بحرانی نشان دادن وضعیت بانک های کشور ، یکی دیگر از شگردهای غیر اخلاقی است که برخی در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به آن متوسل شده اند.

بحرانی نشان دادن وضعیت بانک های کشور ، یکی دیگر از شگردهای غیر اخلاقی است که برخی در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به آن متوسل شده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از ایرنا، با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، برخی جریان های سیاسی ،در فضای مجازی و به ویژه شبکه های اجتماعی موضوع ورشکستگی برخی بانک ها مطرح می کنند.
دبیرکل کانون بانک ها و موسسه های اعتباری خصوصی روز چهارشنبه در مورد شایعه ورشکستگی بانک ها به خبرنگار ایرنا گفت: بانک ها ورشکسته نیستند اما تحمیل تعهدات مالی الزام آور و وضع قوانین دست و پا گیر، فعالیت این نهادهای پولی را با مشکل مواجه کرده است.
«محمدرضا جمشیدی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، برخی گمانه زنی ها مبنی بر اینکه بانک های کشور به مرز ورشکستگی رسیده اند را ناشی از برداشت نادرست نسبت به شرایط سختی دانست که بانک ها در آن قرار گرفته اند.
وی توضیح داد: بانک ها در شرایطی قرار دارند که عملکرد آنها در یک سال منتهی به اسفند ماه ۹۵ اغلب یا بدون سود و یا اندکی سود خواهد بود، ضمن آنکه ممکن است برخی نیز در مجامع عمومی خود با مشکل زیاندهی مواجه باشند.
جمشیدی با تاکید بر اینکه ورشکستگی بانک ها در ایران به سادگی نیست و بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر پولی بر عملکرد بانک ها نظارت دارد، گفت: بخشی از وضعیت نامطلوب کنونی بانک ها ناشی از قوانین و مقرراتی است که فاقد پشتوانه کارشناسی لازم هستتند.
این فعال نظام بانکی به متناسب نبودن نرخ سود و تسهیلات اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون در حالی نرخ سود مصوب برای سپرده ها ۱۵ درصد و نرخ سود تسهیلات دهی ۱۸ درصد تعیین شده که هزینه تمام شده پول در شبکه بانکی ۱۷.۹۴درصد برآورد می شود و باید به آن ۳ درصد نیز حق الوکاله افزود.
جمشیدی با یادآوری اینکه نرخ سود تسهیلات، پوشش هزینه های بانک ها را نمی دهد، هزینه تمام شده پول را حدود ۲۲ درصد برآورد کرد و گفت: این اعداد به این معنی است که از جیب صاحبان سهام بانک ها، هزینه ها پرداخت می شود.
وی با انتقاد از تصمیم مجلس شورای اسلامی در تصویب برنامه ششم توسعه گفت: در این قانون پیش بینی شد که فاصله سه درصدی بین نرخ سود تسهیلات و نرخ سود سپرده ها در نظام بانکی در طی پنج سال اجرای برنامه ششم سالی ۱۰ درصد کاهش یابد در حالی که در شرایط کنونی این فاصله جوابگوی مشکلات نظام بانکی نیست.
دبیرکل کانون بانک ها و موسسه های اعتباری خصوصی با بیان اینکه مردم نیز به شرایط سخت نظام بانکی واقف شده اند، گفت: مقررات سختی که بر نظام بانکی وضع می شود، می تواند بانک ها را به سمت ورشکستگی سوق دهد.
جمشیدی توضیح داد: برای نمونه در قوانین مصوب شده که بانک ها باید برای اجرای طرح های توسعه ای و اشتغال زا با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تسهیلات دهند.
وی افزود: هر چند نفس این کار برای اقتصاد کشور مفید است اما باید توجه داشت که منابع صندوق توسعه ملی به طور رایگان و حتی ارزان در اختیار بانک ها قرار نمی گیرد و باید در قانون به نحوی پیش بینی کرد که سودی که از این بابت از سوی بانک ها به صندوق توسعه ملی پرداخت می شود، جزو هزینه های قابل قبول نظام مالیاتی کشور قرار گیرد.
دبیر کل کانون بانک ها و موسسه های اعتباری خصوصی به موضوع اخذ کارمزد از تراکنش بانک ها اشاره کرد و گفت: در قانون بودجه پارسال مقرر شده بانک ها بابت هر تراکنش ۲ درصد به حساب خزانه واریز کنند تا به پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) پرداخت شود و این در حالی است که بانک ها امکان اخذ کارمزد بابت ارایه خدمات بانکداری الکترونیک خود از مشتریان ندارند.
وی یادآور شد: همه بانک ها برای توسعه بانکداری الکترونیک خود در سال های گذشته هزینه و سرمایه گذاری بسیاری انجام دادند اما با وجود اصرار بانک ها برای اخذ کارمزد از این نوع خدمات که در همه جای دنیا رایج است، بانک مرکزی با اجرای آن مخالفت می کند.
جمشیدی گفت: مشکل از ایجا ناشی می شود که برخی بانک ها را مرکز دارایی های هنگفت می دانند در حالی که امروز بانک ها به منبع مطالبات معوق تبدیل شده اند و حتی اجازه فروش اموال تملیکی بر اساس قانون رفع موانع تولید را ندارند.
وی مثال زد: یکی از راه های رفع مطالبات معوق، فروش وثایق بدهکاران بانکی است و در قانون رفع موانع تولید به بانک ها اجازه داده شده اگر ملکی به قیمت کارشناسی تعیین شده به فروش نرفت، در هر مرحله ۱۰ درصد به مشتریان تخفیف دهند که تا ۷۰ درصد امکان این تخفیف وجود دارد.
این فعال بانکی گفت: با این حال اداره اجرای ثبت که مجری فروش اموال تملیکی بانک هاست، این قانون را اجرا نمی کند و می گوید که این بند از قانون نیاز به آیین نامه دارد در حالی که در متن قانون الزامی به تهیه آیین نامه وجود ندارد.
وی درباره اینکه بانک مرکزی میزان منابع قفل شده نظام بانکی را ۴۵ درصد برآورد می کند، اظهار داشت: این امر سبب شده تا بانک ها در فروش منابع قفل شده خود با مشکل رو به رو باشند.
جمشیدی در عین حال بخشی از ترویج موضوع ورشکستگی بانک ها ناشی از تلاش عده ای برای وارد کردن هجمه به نظام بانکی و ایجاد رعب و نگرانی در بین مردم و بویژه سپرده گذاران دانست که می تواند در خروج منابع بانکی اثرگذار باشد.

اشراف کامل بانک مرکزی بر وضعیت بانک ها
اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی نیز اسفند ماه پارسال در گفت و گو با ایرنا، با رد ادعای ورشکستگی بانک ها که هر از چند گاهی در فضای مجازی منتشر می شود، گفت: بانک مرکزی بر وضعیت بانک ها وقوف و اشراف کامل دارد.
وی اظهار داشت: با ادبیات ورشکستگی برای بانک ها موافق نیستم، زیرا برخی بانک ها مشکلاتی از نظر کمبود سرمایه، مطالبات غیرجاری و بالاتر از استانداردهای بین المللی دارند.
وی با اشاره به تلاش دولت و مجلس برای رفع مشکلات نظام بانکی تاکید کرد: در دو سال اخیر بانک مرکزی به کمک دولت و مجلس به سرعت این چالش ها را مطالعه کرده و سیاست های اصلاحی را در پیش گرفته است.
کمیجانی تاکید کرد: موضوع ورشکستگی بانک ها با سایر شرکت ها متفاوت است و در قوانین مدنی و قانون تجارت تدابیری را قبل از ورشکستگی دیده است که می توان به اصلاح ساختاری، تجمیع یا ادغام اشاره کرد.
قائم مقام بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی در بررسی کارشناسی خود با وقوف کامل از وضعیت بانک ها تدابیر لازم و اصلاح ساختاری را در دست انجام دارد که از جمله می توان به تبصره های ۳۵ و ۳۶ قانون اصلاح قانون بودجه ۱۳۹۵ کل کشور اشاره کرد.
وی یادآور شد: این ۲ تبصره به دولت اجازه می دهد از محل مازاد حاصل از ارزیابی دارایی خارجی بانک مرکزی در مقطع پایان ۹۱ (تسعیر ارز) برای افزایش سرمایه بانک های دولتی و برخی بانک های خصوصی شده، استفاده کند.
کمیجانی تاکید کرد: این به مقدار زیادی برای اصلاح سرمایه و نسبت کفایت سرمایه بانک ها موثر خواهد بود.
عضو هیات عامل بانک مرکزی یادآور شد: در لایحه بودجه سال آینده نیز برای افزایش سرمایه بانک های ملی، سپه و مسکن از محل ذخایر خاصی که نزد بانک مرکزی دارند، پیش بینی های لازم انجام شده است.
در هفته های اخیر، در فضای مجازی و به ویژه شبکه های اجتماعی موضوع ورشکستگی برخی بانک ها مطرح می شود که این مطالب از سوی بانک ها تکذیب شده است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=92245
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بحرانی نشان دادن وضعیت بانک‌ها شگردهای غیراخلاقی در آستانه انتخابات
بحرانی نشان دادن وضعیت بانک‌ها شگردهای غیراخلاقی در آستانه انتخابات
بحرانی نشان دادن وضعیت بانک‌ها شگردهای غیراخلاقی در آستانه انتخابات
بحرانی نشان دادن وضعیت بانک‌ها شگردهای غیراخلاقی در آستانه انتخابات
بحرانی نشان دادن وضعیت بانک‌ها شگردهای غیراخلاقی در آستانه انتخابات