در دوره‌ای که برخورد قانونی با موسسات غیرمجاز اعتباری و بانکی با جدیت دنبال شده است، برخی از این موسسات در تعامل با مشتریان خود نارضایتی‌هایی ایجاد کرده‌اند تا عده ای سودجو به دنبال سوء استفاده از وضع موجود برآیند. در اقدامی دامنه دار، برخی افراد تبلیغ می‌کنند که آماده اند سپرده‌های مردم را به یک سوم قیمت بخرند!

*رسول رازقندی
درهنگامه بروز هر بحران یا چالش اجتماعی، اقتصادی، سیاسی همواره عده ای سودجو هستند که دنیا را به کام خود ببیند؛ کسانی که سعی در گل آلود کردن آب دارند تا ماهی‌های خود را صید کنند.
حالا در دوره‌ای که برخورد قانونی با موسسات غیرمجاز اعتباری و بانکی با جدیت دنبال شده است، برخی از این موسسات در تعامل با مشتریان خود نارضایتی‌هایی ایجاد کرده‌اند تا عده ای سودجو به دنبال سوء استفاده از وضع موجود برآیند.
در اقدامی دامنه دار، برخی افراد تبلیغ می‌کنند که آماده اند سپرده‌های مردم را به یک سوم قیمت بخرند!
از منظر اخلاقی، چنین حرکتی رنگ و بویی سودجویانه‌ دارد چراکه، در قبال جمعیت مستاصل و درمانده‌ای رخ داده است که در بحران موسسات اعتباری غیرمجاز گرفتارند.
رفتاری مشابه و یادآور اقدام شرخرها در قبال موضوع چک‌های برگشتی که سالهاست، نیازمند برخورد قانونی مشابه از طرف مراجع ذیصلاح است.
به هر سو، در حالی که بانک مرکزی با همراهی سایر قوا و نهادهای مرتبط و نیز تعدادی از بانکهای بزرگ کشور در حال حل و فصل مطالبات سپرده گذاران موسسات غیرمجاز است، چنین تحرکات اخلالگرانه و سودجویانه‌ای بالا گرفته و در صورت عدم هوشیاری مردم،می‌تواند موجب بروز تخلف و جرایم جدیدی شود.
با پذیرش مشکلات متعدد برخی سپرده گذاران پس از بلوکه شدن حسابهایشان در موسسات و تعاونی‌های منحله، باید از آنها هم درخواستی داشت.
سپرده گذاران موسسات غیرمجاز، باید توجه داشته باشند که فعل شرخری طبق قانون جرم نیست و تنها از زاویه کلاهبرداری با آن برخورد قانونی می‌توان صورت داد.
همچنین انتقال یک سپرده بانکی در یک موسسه غیرمجاز که اکنون زیر چتر حمایتی یک موسسه معتبر قرار گرفته، تحت شرایط خاصی قابل انجام است که خرید و فروش آن به شرخرها و کلاهبرداران می‌تواند موجب ایجاد گرفتاری‌های بعدی برای صاحب قانونی حساب شود.

اما نکته قابل توجه و اساسی در این میان، آن است که چرا این شرخرهای مدرن، حسابها را خریداری می کنند؟مگر نه این است که، پس از اقدامات اساسی بانک مرکزی در تعیین تکلیف سپرده‌های مردم در موسسات غیرمجاز و واگذاری آنها به بانک‌ها و موسسات مجاز، شرخرهای نوظهور حاضر شده اند یک سپرده غیر قابل دریافت (در حال حاضر) را به قیمتی پایین‌تر خریداری کنند؟!
مگر جز این می تواند باشد که این شرخرهای مدرن، از وصول این سپرده ها اطمینان یافته‌اند که پای در این میدان گذارده اند؟
بنابراین صاحبان سپرده در موسسات غیرمجاز ، باید با هوشیاری، صبوری به خرج داده و سودجویان را ناکام بگذارند. قطعا پیگیری این روند قانونی و مطمئن، تحقق منافع سپرده گذاران و تمامی آحاد جامعه را در بر خواهد داشت.

کارشناس بانکی

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=97067
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

شرخرهای مدرن سپرده بانکی می خرند
شرخرهای مدرن سپرده بانکی می خرند
شرخرهای مدرن سپرده بانکی می خرند
شرخرهای مدرن سپرده بانکی می خرند
شرخرهای مدرن سپرده بانکی می خرند