سازمان بورس و اوراق بهادار، همه اطلاعات دریافتی از مشمولان ماده ۶ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را منتشر می‌کند.

سازمان بورس و اوراق بهادار، همه اطلاعات دریافتی از مشمولان ماده ۶ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را منتشر می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، سعید رضوانی‌فرد، رئیس اداره تمرکز اطلاعات نهادهای عمومی سازمان بورس در این‌باره گفت: اطلاعات ارائه شده از مشمولان ماده ۶ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به سازمان بورس، ظرف چند روز آینده از طریق سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران موسوم به کدال در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

سعید رضوانی‌فرد توضیح داد: هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، در پی ابلاغ ماده ۶قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴قانون اساسی، مصوب ۲۵خرداد‌ماه ۱۳۸۷(اصلاح شده در یکم تیر ۱۳۹۳و ۷شهریور ۱۳۹۵)، برای انجام هرچه بهتر وظایف محول شده و ایجاد وحدت رویه، ضوابط اجرایی این قانون را تصویب کرد. سعید رضوانی‌فرد افزود:

سازمان بورس همزمان با تصویب ضوابط اجرایی، به آماده سازی زیر ساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود، برای دریافت و انتشار اطلاعات از مشمولان اقدام کرد.رئیس اداره تمرکز اطلاعات نهادهای عمومی سازمان بورس با اشاره به مشمولان این قانون اعلام کرد:

مطابق بند ۵قانون فوق الذکر شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که در مالکیت مستقیم یا غیرمستقیم اشخاص حقوقی شامل مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی موضوع ماده ۵قانون محاسبات عمومی، نهادهای نظامی و انتظامی کشور، سازمان‌ها و مؤسسات خیریه کشور، نهادهای و سازمان‌های وقفی و بقاع متبرکه، کلیه صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری و لشکری نظیر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی و وابسته به دستگاه‌های شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است و نهادهای انقلاب اسلامی موظفند نسبت به ارائه اطلاعات کامل مالی خود جهت ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار مطابق قوانین و مقررات مربوطه عمل کنند.

سعید رضوانی‌فرد اعلام کرد: طبق بند ۴و ۵ماده یک این قانون، بنگاه عبارت است از واحد اقتصادی که در تولید کالا یا خدمت فعالیت می‌کند؛ اعم از آنکه دارای شخصیت حقوقی یا حقیقی باشد و همچنین شرکت عبارت است از شخص حقوقی که با رعایت قانون تجارت یا قانون خاص حسب مورد تشکیل شده باشد. رضوانی فرد تأکید کرد: همانطور که در تعریف فوق مشهود است نوع وظایف محوله، ترکیب مالکیتی و… ملاکی جهت اعمال معافیت یا انجام نشدن تکالیف نیست و همه مشمولان فوق الذکر موظف به اجرای قانون هستند.

فراخوان عمومی
رضوانی فرد از همه مدیران و صاحبان سهام شرکت‌های شبه‌دولتی و مشمول ماده ۶قانون اصل ۴۴خواست برای جلوگیری از مشکلات احتمالی ناشی از اجرا نشدن قانون هرچه سریع‌تر به سازمان بورس مراجعه کنند. او گفت: انجام تکالیف قانونی از سوی این شرکت‌ها شبهاتی مانند استفاده از رانت یا سوء مدیریت را از بین می‌برد و موجب می‌شود عملکرد این شرکت‌ها توسط مردم بررسی شود که این امر نیز منجر به شفافیت اقتصادی و برنامه‌ریزی مناسب‌تر برای اداره کشور خواهد شد.

ضمانت اجرای قانون چیست؟
به استناد تبصره ۳بند ۵ماده ۶قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴قانون اساسی ضمانت‌های اجرای قانون شفافیت مالی شبه دولتی‌ها شامل این موارد است: الف – مرجع ثبت شرکت‌ها مکلف است از انجام امور ثبتی شرکت‌های متخلف خودداری کند.

ب-بانک‌ها و مؤسسات غیربانکی موظفند با اعلام سازمان و حکم مرجع قضایی ذی‌صلاح حساب‌های بانکی اعضای هیأت‌مدیره (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) شرکت‌های متخلف را تا زمان انجام تکالیف مقرر، مسدود کنند. ج – مدیران اشخاص مشمول نیز متخلف محسوب و توسط سازمان به پرداخت جریمه نقدی از ۲۵میلیون ریال تا ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال، محکوم می‌شوند که این آرا قطعی و لازم‌الاجراست.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=94061
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

شبه دولتی‌ها در آستانه اتاق شیشه‌ای
شبه دولتی‌ها در آستانه اتاق شیشه‌ای
شبه دولتی‌ها در آستانه اتاق شیشه‌ای
شبه دولتی‌ها در آستانه اتاق شیشه‌ای
شبه دولتی‌ها در آستانه اتاق شیشه‌ای