به موجب قانون، خرید و به همراه داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث برای تمامی رانندگان اتومبیل و راکبان موتورسیکلت‌ها ضروری و الزامی است و نداشتن یا عدم‌تمدید بموقع آن علاوه بر تحت پوشش نبودن وسیله نقلیه و سرنشینانش در حوادث رانندگی جرایم گوناگونی را هم از سوی پلیس و هم بیمه مرکزی برای شهروندان در پی دارد.

به موجب قانون، خرید و به همراه داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث برای تمامی رانندگان اتومبیل و راکبان موتورسیکلت‌ها ضروری و الزامی است و نداشتن یا عدم‌تمدید بموقع آن علاوه بر تحت پوشش نبودن وسیله نقلیه و سرنشینانش در حوادث رانندگی جرایم گوناگونی را هم از سوی پلیس و هم بیمه مرکزی برای شهروندان در پی دارد.

باتوجه به افزایش سالانه دیات و اعلام آن از سوی قوه قضاییه، بالطبع هرساله شاهد افزایش قیمت بیمه‌نامه شخص ثالث از سوی شرکت‌های بیمه‌ای هستیم چراکه دو فاکتور اساسی میزان دیه و تعهدات مالی و دیگری تعداد سال‌های تخفیف و عدم‌خسارت بیمه‌گذاران در تعیین میزان حق بیمه این رشته بیمه‌ای دخیل است.

با توجه به قیمت بالای این بیمه‌نامه، برخی واحدهای مجاز و رسمی صدور بیمه نظیر نمایندگان شرکت‌های بیمه‌گر و یا جاعلان حرفه‌ای و کلاهبرداران، به‌دلیل سودجویی، حفظ منافع شخصی و یا نداشتن صلاحیت حرفه‌ای، به شهروندان پیشنهاد صدور بیمه‌نامه با قیمتی به‌مراتب کمتر، ارائه تخفیفات غیرمجاز، نادیده‌گرفتن جرایم دیرکرد در تمدید بیمه‌نامه و در بدترین حالت صدور بیمه‌نامه جعلی و غیرواقعی را دارند که متأسفانه به‌رغم هشدارها و تذکرات لازم از سوی بیمه مرکزی برخی شهروندان گرفتار آن شده و در درجه اول خود متضرر آن هستند.

بیمه‌گذاران باید بدانند که نرخ بیمه‌نامه شخص ثالث در تمامی شرکت‌های بیمه‌گر داخلی یکسان بوده، در ابتدای هر سال و با اعلام دیات جدید، به شرکت‌های بیمه‌گر ابلاغ می‌شود، تمامی واحدهای صدور موظف به اجرای آن بوده و هیچ‌یک از نمایندگان و یا واحدهای صدور بیمه‌نامه پیش از اعلام رسمی بیمه مرکزی حق ارائه تخفیف مازاد بر تخفیفات عدم‌خسارت معمول تحت هر عنوان در بیمه‌نامه شخص ثالث را ندارند. به بیان دیگر، بیمه‌گران نمی‌توانند با میل خود نسبت به ارائه تخفیف‌های بیشتر یا بخشش جرایم دیرکرد بیمه‌گذاران و شهروندان اقدام کنند.

در غیر این صورت و با نادیده گرفتن هریک از موارد مذکور هنگام وقوع حادثه، تبعات آن بر عهده بیمه‌گذار است. همچنین هر روز تأخیر در تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث دارای جریمه مشخصی است که باید از سوی بیمه‌گذار پرداخت شود و هر بار خسارت و جداسازی کوپن‌ها و پرداخت خسارت به زیان‌دیده معادل از دست رفتن سال‌های تخفیف قبلی بیمه‌گذاران است.

بر این اساس مردم باید با داشتن اطلاع کافی از شرایط صدور بیمه‌نامه نظیر حق بیمه پایه، میزان تخفیف عدم‌خسارت سالانه، مقدار روزانه جریمه دیرکرد در تمدید بیمه‌نامه و… از هرگونه تخلف و امر غیرقانونی در صدور بیمه‌نامه‌شان جلوگیری کرده و بدانند که تنها مرجع رسمی در ارائه هرگونه بخشنامه جهت اعمال تخفیف یا شرایط خاص صدور بیمه‌نامه، صرفاً بیمه مرکزی است.

منبع: همشهری


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=94896
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

مراقب بیمه‌نامه‌جعلی باشید
مراقب بیمه‌نامه‌جعلی باشید
مراقب بیمه‌نامه‌جعلی باشید
مراقب بیمه‌نامه‌جعلی باشید
مراقب بیمه‌نامه‌جعلی باشید