ولی اله سیف: دشرایط تعریف شده برای پرداخت سود بانکی در دستورالعمل جدید نرخ سود متناسب و متعادل با سایر متغیرهای اقتصادی بوده و منجر به ایجاد آرامش بیشتر خواهد شد.

سمیه بابایی: هفته گذشته بانک مرکزی بخشنامه ای منتشرکرد مبنی براینکه نرخ های سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری بانکی یک ساله حداکثر ۱۵درصد و نرخ سود کوتاه مدت عادی روزشمار حداکثر ۱۰ درصد برای سپرده های جدید، تعیین شد و براساس این بخشنامه از روز شنبه ۱۱ شهریور ماه تمام بانک ها و موسسات اعتباری ملزم به رعایت دقیق این نرخ ها هستند.

ولی اله سیف رییس کل بانک مرکزی در این خصوص گفته بود که شرایط تعریف شده برای پرداخت سود بانکی در دستورالعمل جدید نرخ سود متناسب و متعادل با سایر متغیرهای اقتصادی بوده و منجر به ایجاد آرامش بیشتر خواهد شد.

نرخ سود ۱۵ درصدی اعلام شده برای سپرده‌های بانکی نرخ قطعی نیست بلکه نرخ علی الحساب است و تنها تصمیمی که بانک مرکزی اتخاذ کرد این بود که بانک‌هایی که تحت تاثیر رقابت‌های غلط در بازار سود بیشتر از نرخ حداکثر علی الحساب مصوب شورای پول و اعتبار پرداخت می‌کردند، دیگر این اقدام را انجام ندهند و سیاست‌های اعلامی بانک مرکزی را رعایت کنند.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام آرامشی را در بازار ایجاد می‌کند، یادآور شد: به هیچ وجه کاهش نرخ شدیدی وجود ندارد، چرا که در کشور ما تورم حدود ۹.۵ الی ۱۰ درصد است و تعیین نرخ ۱۵ درصدی نمی‌تواند تلاطم ایجاد کند و آثار سرکوب مالی به همراه داشته باشد.

سید فرید موسوی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده تهران درگفت و گو با عصراقتصاد در خصوص بخشنامه جدید بانک مرکزی مبنی برکاهش نرخ سودعلی الحساب سپرده های یکساله گفت :کاهش نرخ سود بانکی همواره یکی از معضلات اقتصادی کشور بوده است . با توجه به اینکه اقتصادکشور ما بانکی است و بخش قابل توجه و عمده ای از نظام تامین مالی اقتصاد ما متکی بر بانک ها است ، بنابراین نرخ سود سپرده ها مولفه مهمی در نظام بانکی است و همیشه کاهش نرخ سود سپرده ها مدنظر بوده است اما عواملی وجود داشت که مانع از کاهش نرخ سود بانکی می شد .

وی افزود: موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز که سالیان سال در کشور فعالیت داشته و مانع از کاهش نرخ سود بانکی می شدند .

موسوی اشاره ای به توفیقات بانک مرکزی در ساماندهی و جمع آوری موسسات غیرمجاز داشت و تصریح کرد : با توجه به اقدامات نظارتی بانک مرکزی که به درستی انجام شده است امیدواریم کاهش نرخ سود بانکی عملیاتی شود .

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد : درگذشته موسسات غیرمجاز و شرایط تحریمی و عوامل بیرونی حاکم بر اقتصاد ، موجب شده بود تا رقابت بر سر نرخ سود بانکی ایجاد شود . خوشبختانه در شرایط کنونی تحریم ها از بین رفته و موسسات مالی غیرمجاز نیز ساماندهی شده اند و دیگر شاهد هیجانات در بازار نیستیم .

وی با بیان اینکه ممکن است کاهش نرخ سود بانکی تاثیر کمی در بخش اجرا بها داشته باشد ، ولی دراین بخش پیش بینی بنده این است که در واحدهای پایین تر تاثیر گذار نبوده و در واحدهای با متراژ بالاتر می تواند تاثیر بگذارد.

موسوی با اشاره به اینکه دولت باید نقدینگی موجود را هدایت کند، تصریح کرد: اگر نقدینگی و سپرده ها به سمت بازار مسکن سوق یابد دراین صورت شاهد رشد بازار مسکن به عنوان یکی از پیشران های اقتصادی کشور خواهیم بود .

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارتباطات بین المللی بعد از برجام گفت : تاثیر کاهش نرخ سود بانکی در بازار طلا و ارز مقطعی خواهد بود .

وی با اشاره به اینکه ممکن است نقدینگی به سمت بازار بورس حرکت کند ، عنوان کرد : باتوجه به اینکه فضای کسب وکار در کشور وضعیت مناسبی ندارد، نمی توانیم سرمایه گذاری چندانی در بخش تولید داشته باشیم و اتفاق خاصی در این حوزه صورت گیرد .

وی در خصوص بهبود فضای کسب وکار درکشور گفت : امیدواریم اقدامات مناسبی دراین بخش صورت گیرد و شاهد حرکت سپرده ها به سمت بخش تولید باشیم .

موسوی در خصوص موضوع اشتغال زایی درکشور گفت : اگر به سمت بخش مولد حرکت کنیم ودرصورت رونق مسکن و با توجه به اینکه مسکن از بخش های پیشران اقتصاد کشوراست شاهد اشتغال زایی درکشور خواهیم بود .

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد : علاوه بر بانک مرکزی ، وزارت امور اقتصاد و دارایی و همچنین وزارت صنعت ،معدن وتجارت نیز باید کمک کنند تا نقدینگی به سمت بخش تولید حرکت کند.

لزوم تناسب نرخ سود با تورم تک رقمی

همچنین سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با استقبال از الزام بانک ها به کاهش نرخ سود بانکی گفت: همزمان با کاهش نرخ سود بانکی باید مانع از انتقال نقدینگی بانک ها به بازار دلالی کاذب شد.

رحیم زارع درباره ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی به خانه ملت گفت: در هرصورت نرخ سود بانکی براساس مولفه های اقتصادی مانند نرخ تورم و میزان کارمزد تعیین می شود.

نماینده مردم آباده، بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:ضعف های در عملکرد بانک مرکزی وجود دارد اما اینکه بانک مرکزی در بخشنامه اخیر خود بانک ها را ملزم به کاهش نرخ سود بانکی کرده نکته مثبتی است هرچند که براساس تورم تک رقمی باید میزان سود بانکی بیشتر کاهش می یافت.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود:نرخ بالای سود بانکی یکی از موضوعاتی بود که باعث کاهش انگیزه سرمایه گذاری در بخش تولید شده بنابراین با ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی شرایط برای سوق سرمایه به بخش تولید فراهم می شود.

سود بالای تسهیلات بانکی مانعی برای رونق تولید

دراین خصوص عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت:کاهش نرخ سود بانکی کم‌کم‌ عاملی برای افزایش قدرت پول کشور می‌شود و می‌تواند در دراز مدت نرخ تورم را نیز کاهش دهد و قطعا خود این مسئله یکی از ضمانت‌های ایجاد اشتغال در کشور است.

رامین نور‌قلی‌پور در خصوص کاهش نرخ سود بانکی و اثارات آن بر بخش‌های صنعت و تولید، اظهار داشت: هر نوع کاهش در سود بانکی قطعا می‌تواند عاملی برای رونق تولید و صنایع کشور شود، این یک واقعیت است که صنایع و تولید کشور عمدتا وابسته به تسهیلات اعطایی از سوی سیستم بانکی و بانک‌ها هستند.

سود بالای تسهیلات بانکی مانعی برای رونق تولید

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از موانع بر سر راه تولید و رونق تولید در کشور سود بالای تسهیلات بانک‌ها است، گفت: به‌همین دلیل هزینه تمام شده تولید افزایش می‌یابد و کالای تولیدی قدرت رقابت بالایی ندار، قطعا هر میزانی که نرخ سود بانکی کمتر شود کمک زیادی به رونق تولید کشور می‌کند.

منبع: عصراقتصاد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=96946
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

شرایط برای عملیاتی شدن کاهش نرخ سود مهیاست
شرایط برای عملیاتی شدن کاهش نرخ سود مهیاست
شرایط برای عملیاتی شدن کاهش نرخ سود مهیاست
شرایط برای عملیاتی شدن کاهش نرخ سود مهیاست
شرایط برای عملیاتی شدن کاهش نرخ سود مهیاست