رئیس کل بیمه مرکزی از رفع تدریجی مشکل همکاری بیمه های اتکایی بین المللی با ایران پس از برجام خبر داد و گفت: دو شرکت خارجی برای حضور در بازار ایران در حال رایزنی هستند.

رئیس کل بیمه مرکزی از رفع تدریجی مشکل همکاری بیمه های اتکایی بین المللی با ایران پس از برجام خبر داد و گفت: دو شرکت خارجی برای حضور در بازار ایران در حال رایزنی هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، عبدالناصر همتی درباره صنعت بیمه بعد از برجام و رفع تحریم ها اظهار داشت: پس از برجام با پنج شرکت اول بیمه ای دنیا از جمله مونیخ ری، لویدز و اسکور مذاکرات خوب و شفافی داشتیم.
وی یادآور شد: ما دو نوع قرار داد بیمه داریم؛ یک سیستم برای اتکایی است که به صورت اختیاری (Facultative)بوده و ریسک به ریسک پوشش می دهد؛ برای نمونه پتروشیمی خارک بیمه می شود و پوشش اتکایی خارجی هم می گیرد.
همتی ادامه داد: نوع قرارداد دیگر اتکایی که به آن معاهده(TREATY) می گوییم؛ در این شیوه مازاد خسارات از سقف مشخصی به بعد بیمه می شود یعنی اینکه کمتر از این رقم در داخل بیمه می شود و بقیه به شرکت های خارجی واگذار می شود.
به گفته وی، مشکلی که دنیا با این نوع قراردادها دارد، این است که بعد از برجام هنوز یکسری تحریم های غیرهسته ای روی برخی افراد و شرکت ها باقی مانده است و از این رو شرکت های خارجی این نگرانی دارند که می گویند که با این شیوه معاهده نمی دانیم شما چه کسانی را بیمه کرده اید.
همتی تاکید کرد: شرکت های بیمه ای خارجی معتقدند اگر یکی از افراد و شرکت های تحریم شده، تحت پوشش قراردادی باشد که با ایران امضا می کنند، در زمان پرداخت خسارت با نهادهای ناظر کشورهای خود به مشکل برخورد می کنند و جریمه می شوند.
رئیس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: شرکت های بیمه می گویند که اگر این موضوع حل شود، مشکلی برای همکاری با ایران ندارند.
وی در عین حال گفت: به شرکت های بیمه خارجی اعلام شده که ایران خود این پوشش ها را می دهد و در حال تفکیک است.
وی به حضور مدیران یکی از شرکت های بزرگ بیمه اتکایی در ایران طی هفته های گذشته اشاره کرد و گفت: آنها اعلام کردند که هر طور ایران می خواهد، قرارداد همکاری نوشته می شود؛ بنابراین از نظر روابط و قرارداد اتکایی مشکلی نداریم و پوشش ها را به تدریج انجام می دهیم.
همتی همچنین گفت که عجله ای برای برقراری مجدد روابط اتکایی وجود ندارد زیرا در سال های تحریم تدابیر لازم برای پوشش های بیمه ای اتخاذ شد اما یک بیمه گر حرفه ای نمی تواند به این افتخار کند که همه ریسک ها را در داخل نگه داشته است.
وی تاکید کرد: هیچ عاقلی تمام ریسک را به عنوان سوخت ملی نگه نمی دارد؛ ویژگی بیمه این است که ریسک را در دنیا توزیع می کنیم.

 مشکل صنعت بیمه پس از برجام کمتر از بانک هاست
رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه آیا محدودیت های بانکی در از سرگیری روابط بیمه نیز اثرگذار بوده است، گفت: البته خیلی رقم های کلانی نمی خواهیم جابه جا کنیم که نیازمند همکاری با بانک های بزرگ باشیم، ارقام جزئی است که با وضع فعلی می توانیم آنهارا رد و بدل کنیم.
وی گفت: مشکل صنعت بیمه کمتر از سیستم بانکی است؛ البته در مواردی هم شرکت های خارجی مایل به سرمایه گذاری در صنعت بیمه داخلی هستند که مذاکراتی را هم در این مورد داشته ایم .
همتی با یادآوری اینکه برخی مذاکرات با شرکت های بیمه خارجی در آستانه امضای قرارداد است، گفت: در مواردی حتی قراردادهایشان آماده شده و فکر می کنم در ماه های پیش رو نهایی شود.
به گفته وی، با دو شرکت داخلی صحبت هایی شده است؛ ضمن آنکه دو شرکت خارجی هم در حال مذاکره هستند.

 رفع مشکل بیمه کشتی ها
رئیس کل بیمه مرکزی درباره رفع مشکل بیمه کشتی های ایرانی نیز گفت: اکنون مشکلات حل شده است و کلوپ بین المللی آی جی (IG) به اینها پوشش داد.
همتی یادآور شد که مشکل آموزش و توسعه تکنولوژی نیز در حوزه صنعت بیمه پس از برجام حل شده و اکنون با برگزاری سمینار به نیروهای داخلی آموزش می دهند.
وی گفت: فکر می کنم در صنعت بیمه بعد از برجام گشایش های خوبی شده است ولی هنوز کامل نیست و مقداری زمان بر است.

 موانع رتبه بندی بین المللی شرکت های ایرانی
رئیس کل بیمه مرکزی یادآور شد: پیش از تحریم ها نیز مشکلاتی در مراوردات بین المللی به دلیل فشارهای آمریکا وجود داشت زیرا بسیاری از موسسات معتبر رتبه بندی در دنیا، شرکت های بیمه ایرانی را رتبه بندی نمی کنند.
همتی تاکید کرد: وقتی بیمه ها رتبه بین المللی نداشته باشند، نمی توانند کاری انجام دهند؛این موضوع ربطی به برجام ندارد. بلکه بخاطر تصمیمات و اقدامات خصمانه دولت امریکاست.
وی یادآور شد: حتی در دهه ۷۰ هم این مشکل برای صنعت بیمه وجود داشت و به رغم مکاتبات فراوانی که داشتیم، نتوانستیم آن را حل نکنیم. چون عمده سهامداران این شرکت های رتبه بندی، آمریکایی هستند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=92367
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

رفع تدریجی مشکل برقراری بیمه اتکایی خارجی
رفع تدریجی مشکل برقراری بیمه اتکایی خارجی
رفع تدریجی مشکل برقراری بیمه اتکایی خارجی
رفع تدریجی مشکل برقراری بیمه اتکایی خارجی
رفع تدریجی مشکل برقراری بیمه اتکایی خارجی