وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه کشور را در سال گذشته با ۱۰۴ هزارمیلیارد تومان اداره کردیم گفت: برخی به بهانه صادرات، طلا را به مصنوعات تبدیل و از کشور خارج کردند، با این حال برخی می‌گفتند باید با آنها مشورت کنیم، یعنی من یاد گرفتم که با قاچاقچیان مشورت نکنم.

به گزارش پول پرس به نقل از مهر، سیدشمس الدین حسینی عصر سه شنبه در مراسم رونمایی از طرح جامع اطلاعات مالیاتی با حضور رئیس جمهور گفت: میزان درآمدهای کشور در سال گذشته ۱۰۲ هزار میلیارد تومان بود که دو هزار میلیارد تومان با تدبیر و برنامه ریزی برای اداره کشور در سال جاری کنار گذاشته شد.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به شرایط تحریم در بخش های مختلف اقتصادی کشور افزود: این تحریم ها سبب شد تا حوزه هایی نظیر گمرک در سال گذشته وظایف خاص دیگری را همانند دیده بانی کشور به عهده گیرند. کاهش قیمت نفت به ویژه در سال ۸۸ باعث شد تا شرایط دشواری را پشت سر بگذاریم. با وجود شرایط تحریم در کشور ۲۳ بار برای پاسخ به نمایندگان در مجلس حاضر شدم و این در حالی بود که گاهی اوقات مخاطب سئوال نمایندگان من نبودم اما به دلیل اینکه وزارت اقتصاد در صف مقدم بود من را به مجلس فرا می خواندند.

وی با اشاره به اجرای طرح تحول اقتصادی گفت: برنامه ها در این بخش مبتنی بر بینش تدوین شد، کارآیی در اقتصاد افزایش یافت و رفاه مردم رشد کرد. در مورد واگذاری شرکت های دولتی در ۸ سال گذشته باید یادآور شد که در این مدت ۶۶۸ شرکت دولتی به ارزش ۱۱۹ هزار میلیارد تومان واگذار شد که این میزان ۴۱ برابر واگذاری های دولت های گذشته بود.

حسینی گفت: ۷۰ درصد واگذاری ها از طریق بورس انجام شد، ضمن اینکه برای ۴۵ میلیون نفر نیز دعوتنامه سهام عدالت ارسال شده و ۴۰.۵ میلیون نفر سهامدار شدند. وی همچنین واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی در سال های گذشته بیان داشت: این طرح ها تنها با اندک پرداخت بخش خصوصی به آنها واگذار می شد تا پس از اتمام با دولت تسویه کنند.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: همچنین تراز تجاری کشور که در سال های گذشته منفی بود، مثبت شد و تراز صادرات گاز نیز چند میلیارد دلار مثبت شده است. وی با بیان اینکه از زمان اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها ۲ میلیارد دلار برق صادر شده است گفت: ایران صادرکننده خالص انرژی است و الگوی مصرف تغییر کرده است.

سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص وضعیت بانک ها تصریح کرد: در سال ۸۴، ۱۷ بانک در کشور فعال بود که این رقم اکنون به ۳۸ مورد افزایش یافته و سرمایه بانک ها هم اکنون ۵۱ هزار میلیارد تومان است. حسینی توزیع نقدی الکترونیکی یارانه ها را اقدام منحصر بفرد سیستم بانکی کشور عنوان کرد و افزود: رشد فعالیت سیستم بانکی در سال های گذشته علیرغم تحریم ها محقق شده است.

وی در خصوص وضعیت بازار سرمایه نیز اظهار داشت: با تصویب قانون جدید بازار سرمایه، بدون هیچ تنشی ارکان مختلفی در این بازار به وجود آمد و پس از تشکیل سازمان بورس و اوراق بهادار سازمان های فرابورس و بورس انرژی نیز در کشور راه اندازی شد.

وزیر اقتصاد از تصویب چارچوب بورس ایده و اندیشه خبر داد و گفت: در سال های گذشته اوراق اجاره و صکوک طراحی و عملیاتی شد. به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، بازار سرمایه به رغم تحریم ها دوران طلایی را در سال های گذشته طی کرده و تعداد سهامداران از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سال ۸۴، اکنون به بیش از ۷ میلیون نفر رسیده است.

حسینی افزود: بورس ایران در سال های گذشته پربازده ترین بورس دنیا بوده و هم اکنون این بازار به سرمایه بزرگی برای کشور تبدیل شده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص سرمایه گذرای خارجی تاکید کرد: در ۸ سال گذشته ۲۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب شد و این امر به دلیل فعالیت در این حوزه و ایجاد بخش های مخلتف نظیر پنجره واحد سرمایه گذاری و فعال کردن ستادها بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به وضعیت صنعت بیمه کشور اظهار داشت: رشد کمی و کیفی در صنعت بیمه کشور محسوس است و تعداد شرکت ها از ۱۷ فقره درسال ۸۴ به ۲۷ شرکت در حال حاضر افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: ضریب نفوذ بیمه نیز که در سال های گذشته نیم درصد بود در سال ۸۴ به ۱.۲ درصد رسید و در هشت سال گذشته با هشت دهم درصد رشد به ۲ درصد رسید که از برنامه ها جلوتر است.

حسینی با اشاره به اینکه برخی به بهانه صادرات، طلا را به مصنوعات تبدیل و از کشور خارج کردند، گفت: آن وقت به من می گفتند باید در اقتصاد با آنها مشورت کنم، یعنی من یاد گرفتم برای اداره اقتصاد نباید با قاچاقچیان مشورت کنم!

وزیر اقتصاد اظهار داشت: در سال اول اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ۳۰ میلیارد دلار صرفه جویی صورت گرفت و تراز تجاری انرژی منفی کشور، مثبت شد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=9197
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

به بهانه صادرات، طلا از کشور خارج شد!
به بهانه صادرات، طلا از کشور خارج شد!
به بهانه صادرات، طلا از کشور خارج شد!
به بهانه صادرات، طلا از کشور خارج شد!
به بهانه صادرات، طلا از کشور خارج شد!