سهم بورس از تولید ناخالص داخلی ایران به مرز ۲۵درصد رسید.

صنایع بانکداری، خودرو و پتروشیمی به‌ترتیب بالاترین سهم اشتغال را در بین صنایع فعال در بورس به‌خود اختصاص داده‌اند؛ ۱۲درصد از کل جمعیت ایران به‌طور مستقیم و ۷۵درصد به‌طور غیرمستقیم در بازار سرمایه مشارکت کرده و سهام ‌دارند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، سهم بورس از تولید ناخالص داخلی ایران به مرز ۲۵درصد رسید. براساس آمارها هم‌اکنون بیش از نیم میلیون کارگر و کارمند در شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه اشتغال دارند.به گزارش همشهری، براساس گزارشی که به تازگی اداره تحقیق و توسعه بورس تهران منتشر کرده، سهم بازار سهام از تولید ناخالص داخلی سال به سال در حال افزایش است و این مقدار در پایان سال۹۵ بدون درنظر گرفتن تولید نفت به مرز ۲۵درصد رسیده است.
براساس آمارهای منتشر شده ارزش کل فروش شرکت‌های بورس در سال۱۳۹۵ بیش از ۲۱۴هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم ۲۱درصد از کل تولید ناخالص داخلی ایران را شامل می‌شود.ارزش کل تولید ناخالص داخلی ایران در این دوره حدود ۱۰۰۸هزار میلیارد تومان بوده که اگر سهم نفت را از این مقدار کم کنیم جمع کل تولید ناخالص داخلی ایران به ۹۳۰میلیارد دلار خواهد رسید.
به این ترتیب شرکت‌های بورس در سال گذشته بدون احتساب قیمت نفت نزدیک به یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی ایران را در اختیار داشته‌اند.
پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال‌جاری بار دیگر با افزایش مواجه شود و با توجه به پیش‌بینی رشد اقتصادی ۴درصدی سهم شرکت‌های بورس در تولید ناخالص داخلی از مرز ۲۵درصد فراتر برود.

فروش کدام صنایع بیشتر است؟
اطلاعات آماری از وضع تولیدو فروش شرکت‌های بورس نشان می‌دهد ارزش کل فروش شرکت‌های بورس در سال۱۳۹۵ نسبت به سال۱۳۹۴تحت تأثیر رکود اقتصادی کاهش داشته است. با وجود این همچنان نسبت مهمی از کل تولید را در ایران شامل می‌شود.
براساس اطلاعات موجود حجم کل فروش شرکت‌های بورس در سال۹۴ معادل ۳۵۶هزار میلیارد تومان بوده که این مقدار در ۹ماه سال۱۳۹۵ به ۲۱۴هزار میلیارد تومان رسید.
از این مقدار بیشترین سهم در مقدار فروش گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای داشته‌اند. این شرکت‌ها بخش عمده فروش‌شان شامل محصولات پالایشگاهی است. در ۹ماه سال۱۳۹۵ بالغ بر ۴۵هزار میلیارد تومان از محصولاتشان رافروخته‌اند که جمعا ۲۱درصد از جمع کل فروش را در بورس شامل می‌شود.
رتبه دوم بیشترین میزان فروش در سال گذشته به گروه شیمیایی اختصاص یافته است. شرکت‌های این گروه که عموما شامل شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی هستند ۳۷هزارو ۳۰۰میلیارد تومان محصول پتروشیمی فروخته‌اند که این مقدار ۱۷.۵درصد از کل فروش در بورس است. این شرکت‌ها در ۱۲‌ماه سال قبل ۶۸هزار میلیارد تومان از محصولاتشان را فروختند.
پس از این دو صنعت شرکت‌های خودرو ساز دررتبه سوم قرار گرفته‌اند و جمعا ۳۰هزارو ۴۰۰میلیارد تومان در ۹‌ماه سال قبل فروخته‌اند. این مقدار ۱۴.۳درصد از مجموع کل فروش را در بورس شامل می‌شود. شرکت‌های خودروساز سال قبل جمعا ۴۰هزارو ۴۰۰میلیارد تومان فروش داشتند.

نیم میلیون نفر در شرکت‌های بورس شاغلند
اطلاعات آماری از نقش بورس در اقتصاد ایران نشان می‌دهد که هم‌اکنون بیش از ۵۵۷هزار کارگر و کارمند در شرکت‌های فعال در بورس مشغول به کارند و از این طریق امرار معاش می‌کنند.این اطلاعات نشان می‌دهد ۲صنعت خودروسازی و بانکداری بیشترین تعداد شاغلان را در میان همه صنایع دارند.
در سال۱۳۹۳ صنعت بانکداری با ۱۱۳هزار نفر پرسنل بیشترین تعداد شاغلان را در میان صنایع بورس در اختیار داشت که این مقدار جمعا ۲۰درصد از کل جمعیت شاغلان بورس شرکت‌های بورس بود اما صنعت بانکداری در سال۱۳۹۴ با کاهش نیرو مواجه شد و با کاهش ۷هزار نفری به ۹۶هزار پرسنل فعال رسید.
ولی در همین دوره صنعت خودرو‌سازی‌ که تعداد پرسنل‌اش ۱۰۴هزار نفر بود به ۱۰۶هزار نفر در سال۹۴ افزایش یافت و رتبه نخست بورس را از نظر سطح اشتغال نیروی کار به‌خود اختصاص داد. در همین دوره مقدار فروش صنعت خودرو‌سازی‌ با کاهش نیز همراه بود. از دیگر صنایعی که بیشترین جمعیت کارگری را در میان سایر صنایع دارند می‌توان به شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی، فلزات اساسی و مخابرات اشاره کرد. تعداد شاغلان صنعت پتروشیمی در سال۹۴ با ۵هزار نفر افزایش به ۷۴هزار نفر و تعداد شاغلان گروه فلزات اساسی با هزار نفر رشد به ۵۹هزار نفر رسید.
همچنین صنعت مخابرات با ۵۵هزار نفر پرسنل هم‌اکنون ۱۰درصد از کل نیروی شاغل را در میان شرکت‌های بورس در اختیار دارد. در طول یک سال تعداد شاغلان این صنعت دست‌کم ۲۵۰۰نفر افزایش یافت.

افزایش تعداد سهامداران
در کنار افزایش سهم بورس در تولید ناخالص داخلی و همینطور رشد میزان اشتغال در کشور گزارش‌های آماری نشان می‌دهد که سهم درآمد‌های عمومی از طریق بورس در حال افزایش است و اکنون نسبت به یک دهه قبل شهروندان زیادی در دادو ستد‌های بورس شراکت دارند.این اطلاعات نشان می‌دهد هم‌اکنون تعداد سهامداران بورس به ۹.۵میلیون نفر رسیده است که این رقم در مجموع ۱۲درصد از کل جمعیت ایران را شامل می‌شود.
به گزارش همشهری، براساس آمار‌های موجود با اختصاص یک میلیون تومان سهام عدالت به ۴۷میلیون نفر از مشمولان به‌زودی تعداد سهامداران بورس از مرز ۶۰میلیون نفر فراتر خواهد رفت. در عین حال باید درنظر گرفت که هم‌اکنون ۱.۵میلیون نفر از سهامداران غیرحرفه‌ای ازطریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌طور غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از منافع حاصل از بورس برخوردار می‌شوند.
این محاسبات نشان می‌دهد به‌زودی با اضافه شدن مشمولان سهام عدالت به جمع سهامداران بورس ایران به بزرگ‌ترین جامعه سهامداری در جهان تبدیل خواهد شد چرا که از مجموع ۸۰میلیون نفر شهروند ایرانی ۷۵درصد از کل جمعیت به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در بورس سهم خواهند داشت و از منافع بازار سرمایه منتفع خواهند شد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=94293
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سهم بورس از اقتصاد افزایش یافت
سهم بورس از اقتصاد افزایش یافت
سهم بورس از اقتصاد افزایش یافت
سهم بورس از اقتصاد افزایش یافت
سهم بورس از اقتصاد افزایش یافت