- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

نقش بانکداری دیجیتال در شرایط پر ریسک کرونایی

پرواضح است در هزارتوی پیش رو، مرتفع ساختن نیازهای مشتری در هر زمان و در هر مکان نیاز به خلق پلتفرم های مناسب و مبتنی بر فناوری‌های دیجیتال و بازنگری در ساختارها، فرایندها و وظایف جدید دارد. شاید بتوان گفت تنها در این شرایط است که بانک ها می توانند تبدیل به مأمنی امن و شریکی قابل‌اعتماد برای مشتری محسوب شوند.

امروزه مفهوم «بانکداری دیجیتال» [1] صرفاً با دسترسی مشتری به انواع خدمات بانکی از طریق بسترهای الکترونیک تعریف نمی‌شود. همچنین اضافه کردن «بانکداری همراه» و «بانکداری آنلاین» به بانکداری سنتی بانکداری دیجیتال محسوب نمی شود. بانکداری دیجیتال صرفاً داشتن یک وب‌‌سایت یا اپلیکیشن خاص برای مشتری نیست. شاید برای ارائه تصویری تمام‌نما و واقعی از این مفهوم، باید به تعریف زیر اشاره‌کنیم:

«بانکداری دیجیتال، استفاده از فناوری برای اطمینان از یکپارچگی ابتدا تا انتهای پردازش تراکنش‌های عملیات بانکی است. عملیاتی که با درخواست مشتری آغازشده و ضمن بهینه‌سازی حداکثری برای مشتری، در دسترس بودن، سودمندی و صرفه؛ و برای بانک کاهش هزینه‌های عملیاتی، عاری از خطا و خدمات بهبودیافته را به ارمغان می‌آورد»

بدیهی است برای تضمین ماندگاری مشتری، تغییر ریل و رویه برای صنعت بانکداری امری ضروری و حیاتی است چراکه بانک ها با ادامه مسیر در این ریل می‌‌توانند مزایای زیادی برای خود و مشتریان فراهم آورند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش هزینه ها به‌واسطه خودکارسازی کارکردها، فرآیندها و وظایف سیستم

حذف فعالیت‌‌های پردازشی پرهزینه در بخش پشتیبان و ستاد سازمان

کاهش خطاهای انسانی و بهره گیری از نیروی کار کمتر

ایجاد چابکی و سرعت در عملکرد سیستم که به مدد خودکارسازی فرآیندها تحقق می‌یابد

بهبود خدمات و ارائه محصولات متنوع به مشتریان در هر زمان و در هر مکان و بر روی پلتفرم های مختلف

در این راستا بانک انصار افتخار دارد تا متناسب با شرایط محیطی و اقتضائات مخاطره آمیز پیش رو باهدف حفظ سلامت آحاد مشتریان خود و کمک به پیشگیری از ابتلای آنان به ویروس کرونا، تمامی نیازهای مشتریان خود را شناسایی(قریب به پنجاه خدمت بانکی) و با تلاش شبانه‌روزی همکاران خود ضمن ساده سازی خدمات بانکی(از منظر فنی) تمامی آنها را در یک قاب مجازی تجمیع و برای راحتی مشتریان و ممانعت از حضور آنها در شعب، بر روی صفحه اول وب سایت خود قرار داده است.

خاطرنشان می شود بانک انصار [2] نه‌تنها در شرایط پرمخاطره امروز صبغه مشتری مداری خود را فراموش نکرده بلکه در این مسیر، حداکثر تلاش خود و همکاران را به کار گرفته تا ضمن حفظ پیشگامی خود در عرصه بانکداری دیجیتال، امنیت و سرعت و راحتی را برای مشتریان خود به ارمغان آورد و از شرایط تهدیدآمیزی که کرونا بر همگان تحمیل کرده، فرصت های بانکداری خلق کند.

در خاتمه از تمامی مشتریان تقاضا می شود برای حفظ سلامت خود و عزیزانشان و همچنین بهره گیری از خدمات متنوع بانکی به آدرس وب سایت زیر مراجعه و ضمن آوردن بانک دیجیتال به خانه های خود به‌سلامت و اقتصاد جامعه کمک کنند:

https://www.ansarbank.ir/DigitalBanking [3]

محمدمهدی متولی

سرپرست معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک انصار