بانک مرکزی میزان نقدینگی کشور در پایان دی ماه امسال را ۱۱۹۶۶ هزار میلیارد ریال اعلام کرد که در بازه زمانی یکساله، رشد ۲۶ درصدی را نشان می دهد اما نسبت به آذرماه، ۲.۱ درصد افت کرد.

یک گزینه برای مهار نقدینگی سرگردان

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران میزان نقدینگی کشور در پایان دی ماه امسال را ۱۱۹۶۶ هزار میلیارد ریال اعلام کرد که در بازه زمانی یکساله، رشد ۲۶ درصدی را نشان می دهد اما نسبت به آذرماه، ۲.۱ درصد افت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، بانک مرکزی امروز (شنبه) جدول های آماری مربوط به شاخص های کلان پولی و بانکی در پایان دی ماه را منتشر کرد. بررسی‌ها نشان می دهد از آغاز امسال تا پایان دی ماه (پایان اسفند ۱۳۹۴ تا پایان دی ۱۳۹۵) حجم نقدینگی ۱۷.۶ درصد رشد کرد.
نقدینگی در پایان آذرماه به ۱۱۸۴۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال رسید که در مقایسه با آذرماه پارسال رشد ۲۸.۱ درصدی را رقم زد.
بنابراین میزان رشد یکساله نقدینگی در دی ماه نسبت به آذرماه، ۲.۱ درصد افت کرد.
شبه پول به عنوان یکی از شاخص های اثرگذار در رشد نقدینگی در دوره زمانی یکساله منتهی به دی ماه امسال ۲۵.۸ درصد و نسبت به اسفند ماه پارسال ۱۸.۷ درصد رشد کرد و به عدد ۱۰۴۵۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال رسید.
همچنین شاخص پول به عنوان عامل دوم موثر در رشد نقدینگی در پایان دی ماه به ۱۱۹۶۶ هزار میلیارد ریال رسید که از آغاز امسال تاکنون ۱۷.۶ درصد و در بازه زمانی یکساله (دی ۱۳۹۵ نسبت به دی ۱۳۹۴) ۲۶ درصد رشد را نشان داد.
به گزارش ایرنا، حجم نقدینگی در تیرماه امسال با ۳۰ درصد رشد به اوج رسید اما از مردادماه روند کاهشی خود را آغاز کرد و به عدد ۲۹.۲ درصد رسید؛ این شاخص در شهریورماه رشد ۲۸.۶ درصدی و در مهرماه افزایش ۲۸.۳ درصدی را ثبت کرد.
به گزارش ایرنا، بررسی ها نشان می دهد هرچند حجم نقدینگی کشور در آبان ماه به ۲۸ درصد رسید اما در آذرماه با رشد ۰.۱ درصدی به ۲۸.۱ درصد افزایش یافت و اکنون در دی ماه به رشد ۲۶ درصدی تقلیل یافته است.
نقدینگی، مجموع پول و شبه‌پول است که از جمع اسکناس‌ها و مسکوکات و سپرده‌های دیداری در یک کشور حاصل می شود.
رییس کل بانک مرکزی چندی پیش درباره حجم نقدینگی گفت: نزدیک به ۱۵ درصد نقدینگی محاسبه شده در آمارهای این بانک ناشی از ساماندهی موسسه های غیرمجاز در این دوره است که زیر نظر بانک مرکزی قرار گرفتند و به دنبال آن میزان نقدینگی محاسبه شده در بازار پولی به طور رسمی افزایش یافته است.
«ولی الله سیف» بارها تاکید کرده است نباید از بزرگی عدد مربوط به حجم نقدینگی نگران بود؛ زیرا این عدد باید در مقایسه با بزرگی اقتصاد کشور دیده شود.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=91786
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

نقدینگی در دی ماه کم شد
نقدینگی در دی ماه کم شد
نقدینگی در دی ماه کم شد
نقدینگی در دی ماه کم شد
نقدینگی در دی ماه کم شد