مهدی پازوکی*: نخستین گام در راستای شفاف‌سازی در اقتصاد ایران، ارایه صورت‌های مالی دقیق نهادهای عمومی و شبه دولتی است. در این رابطه نباید نسبت به هیچ بنگاه اقتصادی کوتاهی صورت بگیرد و همه‌چیز واضح باشد.

مهدی پازوکی*: نخستین گام در راستای شفاف‌سازی در اقتصاد ایران، ارایه صورت‌های مالی دقیق نهادهای عمومی و شبه دولتی است. در این رابطه نباید نسبت به هیچ بنگاه اقتصادی کوتاهی صورت بگیرد و همه‌چیز واضح باشد.
در شرایط فعلی یکی از نیازهای اساسی اقتصاد ایران و در جهت افزایش تولید ملی، نیاز به جذب سرمایه‌گذاری است. با این کار علاوه بر افزایش تولید، افزایش اشتغال مولد و پایدار هم فراهم می‌شود و یکی از مشکلات مهم ایران برطرف می‌شود. حال برای شکل گرفتن سرمایه‌گذاری در کشور، نیاز به فضای کسب و کار مناسب در کشور وجود دارد و یکی از راهکارهای آن ایجاد شفافیت در اقتصاد ملی است. این شفافیت به معنی مبادله آزاد اطلاعات و اطلاع‌رسانی در تمام ابعاد اقتصادی- اجتماعی یک کشور است. به نظر می‌رسد اگر بنگاه‌های اقتصادی از جمله زیرمجموعه نهادهای عمومی مانند بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، نهادهای نظامی و آستان‌های مقدس به این کار دست بزنند بیشترین اثرگذاری را به وجود می‌آورند.
همچنین ایجاد رقابت سالم اقتصادی نیز حایز‌اهمیت است. رقابت اقتصادی زمانی میان بنگاه‌ها شکل می‌گیرد که بنگاه‌های عمومی باید پافشاری بیشتری بر شفافیت کنند و اگر بنگاهی قصد استفاده از رانت حکومت را دارد باید با اعتراض مواجه شود چون به کاهش سرمایه‌گذاری و متعاقب آن رکود می‌انجامد. در همه جای جهان هنگامی که بنگاه اقتصادی درآمد دارد باید مالیات بپردازد و این لازمه وجود اقتصاد رقابتی است.
سومین عامل نفی انحصار است. هرگونه انحصاری مانند سم برای اقتصاد ملی است. خوشبختانه نفی انحصار در قانون اساسی جمهوری اسلامی هم آمده است. چه انحصار بخش خصوصی، چه دولتی و چه خصولتی‌ها، همگی می‌توانند اقتصاد کشور را با هجمه مواجه کنند. اگر خواهان فضای مناسب کسب و کار در کشور هستیم و آن را لازمه رفاه و بهبود وضعیت مردم می‌دانیم، باید همه بنگاه‌ها از یک سیاست واحدی تبعیت کنند. نکته مهم این است که اگر در کشور بخش خصوصی واقعی شکل بگیرد، زمینه برای رشد مستمر و پایدار فراهم می‌شود و این به سود حکومت و نظام اقتصادی اسلام است. به عنوان مثال، اکنون اقتصاد امریکا به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، ۲۵ درصد تولید ناخالص جهان را در اختیار دارد. دلیل این رشد پایدار و مستمر در ایالات متحده فضای مناسب کسب و کار در آن است. به نظر من اگر نظام اقتصادی کشور خواهان این است که قدرت اقتصادی خود را در جهان افزایش دهد، به‌شدت نیازمند فضای مناسب کسب و کار و افزایش سرمایه‌گذاری است.
امروز اگر براساس خواسته اصلی کشور براساس سند چشم‌انداز در منطقه آسیای جنوب غربی شاگرد اول شویم، نیازمند این است که برای این فضای مناسب تلاش کنیم. ذکر این نکته ضروری است که اگر تندروها به قدرت برسند زمینه برای به وجود آمدن بحران اقتصادی فراهم می‌شود در حالی که حق مردم و جامعه ایران این نیست. به نظر می‌رسد اگر مسوولان و مردم خواهان رشد پایدار، متوازن، مستمر و باکیفیت که مردم مزایای آن را در زندگی روزمره خود حس کنند، هستند ضرورت فضای مناسب دوچندان می‌شود که کاندیدای محترم آستان قدس رضوی برای یک‌بار هم که شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی این حق طبیعی مردم ایران و دوستداران علی‌بن موسی‌الرضا است که بدانند این امام عزیز چه میزان سرمایه دارد و اگر این سرمایه‌گذاری در تعامل با فضای مناسب کسب و کار حرکت کند، رشد اقتصادی کشور چگونه می‌تواند حرکت کارآمد و رو به جلو داشته باشد و خانوارهای ایرانی بدانند که بنگاه‌های زیر مجموعه این امام عزیز در ایجاد اشتغال و از بین بردن فقر موثر شود. به عنوان یک کارشناس اقتصادی عاجزانه از این سید خراسانی درخواست دارم برای رضای خدا حجم سرمایه‌گذاری و منابع درآمدی بنگاه‌های زیرمجموعه خود را برای اطلاع امت شهیدپرور منتشر کند تا مردم به عنوان ولی نعمت شفافیت اقتصادی را از زیر مجموعه این آستان مقدس بیاموزند.
*کارشناس اقتصادی
منبع: اعتماد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=92804
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

توصیه‌ای برای شفافیت مالی
توصیه‌ای برای شفافیت مالی
توصیه‌ای برای شفافیت مالی
توصیه‌ای برای شفافیت مالی
توصیه‌ای برای شفافیت مالی