نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اسفندماه ۱۳۹۵ نسبت به دوازده ماه منتهی به اسفندماه ۱۳۹۴ معادل ۹ درصد است که بر این اساس نرخ تورم سالیانه پس از ۲۶ سال تک رقمی شده است.

نرخ تورم سالیانه

طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اسفندماه ۱۳۹۵ نسبت به دوازده ماه منتهی به اسفندماه ۱۳۹۴ معادل ۹ درصد است که بر این اساس نرخ تورم سالیانه پس از ۲۶ سال تک رقمی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، تحقق نرخ تورم ۹ درصدی سال گذشته بعد از نرخ تورم تک رقمی سال ۱۳۶۹ دومین تجربه ایران در دستیابی به نرخ تورم زیر ۱۰ درصد است.
بر این اساس ایران پس از ۲۶ سال در ردیف کشورهای با نرخ تورم یک رقمی قرار گرفته است.
خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۰ نشان می دهد شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اسفندماه ۱۳۹۵ به عدد ۲۶۲.۸ رسید که نسبت به ماه قبل ۲ درصد افزایش یافت.
این شاخص در اسفندماه ۱۳۹۵ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۱.۹ درصد افزایش داشته است.
بر این اساس نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اسفندماه ۱۳۹۵ نسبت به دوازده ماه منتهی به اسفندماه ۱۳۹۴ (نرخ تورم سال ۱۳۹۵) معادل ۹ درصد است.

تغییرات ماهانه قیمت ها
خلاصه نتایج شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اسفند ماه نشان می دهد که گروه های اصلی «خوراکی ها و آشامیدنی ها» ۴.۹ درصد، «پوشاک و کفش» ۰.۵ درصد، «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها» ۰.۴ درصد، «اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه» ۱ درصد، «بهداشت و درمان» ۰.۷ درصد، «حمل و نقل» ۰.۴ درصد، « تفریح و امور فرهنگی» ۳.۹ درصد، «تحصیل» ۰.۱ درصد، «رستوران و هتل» ۱.۳ درصد و «کالاها و خدمات متفرقه» ۰.۸ درصد نسبت به ماه قبل افزایش قیمت داشتند.
در این میان گروه «دخانیات» هیچ تغییری را نسبت به بهمن ماه نداشت و گروه «ارتباطات» کاهش ۰.۱ درصدی را ثبت کرد.
در دو گروه اختصاصی «کالا» و «خدمات» به ترتیب شاهد رشد ۲.۸ درصدی و ۰.۸درصدی در اسفند ماه نسبت به بهمن هستیم.

تغییرات سالانه قیمت ها
تغییر سالانه قیمت ها در اسفند ماه نیز نشان می دهد که در گروه های اصلی «خوراکی ها و آشامیدنی ها» ۱۷.۸ درصد، «دخانیات» ۱۰.۹ درصد، «پوشاک و کفش» ۶.۱ درصد، «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها» ۹.۲ درصد، «اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه» ۷.۱ درصد، «بهداشت و درمان» ۱۶.۹درصد، «حمل و نقل» ۸ درصد، «ارتباطات» ۶.۵ درصد، «تفریح و امور فرهنگی» ۷.۹ درصد، «تحصیل» ۱۰.۸ درصد، «رستوران و هتل» ۱۰.۳ درصد و «کالاها و خدمات متفرقه» ۹.۵ درصد افزایش قیمت ثبت شده است.
در دو گروه اختصاصی «کالا» و «خدمات» نیز به ترتیب رشد سالانه ۱۲.۴ درصد و ۱۱.۳درصد به ثبت رسیده است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=92138
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

نرخ تورم سال گذشته ۹ درصد بود
نرخ تورم سال گذشته ۹ درصد بود
نرخ تورم سال گذشته ۹ درصد بود
نرخ تورم سال گذشته ۹ درصد بود
نرخ تورم سال گذشته ۹ درصد بود