یکی از اقدامات مهم سال های دولت تدبیر و امید در بیمه مرکزی، توسعه سامانه نظارت و هدایت الکترونیک صنعت بیمه (سنهاب) است.

سمیرابابایی: یکی از اقدامات مهم سال های دولت تدبیر و امید در بیمه مرکزی، توسعه سامانه نظارت و هدایت الکترونیک صنعت بیمه (سنهاب) است.

این سامانه جهت نظارت و هدایت عملیات بیمه گری در صنعت بیمه ایجاد شد.سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه (سنهاب)، در ابتدا به منظور بهبود وضعیت آمار و اطلاعات شرکتهای بیمه و سهولت دسترسی اطلاعات عملکردی صنعت برای ارائه به دستگاه های نظارتی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تعریف شد. در هنگام طراحی و پیاده سازی سیستم، با رویکردی جامع نگرانه به آن پرداخته شد و هدف وسیع تر تجمیع اطلاعات و فراهم آوردن امکان نظارت و هدایت شرکتهای بیمه و صنعت بیمه مدنظر قرارگرفت. طراحی و تولید سامانه از دی ماه سال ۱۳۹۰ در دستور کار واحد فاوای بیمه مرکزی قرار گرفت و بخش های مهم و اصلی آن طراحی و به بهره برداری رسیده است.

به همین منظور به سراغ چند نفر از کارشناسان صنعت بیمه رفته ونظراتشان را درمورد این سامانه جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

مدیرعامل بیمه تعاون با اشاره به اینکه سامانه سنهاب بیمه مرکزی منجر به متمرکز شدن اطلاعات بیمه ای می شود ، گفت : این سامانه به بیمه مرکزی کمک کرده تا نظارت های دقیق تری را برشرکت های بیمه داشته باشد و شرکت ها ی بیمه باید از یک سری اطلاعات ودیتاهای موجود در این سامانه بهره مند شوند و هرگونه عملیات صدور بیمه و پرداخت خسارت از طریق این سامانه انجام شود و نباید کاربران مجبور به وارد کردن اطلاعات به صورت دستی دراین سامانه شوند.

حسین امینی صدر ، قائم مقام مدیرعامل وریاست هیات مدیره شرکت ارزیابی خسارت بیمه ای ایرانیان پوشش درخصوص سامانه سنهاب بیان داشت : یکی از اقدامات موثر و شایسته بیمه مرکزی ایجاد سامانه سنهاب است .دنیا درحال تغییر و باسرعت بسوی الکترونیک شدن پیش می رود و نیاز ضروری بیمه مرکزی نیز حرکت بسوی دنیای الکترونیک بود که خوشبختانه حرکت آغاز شده است.

مدیرعامل بیمه تجارت نو درخصوص سامانه سنهاب و پیشرفت های آن خاطر نشان کرد : خوشبختانه سامانه سنهاب گام ها ی بسیار قابل قبولی در صنعت بیمه برداشته است و ابلاغیه آن توسط معاون اول به وزارت اقتصاد ودارایی ابلاغ شده است . توسعه سامانه سنهاب در دولت نیز مطرح است وامیدواریم روز به روز شاهد پیشرفت این سامانه باشیم .

بیانیان، مدیرعامل بیمه ارمان درمورد سامانه سنهاب وپیشرفت های آن به خبرنگار ما گفت : اطلاعات صنعت بیمه باید به روز باشد وبیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر خود را با شرایط وفق دهد . سامانه سنهاب با ایجاد تعهد در صنعت بیمه اطلاعات را دراین صنعت ضبط می کند تا منجر به اما واگر نشود . حتی درزمینه اتومبیل باید بخشی باشد تا تمامی رانندگان پرخطر درآن مشخص تا با مراجعه به شرکت های بیمه نرخ واقعی حق بیمه خود را دریافت کنند. درکل می توان گفت سامانه سنهاب بسیارموفق بوده است .

عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی یکی از اقدامات مهم سال های دولت تدبیر و امید در بیمه مرکزی را توسعه سامانه نظارت و هدایت الکترونیک صنعت بیمه (سنهاب) و تلاش برای بهره‌برداری کامل از آن (انجام غالب فعالیت‌های توسعه‌ای، نظارتی و اتکائی بیمه مرکزی بر بستر سنهاب)، در راستای مکانیزه نمودن امور داخلی و در سطح صنعت بیمه دانست و گفت: این سامانه از قابلیتهای خوبی برخوردار است که در ابتدا برای کنترل عملیات بیمه اجباری شکل گرفت که به تدریج برای نظارت آنلاین بر عملکرد شرکت های بیمه و شبکه فروش صنعت بیمه قرارداد طرح توسعه سنهاب بخش نظارت منعقد شد و بیمه مرکزی در کنار انجام امور نظارتی، سامانه‌های نظارتی متعددی را در هر مدیریت طراحی و راه اندازی کرد.

همتی توسعه سامانه سنهاب را یکی از تحولات بزرگ در صنعت بیمه در دولت تدبیر و امید دانست و افزود: امیدواریم با تکمیل بخش های باقیمانده، تقویت، تکمیل سامانه سنهاب یک سیستم کامل و به روز در زمینه کنترل و هدایت صنعت بیمه داشته باشیم.

وی در خصوص روش کار این سامانه گفت: روش این بود که الزامات آیین نامه ها بررسی، احصا و به شاخص نظارتی عمومی و تخصصی در بستر سنهاب تبدیل شود، به نحوی که اطلاعات استخراج شده از سرورهای شرکتهای بیمه ضمن انطباق با شاخصهای نظارتی غربال می‌شود و مغایرات آنها استخراج و به صورت خودکار به شرکت بیمه منعکس می‌شود.

وی با ابراز خوشنودی از عملکرد این سامانه، گفت: خوشبختانه موفقیت های خوبی در این زمینه کسب کردیم و در حال حاضر نظارت بر نمایندگان، کارگزاران و محاسبه توانگری شرکت های بیمه از طریق این سامانه انجام می شود و مردم می توانند از طریق سامانه رسیدگی به شکایات با بیمه مرکزی ارتباط داشته باشند.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به تحقق برنامه دوم توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری در بیمه مرکزی گفت: بیمه مرکزی پروژه هایی را در سه حوزه زیرساختی مرکز داده، شبکه اختصاصی صنعت بیمه و سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه آغاز نمود. از آنجا که بسیاری از اقدام های آغاز شده، هم اکنون به بهره برداری رسیده است، لذا بسیاری از اهداف مد نظر در برنامه دوم توسعه دولت الکترونیک و هوشمند سازی اداری در این سازمان محقق شده است.

اهم اهداف کلان سامانه به شرح ذیل است:انجام تکالیف قانونی ساز برای تهیه سامانه جامع نظارتی

سهولت دسترسی به آمار و اطلاعات عملکردی شرکتهای بیمه به منظور اشراف اطلاعاتی به صنعت بیمه

امکان ارائه سرویس های ارزش افزوده به بیمه گذاران، ارائه سرویس های ارزش افزوده به شرکت های بیمه تمرکز اطلاعات مهم و اساسی صنعت بیمه در بیمه مرکزی و ارائه گزارش ها و داده های مورد نیاز به وزارت امور اقتصادی و دارایی،میسر نمودن تغذیه اطلاعاتی سامانه یکپارچه اطلاعات اقتصادی کشور با داده های صنعت بیمه.

همچنین اهداف درون سازمانی ذیل در سامانه مدنظر بوده است:حذف تبادل کاغذی اطلاعات بین شرکتهای بیمه وبیمه مرکزی، مکانیزه نمودن فرایند صدور صورتحساب های اتکایی،مکانیزه نمودن فرایند های اتکایی اجباری،مکانیزه نمودن فرایند های اتکایی اختیاری،ایجاد کد منحصر بفرد برای هر بیمه نامه، الحاقیه، پرونده خسارتی و خسارت پرداخت شده در سطح صنعت بیمه،استاندارد سازی داده ها در سطح صنعت بیمه و درون سازمان،سهولت دسترسی به آمار و اطلاعات شفاف و صحیح در سیاست گذاری ها، تنظیم مقررات و آیین نامه های اجرایی،ارائه وضعیت هر شرکت بیمه به مدیر عامل شرکت مبتنی بر داده های عملیاتی آن شرکت نسبت به سایر شرکتها،تعبیه داشبورد مدیریتی برای مدیران ارشد، از وضعیت صنعت بیمه.

منبع: عصراقتصاد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=94884
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سنهاب صنعت بیمه را ساماندهی می‌کند
سنهاب صنعت بیمه را ساماندهی می‌کند
سنهاب صنعت بیمه را ساماندهی می‌کند
سنهاب صنعت بیمه را ساماندهی می‌کند
سنهاب صنعت بیمه را ساماندهی می‌کند