معاون ارزی بانک مرکزی از گام های اولیه این بانک برای اجرای یکسان سازی نرخ ارز خبر داد و گفت: مقررات ارزی متناسب با شرایط یکسان سازی ارز بازنگری شده است و در زمان اجرای این طرح ابلاغ خواهد شد.

تنش ارزی

معاون ارزی بانک مرکزی از گام های اولیه این بانک برای اجرای یکسان سازی نرخ ارز خبر داد و گفت: مقررات ارزی متناسب با شرایط یکسان سازی ارز بازنگری شده است و در زمان اجرای این طرح ابلاغ خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل ایرنا، ‘غلامعلی کامیاب’ عصر سه شنبه در نشست کمیسیون پول و سرمایه اتاق ایران اظهار داشت: سامانه خبری مکانیزه بین بانکی برای نرخ ارز نظیر آنچه که در گذشته سیستم رویترز خبری انجام می داد، ایجاد کرده ایم.

وی افزود: گام دیگر طراحی سیستم مکانیزه بین بانکی بوده که کارهای ان انجام شده است.

کامیاب گفت: در سال ۸۱ که یکسان سازی ارز با موفقیت انجام شد، بانک مرکزی سیستمی برای تسویه ریالی ایجاد کرد که اکنون این سیستم ها همان کار را انجام خواهند داد.

وی اقدام دیگر را پاکسازی حساب های ارزی بانک ها دانست و گفت: اکنون گروهی در بانک مرکزی مسئول این کار هستند تا در شیوه جدید حسابداری ارزی بر اساس نرخ ارز واحد انجام شود.

معاون ارزی بانک مرکزی افزود: اکنون بانک ها موظف شده اند حساب های ویژه ارزی داشته باشند و منابع و مصارف ارزی را برای شال های ۹۰ و ۹۱ را به تایید حسابرسی برسانند.

وی با بیان اینکه تحریم ها آثار خود بر سیستم بانکی و تجاری ما گذاشته و لزوما با برجام حل نمی شود، گفت: تجارت ما در دوران تحریم از بانک به صرافی ها منتقل شد و بسیاری از واردات کشور از طریق گستیش اعتبار اسنادی انجام نمی شود.

کامیاب گفت: این موصوع ربطی به برجام ندارد بلکه یا واردکننده علاقه مند نیست از اعتبار اسنادی استفاده کند یا برای فروشنده خارجی شیوه حواله از صدور بروات و اعتبار اسنادی شیرین تر است.

عصو هیات عامل بانک مرکزی خطاب به تجار حاصر در این نشست گفت: مگر می شود یکسان سازی نرخ انجام داد در حالی که معاملات در صرافی هاست؟ کجای دنیا صرافی ها عملیات تجاری انجام می دهند.

وی به ابلاغیه دی ماه ۹۵ معاون اول رییس جمهور مبنی بر محدود شدن فعالیت صرافی ها اشاره کرد و گفت: البته نمی توان یک شبه با بخشنامه معاملات را ممنوع کرد و باید تجار ما بار دیگر به عملیات بانکی بازگردند.

وی با بیان اینکه تمایل تجار به گشایش ال سی کم شده است، گفت: اگر تجار علاقه مند به یکسان سازی ارز هستند، باید گام به پیش بگذارند و معاملات خود را از حواله صرافی ها به اعتبار اسنادی سوق دهند.

معاون ارزی بانک مرکزی تاکید کرد: ریسک واردات با اعتبار اسنادی و بروات بسیار کمتر از حواله است، سخت است که کسی بپذیرد حواله ای انجام دهد و کالا چهار سال بعد وارد شود. جای سوال است که تجار ما چطور به فروشنده اعتماد کرده و پول حواله می کنند و ۴ سال بعد واردات انجام شود‌.

کامیاب گفت: اگر سال ۸۱ موفق شدیم که یکسان سازی را به خوبی انجام دهیم، به این دلیل بود که عمده تجارت ما در بانک ها متمرکز بود.

وی با یاداوری اینکه پس از برجام میزان صدور بروات و اعتبار اسنادی هم از نظر تعداد و هم مقدار قابل توجه بوده است، اظهار داشت: البته این ارقام کافی نیست و باید تجارت در بانک ها متمرکز شود.

** مشکل بانکی با اروپا نداریم
معاون ارزی بانک مرکزی درباره همکاری نکردن بانک های بزرگ دنیا با ایران، گفت: ما در زمینه روابط بانکی با اروپا مشکلی نداریم اما در سایر مناطق از آنجا که باید بانک های بزرگ سرویس تسویه را به بانک های آسیایی بدهند، چون همکاری نمی کنند، اینها به مشکل برخورد می کنند.

وی به همکاری برخی بانک های ایتالیایی و اتریشی و نیز بانک های آسیایی اشاره کرد و گفت: برای توسعه روابط بانکی به اعتمادسازی نیاز داریم. ما باید بپذیریم اصولا بانکداری ایران با استانداردهای بین المللی تغییر کرده است و ما از آن عقب مانده ایم.

کامیاب ادامه داد: امروز مباحث تطبیق با مقررات بین المللی نظیر مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم اهمیت بالایی دارد که باید به آنها توجه کرد.

وی افزود: هرچند مقررات مربوط به مبارزه با پولشویی پیش از برجام تصویب و اجرا شده اما قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم پس از برجام تصویب شد و در حال تهیه آیین نامه های آن هستیم.

معاون ارزی بانک مرکزی گفت: البته داشتن مقررات کافی نیست و باید ثابت کنیم این مقررات در نظام بانکی اجرایی می شود .

وی ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد را دستاورد رعایت این مقررات دانست و گفت: اتاق ایران هم باید در این زمینه فعال باشد نه اینکه فردی نزد بانک ال سی باز کند، بعد معلوم شود آدرسی که ثبت کرده مربوط به یک مسجد است.

کامیاب گفت که اگر جایگاه ایران در گروه ویژه اقدام مالی از منطقه سیاه به خاکستری تغییر کند یعنی از کشور غیرهمکار به همکار ارتقا یابد، بسیاری از مشکلات حل می شود.

وی صدور بخشنامه ارز همراه مسافر را یکی از اقدام های انجام شده برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم ارزیابی کرد.

معاون ارزی بانک مرکزی رعایت مقررات بین المللی بانکداری از جمله بازل ۳ را برای نظام بانکی ضروری دانست و گفت: پس از انتخاب مجدد آقای روحانی و نیز امضای تعلیق تحریم ها از سوی ترامپ برخی بانک ها برای همکاری با ایران ابراز تمایل کرده اند.

وی همچنین توسعه روابط کارگزاری را برای یکسان سازی ارز ضروری دانست و گفت: برای ما کیفیت و پایداری این یکسان سازی مهم است و ما هنوز به اطمینان کافی برای این کار نرسیده ایم.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=94869
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

مقررات ارزی متناسب با یکسان سازی نرخ ارز بازنگری شد
مقررات ارزی متناسب با یکسان سازی نرخ ارز بازنگری شد
مقررات ارزی متناسب با یکسان سازی نرخ ارز بازنگری شد
مقررات ارزی متناسب با یکسان سازی نرخ ارز بازنگری شد
مقررات ارزی متناسب با یکسان سازی نرخ ارز بازنگری شد