‌تواند کارت خود را به کارت اعتباری تبدیل کند.

استفاده از این کارت‌ها برای کسانی که می خواهند درآمد ارزی داشته باشند، مناسب است چرا که به آسانی می توانید با دادن شماره حساب بانکی خود به شرکای تجاری خارجی، مبالغ ارزی خود را دریافت کنید.

کارت‌های پیش‌پرداخت یا هدیه ( Prepaid Card )

نوع دیگری از کارت‌ها هم هستند که با قوانین از پیش تعریف شده در بانک‌ها با مبالغ مختلف و سقف مشخص صادر می‌شوند. بن کارت و کارت‌های هدیه که جهت مراسم‌های مختلف برای عزیزان خود تهیه می‌کنید، از این نوع کارت ها هستند.

این کارت‌ها قابلیت آن را دارند که با رمز و یا بدون رمز بانکی صادر شوند علاوه بر اینکه قابل شارژ و یکبار مصرف بودن را نیز دارند. تنها تفاوت آن‌ها با کارت‌های عادی، نداشتن حساب بانکی پشتیبان است.

کارت‌های پیش‌پرداخت برای توریستهای خارجی مناسب است. این نوع کارت‌ها حساب بانکی مجزا و شماره سوئیفت ندارند. امکان واریز و انتقال وجه نیز بسته به نوع کارت، از کشورهای دیگر به آسانی میسر نیست.

دارنده کارت فقط می‌تواند به همان اندازه‌ای که در کارت خود پول دارد تراکنش انجام دهد و حتی پس از مدت طولانی استفاده از کارت، اعتبار اضافی برای او نخواهد داشت.

در آخر، مهم نیست چند کارت بانکی دارید. مهم این‌است جیبتان همیشه پرپول باشد…

 

 

 

 

 

 

ما را در سایر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

توییتر

تلگرام

لینکداین

اینستاگرام

پیام‌رسان بله

فیس‌بوک


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=117489
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. رضا گفت:

    سلام نمیشود بجای ۱۵ تا ۲۰ کارت از بانکهای مختلف قانون شود که هرکس کار و بارش با یک کارت و یک حساب راه بیفتد

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

هر کارت بانکی داستانی دارد
هر کارت بانکی داستانی دارد
هر کارت بانکی داستانی دارد
هر کارت بانکی داستانی دارد
هر کارت بانکی داستانی دارد