مرکز آمار ایران با ارائه گزارش آماری، فراز و فرود رشد اقتصادی در ۱۰ سال اخیر را رونمایی و اعلام کرد: اقتصاد ایران در سال ۹۵ با احتساب ارزش افزوده، استخراج و فروش نفت خام ۸.۳ درصد و بدون نفت ۶.۳ درصد رشد کرد.

مرکز آمار ایران با ارائه گزارش آماری، فراز و فرود رشد اقتصادی در ۱۰ سال اخیر را رونمایی و اعلام کرد: اقتصاد ایران در سال ۹۵ با احتساب ارزش افزوده، استخراج و فروش نفت خام ۸.۳ درصد و بدون نفت ۶.۳ درصد رشد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ۱۳۷۶در سال ۱۳۹۵به رقم ۶۷۳هزار و ۹۴میلیارد ریال با نفت و ۶۴۱هزار و ۳۷۵ میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده که نشان از رشد ۸.۳درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ۶.۳درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در سال ۱۳۹۵دارد. البته این نهاد آماری تأکید کرده است: در سال گذشته فعالیت‌های گروه کشاورزی ۵درصد، گروه صنعت (شامل معدن، صنعت، انرژی و ساختمان) ۱۱.۳درصد و گروه خدمات ۷.۱درصد نسبت به سال قبل، رشد داشته و رشد گروه صنعت عمدتاً ناشی از افزایش صادرات نفت خام و گاز طبیعی بوده است.

این در حالی است که بانک مرکزی پیش‌تر نرخ رشد اقتصادی ۹‌ماه نخست سال ۹۵را ۱۱.۶درصد با نفت و ۱.۹درصد بدون نفت برآورد کرده اما هنوز نرخ رشد اقتصادی کل سال گذشته را اعلام نکرده است. البته سال پایه محاسبه نرخ رشد اقتصادی در گزارش مرکز آمار ایران سال ۱۳۷۶و در گزارش بانک مرکزی ۱۳۹۰است. قرار است سال پایه محاسبه نرخ رشد اقتصادی هر دو مرکز آماری به‌زودی یکسان مشخص شود.

کشاورزی؛ یک‌سال منفی در ۱۰سال
گروه کشاورزی در ۱۰سال گذشته تنها در سال ۸۷رشد منفی ۱۱.۶درصدی را تجربه کرده و به روایت مرکز آمار ایران رشد اقتصادی این بخش مولد و اشتغال‌زا در ۳سال اخیر همواره بالای ۵درصد بوده است. البته بخش کشاورزی در سال ۸۸پس از سقوط آزاد سال قبل آن با جهش ۱۴.۳درصدی مواجه شده است. ارزش افزوده بخش کشاورزی ایران همواره متأثر از شرایط جغرافیایی نظیر خشکسالی و کم‌آبی و نظایر آن بوده و استمرار و پایداری رشد این گروه از اقتصاد ایران همواره چالش‌برانگیز گزارش می‌شود.

۳سال منفی با چاشنی نفتی
رشد ارزش افزوده گروه صنعت شامل بخش‌های عمده‌ای چون معدن با سهم بالای ۹۰درصد استخراج نفت، صنعت، انرژی آب و برق و بالاخره صنعت در ۱۰سال گذشته با فراز و نشیب زیاد همراه بوده و اثر رشد متوازن در این گروه دیده نمی‌شود؛ به‌گونه‌ای که در ۱۰سال اخیر آنگونه که مرکز آمار ایران روایت می‌کند،

رشد اقتصادی ایران در سال ۹۱با رشد منفی ۱۵.۶درصد، در سال ۹۲با رشد منفی ۲.۴درصد و در سال ۹۴نیز با رشد منفی ۱.۴درصد مواجه شده و سال ۹۵بالاترین نرخ رشد گروه صنعت در ۱۰سال اخیر به میزان ۱۱.۳درصد رقم خورده است؛ رشد ۲رقمی که البته سهم عمده آن مربوط به نفت بوده و تکرار این میزان رشد در سال‌های آینده دور از انتظار خواهد بود. هرچند امیدواری بسیاری وجود دارد که بخش ساختمان در زیرمجموعه گروه صنعت پس از ۱۲فصل متولی رشد منفی از رکود خسته‌کننده خارج شود.

امید به استمرار رشد با خدمات
گروه خدمات با سهم بالای ۵۰ درصد در تولید ناخالص داخلی ایران در ۱۰سال گذشته تنها در سال‌های ۸۸ و ۹۲با رشد منفی مواجه شده اما انتظار می‌رود این بخش با ایجاد ارزش افزوده بیشتر و تقویت فعالیت‌های مرتبط با بخش خدمات در سال‌جاری، مانع از شوک منفی یا کاهنده رشد اقتصادی ایران شود. البته کندشدن بخش‌های واقعی اقتصاد عاملی بر کند یا تند شدن نرخ رشد بخش خدمات خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود ارزش افزوده ناشی از بخش خدمات در سال ۹۶بالای ۵درصد باقی بماند. شاید رشد بخش ساختمان به استمرار رشد اقتصادی کمک کند.

بیم و امید بزرگ‌شدن کیک اقتصاد
دولت امید دارد تا کیک اقتصاد ایران در سال ۹۶نسبت به سال ۹۵دست‌کم ۵درصد بزرگ‌تر شود؛ امیدی که البته با چالش تخلیه اثر جهشی درآمدهای نفتی در رشد اقتصادی مواجه است و از سوی دیگر دولت می‌خواهد نرخ رشد اقتصادی مسیری را ادامه دهد که در سال ۹۵ آغاز کرده است، سیاستی که البته احتمال ۲رقمی شدن نرخ تورم را تقویت می‌سازد. آیا مسیر آینده رشد اقتصادی ایران هموارتر از گذشته خواهد بود؟

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=94421
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

فراز و فرود رشد اقتصادی کشو در ۱۰ سال
فراز و فرود رشد اقتصادی کشو در ۱۰ سال
فراز و فرود رشد اقتصادی کشو در ۱۰ سال
فراز و فرود رشد اقتصادی کشو در ۱۰ سال
فراز و فرود رشد اقتصادی کشو در ۱۰ سال