با رشد آهسته بورس در روز‌های پایانی سال ارزش بازار سهام ایران از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرد و به سطوح سال ۱۳۹۰ بازگشت.

با رشد آهسته بورس در روز‌های پایانی سال ارزش بازار سهام ایران از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرد و به سطوح سال ۱۳۹۰ بازگشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از همشهری، رشد جسته‌وگریخته بازار سهام در روز‌های پایان سال منجر به رشد ارزش سهام شرکت‌های بورس شد و در نهایت ارزش بورس تهران به سطوح قبلی در سال۱۳۹۰ برگشت. قبل از این، ارزش بورس تهران به ۱۳۵میلیارد دلار هم رسیده بود اما این رشد عمدتا به‌دلیل تفاوت نرخ برابری ریال در برابر دلار بود. ارزش بورس تهران چند سال پیش، یعنی زمانی که قیمت دلار هنوز در محدوده ۱۰۰۰تومان بود، به‌دلیل رشد قیمت سهام شرکت‌های بورس به مرز ۱۳۵میلیارد دلار هم رسید اما از آن زمان به‌دلیل کاهش نرخ برابری ریال در برابر دلار به لحاظ ارزی با کاهش ارزش مواجه شد.

این به‌معنای آن است که اگرچه به‌لحاظ ریالی ارزش بورس تهران از سال۱۳۹۰ تاکنون رشد کرده اما از نظر ارزی ارزش کل بورس تهران با کاهش مواجه شده است. به‌طور کلی ارزش بورس‌های دنیا با ارز دلار محاسبه و سنجیده می‌شود. کارشناسان معتقدند ارزش بورس تهران هم باید با دلار محاسبه شود تا ملاکی برای مقایسه با سایر بازار‌های مالی دنیا باشد.

ارزش بازار سهام ۳۸۰هزار میلیارد تومان
اطلاعات آماری از ارزش شرکت‌های ایرانی که سهامشان در بورس و فرابورس دادوستد می‌شود نشان می‌دهد که هم‌اکنون ارزش کل بازار سهام ایران با محاسبه ارزش کل بورس تهران و فرابورس به ۳۸۰هزار میلیارد تومان، معادل ۱۰۰میلیارد دلار رسیده است. از این مقدار ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس ۳۲۵هزار میلیارد تومان و ارزش سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس ۵۵هزار میلیارد تومان محاسبه می‌شود. با این حساب بازار سهام ایران در میان ۸۲کشور دنیا در رتبه چهلم قرار می‌گیرد. هم‌اکنون کشور‌های عربستان، قطر، امارات و ترکیه در رتبه‌های بالاتری از این جدول قرار دارند.

بزرگ‌ترین شرکت‌های ایران کدامند
اگر قبول کنیم که شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس بهترین شرکت‌های ایرانی هستند که توانسته‌اند استاندارد‌های بازار سهام را پشت‌سر بگذارند، می‌توانیم بپذیریم که بزرگ‌ترین شرکت‌های بازار سهام ایران بزرگ‌ترین شرکت‌های ایران هستند. با درنظر گرفتن این استدلال می‌توان گفت هم‌اکنون شرکت هلدینگ خلیج‌فارس با ارزشی معادل ۵.۵ میلیارد دلار (۲۱هزار میلیارد تومان) بزرگ‌ترین شرکت ایران است.

بعد از هلدینگ خلیج‌فارس شرکت‌های همراه اول و مخابرات به‌ترتیب با ارزشی معادل ۳.۶و ۳.۵میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس، سرمایه‌گذاری غدیر و پتروشیمی جم هم هر‌کدام با ارزشی معادل چند میلیارد دلار ازجمله بزرگ‌ترین شرکت‌های ایران تلقی می‌شوند. هم‌اکنون ۲شرکت اپل و گوگل با ارزشی در حدود ۵۰۰میلیارد دلار که ۵برابر ارزش بازار سهام ایران است، بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا هستند.

مبادله ۱۰۰هزار میلیارد تومان اوراق بهادار
اطلاعات عملکرد بازار سهام ایران از ابتدای سال تاکنون هم نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران از اول سال تاکنون ۱۰۰هزار میلیارد تومان اوراق بدهی خریداری کرده‌اند که از این مقدار ۴۳هزار میلیارد تومان در فرابورس و ۵۷هزار میلیارد تومان در بورس تهران دادوستد شده است.

از این مقدار ۳۲هزار و ۵۰۰میلیارد تومان مربوط به معاملات اوراق بدهی، ۱۰۰۰میلیارد تومان مربوط به معاملات وام مسکن و ۲۲۰۰میلیارد تومان هم مربوط به معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس بوده است. این به‌معنای آن است که از مجموع کل معاملات انجام شده از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۶۵هزار میلیارد تومان سهام خریداری شده است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=91400
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بازار سهام ایران ۱۰۰ میلیارد دلاری شد
بازار سهام ایران ۱۰۰ میلیارد دلاری شد
بازار سهام ایران ۱۰۰ میلیارد دلاری شد
بازار سهام ایران ۱۰۰ میلیارد دلاری شد
بازار سهام ایران ۱۰۰ میلیارد دلاری شد