در صنعت بانکداری صرفاً داشتن رویکرد مشتری محور مبتنی بر اسناد بالادستی کافی نیست، بلکه برای انجام این مهم بایستی کمر همت بست و نیازهای حال و آینده مشتری را شناسایی و متناسب با اقتضائات زمانی و مکانی مرتفع ساخت. به‌عبارت‌دیگر صنعت بانکداری در شرایط کنونی بایستی تغییر ریل داده و خود و مشتریان را برای رفتن به سفری پرماجرا و مشحون از ناشناخته ها و عدم قطعیت ها آماده سازد.

پرواضح است در هزارتوی پیش رو، مرتفع ساختن نیازهای مشتری در هر زمان و در هر مکان نیاز به خلق پلتفرم های مناسب و مبتنی بر فناوری‌های دیجیتال و بازنگری در ساختارها، فرایندها و وظایف جدید دارد. شاید بتوان گفت تنها در این شرایط است که بانک ها می توانند تبدیل به مأمنی امن و شریکی قابل‌اعتماد برای مشتری محسوب شوند.

امروزه مفهوم «بانکداری دیجیتال» صرفاً با دسترسی مشتری به انواع خدمات بانکی از طریق بسترهای الکترونیک تعریف نمی‌شود. همچنین اضافه کردن «بانکداری همراه» و «بانکداری آنلاین» به بانکداری سنتی بانکداری دیجیتال محسوب نمی شود. بانکداری دیجیتال صرفاً داشتن یک وب‌‌سایت یا اپلیکیشن خاص برای مشتری نیست. شاید برای ارائه تصویری تمام‌نما و واقعی از این مفهوم، باید به تعریف زیر اشاره‌کنیم:

«بانکداری دیجیتال، استفاده از فناوری برای اطمینان از یکپارچگی ابتدا تا انتهای پردازش تراکنش‌های عملیات بانکی است. عملیاتی که با درخواست مشتری آغازشده و ضمن بهینه‌سازی حداکثری برای مشتری، در دسترس بودن، سودمندی و صرفه؛ و برای بانک کاهش هزینه‌های عملیاتی، عاری از خطا و خدمات بهبودیافته را به ارمغان می‌آورد»

بدیهی است برای تضمین ماندگاری مشتری، تغییر ریل و رویه برای صنعت بانکداری امری ضروری و حیاتی است چراکه بانک ها با ادامه مسیر در این ریل می‌‌توانند مزایای زیادی برای خود و مشتریان فراهم آورند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش هزینه ها به‌واسطه خودکارسازی کارکردها، فرآیندها و وظایف سیستم

حذف فعالیت‌‌های پردازشی پرهزینه در بخش پشتیبان و ستاد سازمان

کاهش خطاهای انسانی و بهره گیری از نیروی کار کمتر

ایجاد چابکی و سرعت در عملکرد سیستم که به مدد خودکارسازی فرآیندها تحقق می‌یابد

بهبود خدمات و ارائه محصولات متنوع به مشتریان در هر زمان و در هر مکان و بر روی پلتفرم های مختلف

در این راستا بانک انصار افتخار دارد تا متناسب با شرایط محیطی و اقتضائات مخاطره آمیز پیش رو باهدف حفظ سلامت آحاد مشتریان خود و کمک به پیشگیری از ابتلای آنان به ویروس کرونا، تمامی نیازهای مشتریان خود را شناسایی(قریب به پنجاه خدمت بانکی) و با تلاش شبانه‌روزی همکاران خود ضمن ساده سازی خدمات بانکی(از منظر فنی) تمامی آنها را در یک قاب مجازی تجمیع و برای راحتی مشتریان و ممانعت از حضور آنها در شعب، بر روی صفحه اول وب سایت خود قرار داده است.

خاطرنشان می شود بانک انصار نه‌تنها در شرایط پرمخاطره امروز صبغه مشتری مداری خود را فراموش نکرده بلکه در این مسیر، حداکثر تلاش خود و همکاران را به کار گرفته تا ضمن حفظ پیشگامی خود در عرصه بانکداری دیجیتال، امنیت و سرعت و راحتی را برای مشتریان خود به ارمغان آورد و از شرایط تهدیدآمیزی که کرونا بر همگان تحمیل کرده، فرصت های بانکداری خلق کند.

در خاتمه از تمامی مشتریان تقاضا می شود برای حفظ سلامت خود و عزیزانشان و همچنین بهره گیری از خدمات متنوع بانکی به آدرس وب سایت زیر مراجعه و ضمن آوردن بانک دیجیتال به خانه های خود به‌سلامت و اقتصاد جامعه کمک کنند:

https://www.ansarbank.ir/DigitalBanking

محمدمهدی متولی

سرپرست معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک انصار


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=155338
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

نقش بانکداری دیجیتال در شرایط پر ریسک کرونایی
نقش بانکداری دیجیتال در شرایط پر ریسک کرونایی
نقش بانکداری دیجیتال در شرایط پر ریسک کرونایی
نقش بانکداری دیجیتال در شرایط پر ریسک کرونایی
نقش بانکداری دیجیتال در شرایط پر ریسک کرونایی