روند نزولی شاخص کل بورس امروز (شنبه) ۱۸۰ واحد کاهش یافت و به رقم ۷۹ هزار و ۲۸۵ واحد عقب نشینی کرد.

روند نزولی شاخص کل بورس امروز (شنبه) ۱۸۰ واحد کاهش یافت و به رقم ۷۹ هزار و ۲۸۵ واحد عقب نشینی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، افزایش ۳۸ واحدی شاخص بورس که در آخرین روز کاری هفته گذشته (چهارشنبه) رخ داد، و کورسوی امید را در میان برخی فعالان بازار سرمایه مبنی بر شکل گیری روند صعودی در بازار ایجاد کرده بود، پایدار نبود و جای خود را به افت ۱۸۰ واحدی داد.

به نظر اغلب کارشناسان، نباید در کوتاه مدت، انتظار رشد چشمگیر از بورس را داشت و باید نگاهی بلندمدت را در سهامداری در پیش گرفت.

در معاملات امروز بیش از ۳۷۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۸۴۴ میلیارد ریال در ۳۵ هزار و ۵۹۹ نوبت داد و ستد شد.

شاخص های اصلی بازارسرمایه نیز امروز، افت کردند، بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) ۶۱ واحد، شاخص کل (هم وزن) ۳۵ واحد، شاخص قیمت (هم وزن) ۲۷ واحد، شاخص آزاد شناور ۳۰۳ واحد، شاخص بازار اول ۱۴۴واحد و شاخص بازار دوم ۲۹۱ واحد کاهش یافت.

نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، خودرو (ایران خودرو)، حکشتی (کشتیرانی)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و کگل (صنعتی ومعدنی گل گهر) با بیشترین تاثیر منفی، شاخص را پایین کشیدند، اما وبانک (سرمایه گذاری گروه توسعه ملی) و فارس (هلدینگ خلیج فارس) با تاثیر مثبت، مانع افت بیشتر شاخص شدند.

**معامله بیش از یک میلیارد ورقه بهادار در فرابورس
دادوستد بیش از یک میلیارد ورقه بهادار به ارزش افزون بر یک هزار و ۷۲۹ میلیارد ریال نتیجه دادوستدهای فرابورس ایران در نخستین روز مبادلاتی آخرین هفته خردادماه بود.

در معاملات امروز، آیفکس (شاخص فرابورس) با حدود یک و نیم واحد افت در ارتفاع ۹۰۰ واحدی ایستاد.

در بازارهای اول و دوم نزدیک به ۱۱۱ میلیون سهم به ارزش بالغ بر ۲۵۱ میلیارد ریال دست ‌به ‌دست شد و در این میان نماد ذوب (ذوب آهن اصفهان) با نقل‌وانتقال ۳۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲۶ میلیارد ریال و نماد ثعمرا (عمران و توسعه شاهد) با دادوستد ۱۸ میلیون سهم به ارزش ۳۶ میلیارد ریال به ترتیب بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را به خود اختصاص دادند.

همچنین امروز بیش از ۷۵ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش بیش از ۵۷ میلیارد ریال بین سهام‌داران تغییر مالکیت یافت.

امتیاز تسهیلات مسکن اردیبهشت ۹۶ که بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در میان تسه‌ها به خود اختصاص داد با قیمت ۷۷۱ هزار ریال خریدوفروش شد.

«بهنام بهزادفر» مدیر امور اعضای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار درباره وضعیت معاملات بازار بورس گفت: بازدهی شاخص از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۲.۹ درصد بوده است.

این استاد دانشگاه با بیان این که بازدهی اوراق مشارکت و اوراق خزانه که ریسک به مراتب کمتری نسبت به بازار سرمایه دارند، ۴.۹ درصد بوده است، افزود: مقایسه فوق نشان می دهد بازار پول نسبت به بازار سرمایه در سال جاری عملکرد بهتری داشته است.

وی اضافه کرد: بخشی از رکود بازار بورس به دلیل افت شاخص های تاثیرگذار بر بازار سرمایه است؛ به عنوان مثال در ۶ ماه گذشته قیمت سنگ آهن از محدوده ۸۰ دلار با ۳۰ درصد سقوط به محدوده ۵۴ دلار رسیده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: قیمت نفت نیز در طول این مدت از محدوده ۵۴ دلار با ۱۵ درصد افت به ۴۷ دلار برای هر بشکه کاهش یافت.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که شاخص های اشاره شده، بر روی قیمت گذاری شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس ایران بسیار موثر هستند، گفت: البته شاخص بورس در ۶ ماه گذشته از محدوده ۸۰ هزار به ۷۹ هزار و ۵۰۰ واحد کاهش یافته که افت حدود ۰.۶ درصدی را نشان می دهد.

بهزادفر خاطر نشان کرد: سایر محرک هایی که می تواند باعث رشد بازار بورس شوند، شامل کاهش نرخ سود بانکی، افزایش نرخ رشد اقتصادی کشور و گزارش های مثبت شرکت ها است که در کوتاه مدت تغییرات چشم گیری نخواهند داشت.

این استاد دانشگاه یادآور شد: اما پیش بینی می شود در میان مدت تغییراتی در این شاخص ها به نفع بازار سرمایه رخ دهد.

بهزادفر درباره چشم انداز روند بازار سرمایه نیز افزود: انتظار می رود بازار سرمایه در کوتاه مدت، تغییرات اندک و در میان و بلند مدت، رشد داشته باشد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=94612
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

شاخص بورس ۱۸۰ واحد عقب نشینی کرد
شاخص بورس ۱۸۰ واحد عقب نشینی کرد
شاخص بورس ۱۸۰ واحد عقب نشینی کرد
شاخص بورس ۱۸۰ واحد عقب نشینی کرد
شاخص بورس ۱۸۰ واحد عقب نشینی کرد