دبیراقتصادی روزنامه جوان بابیان اینکه نمی‌توان یکباره اقدام به حذف بخشی از تقاضای ارز و صرافان کرد،گفت: ممنوعیت خریدوفروش ارز خارج از مرکزی مبادلات باعت ورود سوداگران و بازار زیر زمینی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پول پرس، مهران ابراهیمیان در گفت و گو با تسنیم درباره طرح جدید بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش ارز خارج از مرکز مبادلات ارزی اظهار داشت: با توجه به حجم نقدینگی بالایی که در دست مردم است و بی اعتمادی که مردم نسبت به وعده‌های مسئولان برای بهبود وضعیت این بازار دارند، طبیعی است که تقاضا‌های خردی که وجود دارد وارد سوداگری ارز شوند.

وی افزود: برخی تقاضا‌های خرد از جمله سفرهای خارجی، خرید از کشور‌های خارجی و سایر موارد وجود دارد که قابل پیش بینی نیست و وقتی خرید و فروش ارز تنها در مرکز مبادلات انجام شود، با توجه به اینکه این مرکز هنوز نتوانسته نیاز این بخش فعلی را به طور کامل برآورده کند، این اقدام باعث ایجاد بازار زیر زمینی خواهد شد.

دبیر اقتصادی روزنامه جوان با بیان اینکه وقتی تقاضا نسبت به عرضه افزایش پیدا کند باعث ایجاد سوداگری در بازار خواهد شد و این یعنی افزایش قیمت، گفت: وقتی این تصمیم از سوی بانک مرکزی اعلام شد باید مشخص شود که آیا همه صادر کنندگان حاضرند وارد این چرخه شوند وارز خود را در مرکز مبادلات بفروشند یا خیر. زیرا وقتی خرید و فروش ارز در خارج از مرکز مبادلات ممنوع شود قیمت ارز در بازار سیاه گران خواهد شد بنابراین ممکن است صادرکنندکان به دلیل اختلاف قیمت ارز در مرکز مبادلات و بازار سیاه، بخواهند ارز خود را در بازار سیاه وارد کنند.

ابراهیمیان با اشاره به اینکه ممکن است صادر کنندگان ترجیح می‌دهند وارد بازاری که خرید و فروش در آن ممنوع شده، شوند و یا اینکه ارز خود را وارد ایران نکنند که اگر چنین شود بسیار خطرناک است، بیان کرد: در حال حاضر مشکلی که وجود دارد این است که مسئولان به جای اینکه برای حل یک مشکل راه حل پیدا کنند، برای تبعاتی که بوجود می‌آید به دنبال راه حل هستند در حالی که باید آن مسئله و مشکل را برطرف کنیم.

وی درباره راه‌حل ها و توصیه‌هایی که باید به آن توجه شود، خاطر نشان کرد: نخست اینکه مسئولان باید حساب‌شده عمل کنند و در ارائه طرح‌های مختلف دچار روزمره‌گی نشوند بنابراین وقتی یک تصمیمی‌می‌گیرند ابتدا آن را پخته و بعد مطرح کنند. همچنین،  مسئولان باید بپذیرند که با کمبود ارز مواجه هستیم و اگر خرید و فروش ارز خارج از مرکز مبادلات ممنوع شود باعث تحریک تقاضا خواهد شد.

دبیر اقتصادی روزنامه جوان با بیان اینکه باید تقاضا‌های کاذب را کنترل کنیم نه سرکوب، بیان کرد:‌ اقدام دیگری که باید انجام شود شناسایی تقاضا‌های واقعی است و نباید هر بار در مورد یک مسئله تصمیم جدید گرفته شد، به طور مثال زمانی برای ارز دانشجویی گفتند ارز تعلق می‌گیرد بعد اعلام شد فقط به بورسیه‌ها ارز ارائه می‌شود و هر بار برای این بخش از تقاضا تصمیمات جدید گرفتند و این مسئله باعث اذیت و آزار تقاضای واقعی کشور می‌شود و فرصت را برای سوداگران فراهم می‌کند.

ابراهیمیان با تأکید بر اینکه همه این اقدامات به تدابیر مسئولان برمی‌گردد، گفت: چرا یک باره تصمیم می‌گیرند صرافان را از این بازار کنار بگذارند و باید دید ایا این طرح عملی است، زیرا بانک مرکزی این همه مجوز به صرافی‌ها داده است حال با این تصمیم باید دید صرافان چه عکس العملی نسبت به این مسئله نشان می‌دهد. آیا اجازه این همه ضرر را می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر مردم به حرف دلالان بیشتر توجه می‌کنند، خاطر نشان کرد: به گفته رئیس کل بانک مرکزی در حال حاضر ۱۵ تا ۱۸ میلیارد دلار در دست مردم است، وقتی یکباره تصمیم به حذف صرافان و نادیده گرفتن این بخش از تقاضا می‌کنند، باید دید این بخش اجازه چنین کاری را می‌دهند. اما به نظر می‌رسد جنبه اجرایی ندارد مگر اینکه قصد داشته باشند نرخ دلار زیر زمینی را بالا ببرند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=925
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

ممنوعیت خریدوفروش ارز خارج از مرکز مبادلات، به نفع بازار زیرزمینی است
ممنوعیت خریدوفروش ارز خارج از مرکز مبادلات، به نفع بازار زیرزمینی است
ممنوعیت خریدوفروش ارز خارج از مرکز مبادلات، به نفع بازار زیرزمینی است
ممنوعیت خریدوفروش ارز خارج از مرکز مبادلات، به نفع بازار زیرزمینی است
ممنوعیت خریدوفروش ارز خارج از مرکز مبادلات، به نفع بازار زیرزمینی است