رئیس کل بیمه مرکزی گفت: اجرای استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی (IFRS) سبب اطمینان بخشی به بیمه گذاران در زمینه توانگری مالی بیمه ها می شود.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: اجرای استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی (IFRS) سبب اطمینان بخشی به بیمه گذاران در زمینه توانگری مالی بیمه ها می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از ایرنا، «عبدالناصر همتی» روز شنبه در افتتاحیه همایش «استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی و نقش آن در ارتقای شفافیت بازارهای مالی»، تدوین، اجرا و نظارت سیستم توانگری شرکت های بیمه، تکمیل و اصلاح تدریجی آن و الزام کفایت ذخایر بیمه ای مرتبط با قانون بیمه شخص ثالث را از اقدام های همسوی صنعت بیمه با استانداردهای گزارشگری بین المللی اعلام کرد.
وی هدف اولیه هر رژیم توانگری بیمه را اطمینان بخشیدن به بیمه گذاران دانست و گفت: یکی از عناصر کلیدی تحقق این امر برای بیمه گران، داشتن سرمایه کافی برای پرداخت­های آتی به بیمه گذاران بخصوص هنگام خسارت­های پیش بینی نشده خواهد بود.
همتی اظهار داشت: با بین المللی و یکپارچه شدن خدمات مالی و اقتصادی که صنعت بیمه نیز جزء آن است، بازارها به سمت جهانی شدن پیش می روند که این امر سبب اهمیت بیش از پیش چگونگی تنظیم و نظارت بر بازار بیمه در سطح محلی، منطقه­ای و بین المللی می­شود.
رئیس کل بیمه مرکزی افزود: پیشرفت در توسعه محصولات بیمه­ای و نیز تکنیک­های مدیریت ریسک و تکنولوژی در دهه های اخیر بر ناظران بیمه فشار آورده است تا رژیم­های ارزیابی توانگری را برای کاهش ریسک­های محصولات جدید و حتی مهارت های نظارتی، توسعه دهند.
وی هدف از رژیم­های نظارتی و تنظیم مقرراتی بیمه را حمایت از بیمه گذاران و پشتیبانی از ثبات مالی دانست و گفت: معیار­ها و مجموعه مقررات نظارتی جهت پیگیری اهداف تنظیمی و نظارتی در کشورهای مختلف مشابه هستند اما یکسان نیستند.
همتی در ادامه گفت: در اتحادیه­ اروپا «رژیم توانگری ۲ » بر پایه ساختار نظارتی با سه رکن (پایه) از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی در تمام کشورهای عضو این اتحادیه عملیاتی شد که توانگری ۲ در برگیرنده و شامل مقررات کمی راجع به سرمایه مبتنی بر ریسک، مقررات کیفی مرتبط با حاکمیت شرکتی و چرخه نظارتی و مقررات مرتبط با افشاء عمومی و گزارشگری نظارتی است.
وی یادآور شد: براساس آنچه در حال جهانی شدن در صنعت بیمه است، شامل دو نکته مهم یعنی قابلیت مقایسه اطلاعات در سطح بین الملل و افزایش شفافیت و افشاء موارد مرتبط با ریسک­های بیمه­ای است.
همتی به یکی از نسخه های گزارشگری مالی بین المللی(۴-IFRS) اشاره کرد و گفت: این یک استاندارد گزارشگری مالی بین المللی است که توسط هیات استانداردهای حسابداری بین الملل(IASB) صادر شده و برای «قراردادهای بیمه­ای» یک راهنما فراهم می کند.
وی یادآور شد: این استاندارد در سال ۲۰۰۴ میلادی صادر و یک سال بعد اصلاح شد تا بتواند نشان دهد، عمده قراردادهای تضمین مالی را پوشش می­دهد.
وی افزود: در نوامبر ۲۰۱۶ میلادی (آبان – آذر ۹۴) هیات استانداردهای حسابداری بین المللی (IASB) تصمیم گرفت که نسخه دیگری (IFRS-17) را جایگزین کند که باید از سال ۲۰۲۱ میلادی یعنی پنج سال دیگر اجرایی شود.
همتی تاکید کرد که به طور کلی این استانداردها به شرکت های بیمه اجازه می دهد، روش حسابداری قبلی خود را برای قراردادهای بیمه ای ادامه دهند اما باید مقررات افشا را تقویت کنند.
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: با توجه به بحث قبول ریسک توسط بیمه گر در ازای دریافت حق بیمه از بیمه گذار، استاندارد تلاش می کند با تعاریف خود بین «ریسک بیمه» و «ریسک مالی» تمایز قائل شود.
همتی درباره چالش های پیش روی شرکت های ایران در پذیرش استاندارد بین المللی نیز گفت: فقدان دانش اجرای گزارشگیری مالی بین المللی در بین عوامل دخیل در ایران از جمله شرکت های بیمه، ضرورت تربیت افراد متخصص در حوزه های ارزیابی، مالی و اکچوئری (محاسبات فنی بیمه ها) را تاکید می کند.
وی گفت: اجرای استانداردهای بین المللی تاثیر قابل توجهی بر فرآیندهای مالی خزانه داری، مدیریت سرمایه گذاری، مدیریت ریسک و مالیات خواهد داشت که باید آمادگی لازم در شرکت ها ایجاد شود.
رئیس شورای عالی بیمه، انطباق قوانین و مقررات و همسو بودن مجریان قانون گذاران و ناظران با اجرای استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی را بسیار مهم دانست و بر بازطراحی تکنولوژی تهیه اطلاعات مالی تاکید کرد.
رئیس کل بیمه مرکزی یادآور شد: با توجه به الزام قانونی شرکت های بیمه به تهیه صورت های مالی خود طبق نمونه مصوب شورای عالی بیمه، مقدمات لازم برای تهیه صورتهای مالی منطبق با استانداردهای بین المللی انجام شده است.
همتی، تاکید بر تفکیک حساب های بیمه های زندگی و غیر زندگی و افشای آن در صورت های مالی شرکت های بیمه را از دیگر اقدام های صنعت بیمه برای رعایت استانداردهای بین المللی برشمرد.
وی اظهار امیدواری کرد،با هماهنگی و همسویی بین سازمان حسابرسی، سازمان بورس، سازمان مالیاتی و بیمه مرکزی و شرکت های بیمه بتوان هرچه سریعتر مقررات IFRS-4 را اجرایی و صورتهای مالی شرکتهای بیمه و بیمه اتکایی را بر مبنای آن ارائه داد.
به گزارش ایرنا، استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی به مجموعه‌ای از استانداردهای حسابداری گفته می‌شود که توسط هیات استانداردهای حسابداری بین‌المللی (آی.آ.اس.بی) تدوین شده ‌است؛ این استانداردها زبان جهان شمول برای شرکت ها برای ورود به عرصه تجارت جهانی به حساب می آید.
با توجه به اهمیت اجرای این استانداردها در ایران برای توسعه روابط تجاری شرکت ها در فضای پسابرجام، همایش «استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی IFRS و نقش آن در ارتقای شفافیت بازارهای مالی» به همت سازمان بورس و اوراق بهادار در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما برگزار شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی، مدیرعامل سازمان حسابرسی و رئیس کل بانک مرکزی و جمعی از صاحبان بنگاه های اقتصادی کشور از جمله حاضران در این همایش هستند.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=91152
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

استانداردهای بین‌المللی توانگری بیمه‌ها را افزایش می‌دهد
استانداردهای بین‌المللی توانگری بیمه‌ها را افزایش می‌دهد
استانداردهای بین‌المللی توانگری بیمه‌ها را افزایش می‌دهد
استانداردهای بین‌المللی توانگری بیمه‌ها را افزایش می‌دهد
استانداردهای بین‌المللی توانگری بیمه‌ها را افزایش می‌دهد