سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به مصوبه اخیر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: نگهداری ارز بیش از معادل ۱۰ هزار یورو قاچاق تلقی می شود.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به مصوبه اخیر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه «نگهداری ارز، حداکثر تا سقف مبلغ ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها بلامانع است» گفت: نگهداری ارز بیش از معادل ۱۰ هزار یورو قاچاق تلقی می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول,قاسم خورشیدی در گفت و گو با ایرنا گفت: برای تعیین تکلیف ارزهایی که قبل از ابلاغ این دستورالعمل توسط مردم نگهداری می‌شوند و حداقل یکی از اسناد اشاره‌ شده را نداشته باشند، در یک بازه زمانی سه ماهه برای مبالغ بیش از ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها شیوه های متنوعی از جمله مراجعه به یکی از بانک‌ها و افتتاح حساب ارزی پیش بینی شده است.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته «دستورالعمل مربوط به تعیین میزان ارز قابل نگهداری و مبادله در داخل کشور» را ابلاغ کرد که بر مبنای آن، نگهداری ارز به صورت اسکناس از این پس حداکثر تا سقف مبلغ ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها بلامانع و بالاتر از آن مشروط به ارایه مستندات است.
بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده، نگهداری ارز برای مبالغ بیش از ۱۰ هزار یورو، شخص باید یکی از مدارک «اعلامیه بانکی و یا هر سندی که بیانگر پرداخت مبلغ مربوطه توسط بانک باشد»، «فاکتور صرافی‌های مجاز با درج در سامانه نظارت ارزی (سنا)» و یا «رسید چاپی حاوی کد رهگیری که بیانگر اظهار ارز مزبور در هنگام ورود به کشور باشد» را ارایه کند.
خورشیدی افزود: به این ترتیب، آن دسته از افرادی که بیش از ۱۰ هزار یورو و یا معادل آن به سایر ارزها در اختیار دارند، به مدت سه ماه از زمان ابلاغ این دستور العمل (۲۰ فروردین ماه ۹۶) فرصت دارند که با مراجعه به یکی از بانک ها و افتتاح حساب ارزی، ارز خود را در سیستم بانکی سپرده گذاری کنند و یا ارز مربوطه را به یکی از بانک ها به نرخ آزاو و یا صرافی های مجاز با درج در سامانه سنا عرضه کنند.
وی افزود: در غیر این صورت، اگر فردی ۱۰ هزار یورو و یا معادل آن به سایر ارزها در اختیار داشته باشد، آن ارزها ضبط می شود و مجازات هایی که قانونگذار مقرر کرده نیز مشمول فرد خواهد شد.
بر اساس اعلام بانک مرکزی هرگونه مبادله یا‏‏‏‏‏‏‏ خرید و فروش ارز، خارج از سیستم بانکی و یا صرافی مجاز، ممنوع است.‏‏‏
براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بانک مرکزی برای پیشگیری و کنترل بازار مبادلات غیرمجاز ارز، میزان ارز قابل نگهداری و مبادله داخل کشور، همراه مسافر، همراه رانندگان عبوری و مواردی از این قبیل را باید مشخص کند.
ایجاد سامانه اطلاعات مالی صرافی‌ها و رصد و ارزیابی فعالیت آنها از دیگر وظایفی است که برای ساماندهی بازار ارز به دوش بانک مرکزی نهاده شده است.
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش دیگری از سخنان خود به میزان کشفیات قاچاق ارز در سال گذشته پرداخت و گفت: بیش از ۱۰ میلیون دلار و یا معادل آن به سایر ارزها، در سال ۱۳۹۵ ارز نقد کشف شده است.
خورشیدی اضافه کرد: قاچاق این ارزها در قالب ۲۰ پرونده قضایی پیگیری شد و دستگاه های کاشف مشخص کردند که نقل و انتقالات غیرقانونی ارز توسط این باندها و عناصر دستگیر شده، در سال های ۹۴ و ۹۵ بیش از سه میلیارد دلار بوده است.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=92529
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

نگهداری بیش از ۱۰ هزار یورو، قاچاق محسوب می‌شود
نگهداری بیش از ۱۰ هزار یورو، قاچاق محسوب می‌شود
نگهداری بیش از ۱۰ هزار یورو، قاچاق محسوب می‌شود
نگهداری بیش از ۱۰ هزار یورو، قاچاق محسوب می‌شود
نگهداری بیش از ۱۰ هزار یورو، قاچاق محسوب می‌شود