مدیرعامل بیمه نوین معتقد است که اگر از ابتدای فعالیت صنعت بیمه تا کنون میانگینی بگیریم متوجه می شویم که این صنعت عمری ۷ ساله در ایران دارد، او می گوید اگر سهم بیمه عمر در پرتفوی شرکت ها افزایش یابد آن ها می توانند بانک تاسیس کنند.
مدیرعامل بیمه نوین معتقد است که اگر از ابتدای فعالیت صنعت بیمه تا کنون میانگینی بگیریم متوجه می شویم که این صنعت عمری ۷ ساله در ایران دارد، او می گوید اگر سهم بیمه عمر در پرتفوی شرکت ها افزایش یابد آن ها می توانند بانک تاسیس کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از ایسنا، حسین کریمخان در پاسخ به اینکه چرا صنعت بیمه در ایران نسبت به سابقهای که دارد چندان پیشرفت نداشته، اظهار کرد: برای پاسخ به این پرسش ما باید به تاریخچهای از صنعت بیمه مراجعه کرده و ببینیم که بعد از انقلاب و از تاریخ چهارم تیرماه سال ۱۳۵۷ به بعد چه اتفاقاتی در صنعت بیمه رخ داده است. در سال های ابتدایی بعد از انقلاب شرکتهای بیمه ملی و در سال ۱۳۶۷ نیز دولتی شدند در واقع یک فاصله ۱۷ ساله طول کشید تا استخدامهای جدیدی ایجاد شود. بنابراین بین نیروی انسانی تربیت شده نسل قبل و نسل بعد تفاوتی وجود داشت و تا سال ۱۳۸۲ نیروی انسانی به اندازه کافی برای صنعت بیمه تربیت نشد.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۲ به بعد همان جوانهایی که در شرکتهای بیمه دولتی بودند به سمت شرکتهای خصوصی رفته و بیمههای خصوصی با جذب نیروهای جوان توانستند به حدود ۲۸ شرکت تبدیل شوند. در واقع باید بگویم صنعت بیمه از سال ۱۳۸۲ به بعد متفاوت شد.
نیروی انسانی تنها ابزار موجود برای توسعه صنعت بیمه
مدیرعامل بیمه نوین با بیان اینکه در صنعت بیمه هیچ ابزاری غیر از نیروی انسانی برای توسعه وجود ندارد، تصریح کرد: ما برای توسعه صنعت بیمه نه ماشینآلات داریم و نه مواد اولیه، در نتیجه هیچ ابزاری غیر از نیروی انسانی برای توسعه صنعت بیمه نداریم. خوشبختانه از سال ۱۳۸۲ به بعد جوانهایی آمدند و برای این صنعت تربیت شدند. امروز تعداد زیادی از آنها صاحب تجربه شدند و میتوانند جایگزین نسل قبل شوند و صنعت بیمه را اداره کنند.
کریمخان زند اضافه کرد: امروز همین افراد در حال اداره کردن صنعت بیمه هستند. البته در این صنعت به نوعی تجربه نیاز است که در چند سال آینده این نیروی جوان آن تجربه لازم را کسب میکند که در این صورت در صنعت بیمه کشور تحول خاصی ایجاد خواهد شد. اگر به آمارهای غیر از حق بیمه شخص ثالث نگاهی کنیم، میبینیم که با افتخار گفته میشود که بیمه عمر در یک سال خاص مثلاً ۳۵ درصد رشد کرده است. این رشد بر مبنای فعالیتهای مدیریت و برنامه استراتژیک و نیروی انسانی بوده که شامل کارکنان شرکت بیمه و قلب تپنده بیمه یعنی نمایندگان و کارگزاران، است.
جوان بودن صنعت بیمه را از یاد نبریم
وی با اشاره به اینکه توسعه تعدادی و رقمی در صنعت بیمه اتفاق افتاده است، اظهار کرد: اگر بیمه شخص ثالث اجباری را کنار بگذاریم میبینیم که بیمه جایگاه خود را در جامعه پیدا میکند. البته باید جوانی این صنعت را هم در نظر بگیریم. بیمه صنعتی است که هفتاد و اندی سال در کشور فعالیت دارد، ولی در واقع فعالیت اصلیاش را از سال ۱۳۸۲ به بعد شروع کرده است. حتی اگر بخواهیم نسبت به تاریخ تأسیس شرکتهای بیمه میانگین بگیریم باید بگویم به طور میانگین صنعت بیمه هفت سال است که فعالیتاش را در کشور شروع کرده است.
کریمخان زند با اشاره به تعداد نیروهای انسانی که از قبل از انقلاب تاکنون در صنعت بیمه فعالیت میکردند، گفت: تعداد افرادی که تا سال ۱۳۸۲ در صنعت بیمه کار میکردند به هفت الی هشت هزار نفر بیشتر نمیرسید، ولی امروز این رقم دو و نیم برابر شده وتعداد نمایندههایش از هفت هزار نفر به چهل و خردهای هزار نفر رسیده است.
“شاخص بیمه” غیرقابل اندازه گیری ولی اثرگذار در اقتصاد
وی با بیان اینکه نمیتوان یک تعریف کلی از شاخص حق بیمه بیان کرد، گفت: شاخصِ بیمه همجنس شاخصِ امنیت است چرا که بیمه ایجاد امنیت خاطر میکند. یعنی در واقع اشخاصی که نسبت به حوادث طبیعی و غیرطبیعی در مورد اموال خود نگران هستند از طریق بیمه ریسکهای خود را پوشش میدهند. این شاخص در اقتصاد قابل اندازهگیری نیست، ولی اثرگذاریاش در اقتصاد زیاد است. به طوری که وقتی آن تحریمهای ناجوانمردانه را برای ایران وضع کردند یکی از بندهای مهم، تحریمِ بیمهها بود در صورتی که این تحریمها روی خیلی از موارد دیگر میتوانست باشد ولی در دنیا قبول دارند که این بیمه است که توسعه را افزایش میدهد.
مدیرعامل بیمه نوین با تأکید بر جوان بودن صنعت بیمه در ایران، تصریح کرد: در صنعتِ بیمه به علت کم تجربهگی اشکالاتی بوجود میآید. اگر از زمان تأسیس بیمه ایران یعنی سال ۱۳۱۴ تا سال ۱۳۵۷ که انقلاب اسلامی به وقوع پیوست را نگاه کنیم و از طرفی از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۶۷ و بعد از آن از سال ۱۳۶۷ تا سال ۱۳۸۲ را بنگریم و بعد نگاهی داشته باشیم به این صنعت از سال ۱۳۸۲ تا به امروز، میبینیم که صنعت بیمه در ۱۵ سال گذشته نسبت به قبل از انقلاب شاید بالای ۲۰۰ برابر رشد کرده است، یعنی بیمه امروز بسیار همهگیرتر شده است.
اگر طبق برنامه ششم پیش رویم بیمه ها صاحب بانک می شوند
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در آینده نه چندان دور شرکتهای بیمه میتوانند در ایران بانک تأسیس کنند، گفت: به نظر من اگر سهم بیمههای عمر طبق برنامه ششم توسعه واقعا افزایش پیدا کند این احتمال بسیار زیاد است که بیمهها بتوانند بانک تأسیس کنند چرا که پولهایی که جمع میشود باید در جاهای مختلف سرمایهگذاری شود تا آینده بلند مدت سرمایه های بیمهگذاران تأمین شود. در نتیجه طبیعتا باید روی حق بیمههای عمری که در آن زمان از بیمهگذاران گرفته میشود سرمایهگذاری خوبی صورت گیرد که یکی از آن سرمایهگذاری در بانک هاست. در اینجا این موضوع برعکس شده است و بانکها بیمه تأسیس کردهاند. من بعید نمیدانم که با توسعه بیمههای عمر و سرمایهگذاری که خیلی هم بلندمدت هستند این اتفاق بیفتد. این موضوع میتواند اقتصاد را پویا کند.
با پول بیمه نامه های عمر می توانیم چرخ اقتصاد را بچرخانیم
کریمخان زند که گسترش بیمه نامه های عمر را از عوامل توسعه اقتصاد میداند، افزود: با پول آن بیمهنامههای عمر میتوانیم چرخ اقتصاد را بچرخانیم. چرا که ما برای جبران خسارات احتمالی به وجه نقدی نیاز داریم و با بقیه پولها باید چرخ اقتصاد را به گردش درآوریم. البته الان هم مبلغ بیمههای عمر وارد شبکه اقتصاد میشود، اما اگر حجم این مبالغ زیاد شود طبیعتا ما در بازارهای فعلی نمیتوانیم وارد شویم. چرا که نقدشوندگی این مبالغ برای ما مهم خواهد بود و بانک یکی از جاهایی است که نقدشوندگی خوبی دارد و شرکتهای بیمه میتوانند وارد این صنعت شوند. من فکر میکنم این حق مسلم یک بنگاه اقتصادی است که بتواند در جایی که منافع اش ایجاب میکند سرمایهگذاری کند. ضمن اینکه باید توجه داشت آن منافع، حافظ منافع ملی هم باشد.
با هیچ یک از شرکتهای خودروسازی قراردادی نبستهایم
مدیرعامل بیمه نوین در واکنش به این سوال که آیا قرارداد بستن شرکتهای خودروسازی با برخی از شرکت های بیمه و منتفع شدن بیشتر آن خودروسازها از آن قرارداد، صنعت بیمه را با مشکل مواجه نمیکند؟ صراحتا گفت که با هیچ خودروسازی قرارداد ندارد و ادامه داد: شرکتهای بیمه سالانه ۱۸ میلیون بیمهنامه شخص ثالث صادر میکنند و خودروسازها سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تولید میکنند بنابراین آمار تولید خودرو توسط خودروسازها نسبت به کل بیمهنامه صادر شده توسط شرکتها بیمه ۱۰ درصد است. در نتیجه این آمار نمیتواند اهمیت چندان زیادی داشته باشد اما برخی از شرکتهای بیمه به دلیل جذب نقدینگی چنین قراردادهایی را با برخی از خودروسازها میبندند.
شرکت های بیمه را بر اساس حجم پرتفوی قضاوت نکنید
وی افزود: متأسفانه در صنعت بیمه از وقتی که تعرفه حذف شد تربیت نیروی متخصص و داشتن آمارهای لازم برای اکچوئری برداشته شد شرکتهای بیمه از کار تخصصی مقداری دور شدند و به جای اینکه EPS محور باشند پرتفوی محور شدند، ما این طور قضاوت میکنیم که فلان شرکت بسیار خوب است چون پرتفویِ میلیاردی دارد در صورتی که ما نمیگوییم که آن شرکت ریسکاش را چطور ارزیابی کرده و چه EPS ای به دست آورده است. در کجای دنیا وقتی میخواهند شرکتی را از نظر اقتصادی بررسی کنند به جای اینکه به EPS نگاه کنند حجم پرتفوی را در نظر میگیرند. در ایران اگر به جای اینکه برای معرفی شرکت برتر به EPS دقت کنند شرکت دیگری را باید با عنوان شرکت برتر انتخاب کنند.
شناسایی زیان در صورت های مالی یکی از نتایج پرتفوی محوری
کریمخان زند خاطرنشان کرد: وقتی که قرار است شخصی محصولی را خریداری کند اول به قیمت، بعد به کیفیت و بعد به اصل مشتریمداری دقت میکند. ولی در واقع در صنعت بیمه این اتفاق برای ما نمیافتد چرا که تنها به دنبال این هستیم که پرتفوی جذب کنیم و به دنبال ارزیابی مناسب ریسک نیستیم تا EPS متناسب با آن را به دست آوریم. در ایران از آنجا که معیار شرکتها بر مبنای پرتفوی شناخته میشود و هنگام رتبهبندی به این موضوع دقت میکنند در کل اشکالاتی پیش میآید. درست است که داشتن سهم بازار موضوع مهمی است ولی آیا نسبت به دیگر موضوعات مثلا تخمین ریسک درست و به دست آوردن EPS مناسب اولویت دارد؟ آیا اهمیت پرتفوی بزرگ انقدری است که سود شرکت به زیان تبدیل شود؟ وقتی چنین اتفاقی میافتد و نرخ برداشته میشود شرکت هر چه پول داشته باشد هزینه میکند و مجبور میشود خسارتهایش را به تعویق اندازد و بعد از آن مجبور میشود که برای خود به دنبال نقدینگی بگردد و سپس با هر شرایطی حاضر میشود که مشتری را جذب کند.
مدیرعامل بیمه نوین با اشاره به برخی از نرخشکنیها، اضافه کرد: ما عین همین موضوع را در برخی از بانکها داریم. مثلا بانک مرکزی میگوید X درصد سود دهید، بعضیها به این موضوع تمکین میکنند و بعضیها این موضوع را رعایت نمیکنند و سود بالاتری میپردازند. بانکی که به نقدینگی نیاز دارد سود بیشتر میدهد و بانکی که به نقدینگی نیاز ندارد سود کمتری را ارائه میکند. در نتیجه این شاخص در بانکها مانند بیمههاست. باید به این موضوع دقت شود که چقدر پول جمعآوری کردهاند و چقدر تسهیلات دادهاند. البته قانون جدید شخص ثالث اجازه نمیدهد کسی تا بیش از دو و نیم درصد روی این بیمه نامه تخفیف دهد و تا آنجا که من اطلاع دارم آییننامههای مربوطه را بیمه مرکزی تأیید کرده و مصوب شورای عالی بیمه شده و این موضوع منتظر مصوبه دولت است. آنجا دیگر جلوی چنین موضوعاتی را در ارتباط با بیمههای شخص ثالث گرفتهاند.
وی تصریح کرد: بیمه شخص ثالث در واقع بیمه اجتماعی است که حکومت به گردن شرکتهای بیمه بازرگانی گذاشته است. ما نمیتوانیم بگوییم بیمه شخص ثالث یک بیمه بازرگانی است چرا که قانوناش را مجلس تصویب کرده و دیه آن را قوه قضاییه مشخص میکند. همچنین حق بیمه آن را دولت تعیین میکند. شرکتها نیز ملزم هستند از این قانون تبعیت کنند.
افزایش تعداد نمایندگان لازمه دستیابی به برنامه ششم
وی در پاسخ به اینکه چگونه میتوان به چشمانداز برنامه ششم در صنعت بیمه رسید، توضیح داد: در این مورد بحث تعداد نمایندگان را داریم. باید ببینیم تعداد شعب و نمایندگیهای بیمه در کجاها تمرکز پیدا کرده است. آیا در شهرهای درجه دو و شهرهایی که بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند خدمات به سراسر جامعه داده میشود؟
وی ادامه داد: مثلا در هند میبینیم که حتی افراد فقیر بیمه عمر خریداری میکنند آیا ما به همه جامعهمان در ایران این بیمه را دادهایم؟ بعضا بحث میشود که باید چند شرکت بیمه و چند نماینده در کشور داشته باشیم. با آموزش صحیح و مدیریت درست نمایندهها میتوان مقداری از مشکلات بیکاری را در جامعه کاهش داد. به نظر من ما میتوانیم تا ۱۰۰ هزار عدد، نمایندگان بیمه را افزایش دهیم. در حال حاضر ما ۴۰ هزار نماینده داریم. در برنامه پنج ساله میشود این رقم به ۱۰۰ هزار نماینده افزایش پیدا کند.
کریمخان زند اضافه کرد: اگر این تعداد نماینده وجود داشته باشد تمام افراد در شهرها و مراکز استان میتوانند از خدمات بیمهها استفاده کنند. این خدمات را با توسعه شبکه نمایندگی میشود ایجاد کرد و گرنه ما چطور میتوانیم سهم بیمه از GDP که الان دو است را به هفت برسانیم.
مدیرعامل بیمه نوین افزود: باید روی این موضوع کار تحقیقاتی انجام شود و بیمهگرها با بیمه مرکزی به یک توافق برسند. بیمه مرکزی باید از شرکت ها سوال کند که نمایندگی شان در کدام شهر پر شده و از آن ها بخواهد برنامه خود را برای توسعه نمایندگی در دیگر شهرها ارایه بدهند و بگوید در کدام شهرهایی میخواهد حضور پیدا کند. در این مورد باید شاخص در بیاید تا نمایندگی ها به نسبتی مناسب در جاهای مختلف تقسیم شود.
وی ادامه داد: نکته دیگری که وجود دارد بحث رقابت است. نمایندگیها به هر حال با یکدیگر رقابت میکنند. با تفکر ۵۰ سال پیش در ارتباط با جامعه نمایندگان و جامعه کارگزاران و نیروهای متخصص دیگر نمیشود درست فکر کرد و تصمیم گرفت. میشود روشهای دیگری را پیادهسازی کرد البته طبیعتا برخیها نگران تقلب میشوند، ولی در هر حال میشود ارتباطاتی را برقرار کرد و با سیستمهایی روبهرو بود که حداقل تقلب را داشته باشیم.
کار پژوهشکده بیمه از قالب آکادمیکِ صرف، خارج شود
کریمخان زند با بیان اینکه اعتقاد ندارد باید بحث آزادی حاکمیت شرکتی از بین برود، گفت: در هر حال هر شرکتی باید برنامهای بنویسد و به نهاد ناظر دهد و بگوید چه کاری در راستای گسترش نمایندگیهایش میخواهد انجام دهد و این موضوع برای آییننامه نمایندگی فعلی باید تغییر کند و بهروز شود. سندیکای صنعت بیمه باید روی این موضوع بیشتر کار کند و تحقیقات پژوهشکده بیمه باید مقداری از بحث آکادمیک بیرون بیاید و در بحث اجرایی برود. صرفا بحث آکادمیک کردن و اینکه کسانی اظهارنظر کنند که تجربه ندارند باعث میشود که ما درست برنامهریزی نکنیم.
IFRS لازم اما ناکافی
مدیرعامل بیمه نوین در پاسخ به اینکه تا چه حد تنظیم صورت های مالی را با رعایت استاندارد IFRS لازم میداند گفت که با شفافیت هرچه بیشتر در شرکتها از جمله شرکتهای بیمه موافق است و تاکید کرد: من با تنظیم صورتهای مالی با توجه به استانداردهای IFRS موافق هستم هرچه صورتهای مالی شرکتهای بیمه شفافتر باشد باعث میشود که تواناییهای شرکتها بیشتر خود را نشان دهند. IFRSباعث میشود که تکلیف ذینفعهای شرکتهای بیمه مشخص باشد و بیمهگذاران میتوانند تصمیم بگیرند که از کدام شرکت خرید کنند. سهامدار در این شرایط تکلیف خود را بهتر میداند و تواناییهای شرکت کاملا مشخص میشود.
شفافیت راه سرمایه گذاران خارجی را هموار می کند
وی ادامه داد: شاید یک شبه نشود این شفافیت را ایجاد کرد، ولی در هر حال رفتن به سمت شفافیت باعث میشود در بازارهای جهانی بتوانیم عرض اندام کنیم. وقتی صورتهای مالی شفاف باشد شرکتهای اتکایی ما خیلی راحتتر میتوانند قراردادهایی با خارجیها ببندند و سرمایه گذاران خارجی هم میتوانند به ایران بیایند و با این صورتهای مالی شفاف با شرکتهای ایرانی وارد مذاکره شوند.
کریمخان زند با تاکید بر اینکه تنظیم صورتهای مالی به روش IFRS لازم است اما کافی نیست، اظهار کرد: برای پوشش بیمههای اتکایی تنها به صورتهای مالی نگاه نمیکنند، ولی به هرحال داشتن صورتهای مالی شفاف به سرمایهگذاران اطمینان میدهد و با این کار ما میتوانیم رتبهبندی جهانی بگیریم و وقتی رتبهبندی جهانی میگیریم میتوانیم در جهان فعالیت کنیم.
مدیرعامل بیمه نوین در پاسخ به اینکه آیا امیدوار است که شرکتهای رتبهبندی در آینده نزدیک به ایران بیایند، بیان کرد: بله اعتقاد من این است که این ها به ایران میآیند. ایران کشوری بسیار با پتانسیلی است و از تمام دنیا دوست دارند در ایران فعالیت کنند، این اعتقاد قلبی من است.
شرکت های بیمه می توانند مکمل صندوق بیمه همگانی باشند
وی در پاسخ به اینکه آیا تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث را برای صنعت بیمه امر خوشایند میداند، تصریح کرد: من این موضوع را بد نمیدانم، این بیمه بلایای طبیعی را پوشش میدهد و چون شرکتهای بیمه توان پوشش این ریسک را ندارند صندوق بیمه همگانی می تواند راهگشا باشد. اگر بهطور مثال یک زلزله هشت ریشتری بیاید خسارتاش زیاد است و شرکتهای بیمه نمیتوانند آن را پرداخت کنند. این صندوق میتواند در صورت بروز چنین حادثهای مقداری از خسارت را جبران کند. در نتیجه با صنعت بیمه متضاد نیست و شرکت های بیمه می توانند مکمل این صندوق باشند.
کریمخان زند تاکید کرد: در واقع آن صندوق دارد به دولت و جامعه اطمینان میدهد که یک حداقلی از بیمه وجود دارد. هر چه زمان بگذرد این صندوق قدرت بیشتری پیدا میکند. مردم ماهیانه مبلغی برای این صندوق خواهند داد تا اگر روزی اتفاق افتاد مقداری از آن خسارت جبران شود، قرار نیست این پول در جایی دیگر خرج شود.
تا به حال ندیدهام که گزارشی درباره هزینه کردِ عوارضِ بیمه داده شود
مدیرعامل بیمه نوین در پاسخ به سوالی درباره عوارض بیمه شخص ثالث که به برخی از ارگانها میرسد و اینکه آیا امیدوار است که هزینه کرد این عوارض شفاف شود، گفت: قانون در این مورد تکلیف را مشخص کرده و ناظران بر قانون باید این موضوع را پیگیری کنند. سالهای سال است که گفته میشود بابت این عوارض باید گزارشهایی داده شود. تا به حال من ندیدهام که گزارشی در این مورد داده شود. سازمانهایی که در این مورد گزارش ندادهاند مطابق قانون باید در این مورد شفافسازی کنند.
وی در پاسخ به اینکه آیا فکر میکنید پیگیری این قانون به جایی برسد که در نهایت این عوارض قطع شود، اظهار کرد: خیر فکر نمیکنم. اگر آن عوارض درست خرج شود مثلا کسی که حادثه میبیند چه در بیمارستان دولتی و چه در بیمارستان خصوصی، وزارت بهداشت هزینهاش را پرداخت کند کار بسیار خوبی است، ولی ما این اطمینان را نداریم که آن هزینهها پرداخت میشود یا خیر و همین گزارش از وزارت بهداشت خواسته شده است. ما در سال حدود ۴۰۰ هزار زخمی داریم که این آماری است که این آمار توسط پزشکی قانونی اعلام میشود و تمام اینها هزینههایی برای درمانشان دارند. اینکه آیا وزارت بهداشت این مبلغ را پرداخت میکند یا خیر من اطلاعی در این مورد ندارم، ولی در هر صورت این تعداد حادثه دیده باید هزینه زیادی داشته باشد. از طرفی این افراد سالها باید طول درمان داشته باشند.
کریمخان زند در پاسخ به اینکه به نظرتان بیمه ایران به عنوان تنها بیمه رسما دولتی کدام ریسک های جدید را به عنوان پیشرو می تواند پوشش دهد، بیان کرد: من فکر میکنم منظور رئیس کل بیمه مرکزی از پوشش ریسکهای خاص توسط بیمه ایران ریسکهایی بوده است که بخش خصوصی چندان علاقهای به پوشش آن نداشته است. یک بیمه دولتی هم به این علت نگه داشته شد که وقتی بیمههای خصوصی نتوانستند ریسک ای را پوشش دهند آن بیمه بتواند آن ریسکها را پوشش دهد.
لزوم توسعه فرهنگِ بیمه در صدا و سیما
مدیرعامل بیمه نوین ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی در صنعت بیمه این است که وقتی شما صداوسیما را نگاه میکنید متوجه میشوید که فرق بیمهگر با بیمهگذار را به درستی ادا نمیکنند. وقتی که مثلا وزیر بهداشت صحبت میکند میگوید “بیمهها” پول بیمارستان را نمیدهند ولی نمیگوید کدام بیمهها. آیا بیمههای بازرگانی پول را نداده اند یا بیمههای اجتماعی. تا زمانی که این دوستان فرق بین بیمهها را به خوبی نشناسند ما در صنعت بیمه کشور معضل داریم.
لزوم قوانین درست برمبنای اصول بیمهگری بینالمللی
وی در پاسخ به اینکه شما به عنوان یکی از مدیران شرکتهای بیمه اگر یک چیز را از دولت بخواهید آن موضوع چیست؟ گفت: قوانین درست برمبنای اصول بیمهگری بینالمللی موضوعی است که می تواند مهمترین مطالبه ما مدیران باشد. در حال حاضر از بیمهنامهها مالیات بر ارزش افزوده گرفته میشود که این موضوع روی صنعت بیمه تاثیرگذار است. در حال حاضر در عین حال که ما مردم را تشویق می کنیم بیمه نامه بخرند از آن ها بابت بیمهها، مالیات بر ارزش افزوده میگیریم، در حالی که باید در صورت خرید بیمه نامه جایزه هم به مردم بدهیم چرا که در صورتی که مردم بیمهنامه بخرند بار دولت کم میشود.
بیمه نامه بار دولت را کاهش می دهد
کریمخان زند ادامه داد: اگر شخصی بیمه عمر داشته باشد و بعد از فوتش سرمایه بیمه به خانواده اش داده شود مشکلات مالی خانواده حل یا حداقل کاهش می یابد، طبیعتا بار دولت کاهش پیدا کرده است. اگر کسی بیمه آتش سوزی داشته باشد و کارخانه اش آتش بگیرد و بتواند با دریافت خسارت از شرکت بیمه دوباره تولید خود را ادامه دهد بار دولت کم می شود. با خرید بیمه نامه بار دولت از بیکاری و عدم تولید کاهش می یابد. برای یک موضوع تشویقی میگوییم باید مالیات و عوارض پرداخت کنید که این موضوع تناقض است.
پرداخت مالیات برای بیمه با برنامه ششم توسعه هم خوانی ندارد
وی تاکید کرد: ما در عین حال که جامعه را تشویق میکنیم که کارهای ارزشمند کنند و با آن کار بار مالی دولت را کاهش دهند و در عین حال می گوییم که بابت آن کار مالیات و عوارض دهید. این دو موضوع با هم تضاد دارد. می خواهم بگویم این مالیات و عوارض که در صنعت بیمه باید پرداخت شود با برنامه ششم هم خوانی ندارد.
پرداخت خسارت به موقع لازمه مشتری مداری است
کریمخان زند با بیان اینکه تمام شرکتهای بیمه باید اصل مشتری مداری را رعایت کنند، گفت: شرکتهای بیمه باید پرداخت را انقدر کوتاه کنند که صنعت بیمه پوست اندازی کند ما باید به نحوی خسارت مردم را بدهیم که حداقل مدارک ممکن را بخواهیم و حداقل زمان هم گرفته شود. شاید برای این کار یک مقدار جوان باشیم ولی در هر حال اگر شرکت بیمه ای بخواهد موفق باشد باید به سمت پرداخت به موقع و سریع خسارت برود.
به صنعت بیمه نمره ۹۰ می دهم
مدیرعامل بیمه نوین در پاسخ به اینکه به صنعت بیمه از نظر حفظ اسرار بیمه گذار و پرداخت به موقع خسارت چه نمرهای میدهید، اظهار کرد: من تا به حال اسرار بیمه گذار ام را فاش نکردهام مگر به حکم قانون. اسرار بیمهگذار برای ما خط قرمز است و حتی اجازه نمیدهیم که کارکنانمان بیش از آن چه لازم است در جریان اطلاعات بیمه گذاران باشند. تا امروز هیچ سازمانی در شرکت های بیمه ای که من بوده ام از ما اطلاعات عام نخواستند. من در این مورد به صنعت بیمه از ۱۰۰، نمره ۹۰ میدهم.
امیدوارم پروسه پرداخت خسارت در رشته شخص ثالث کمتر شود
کریمخان زند با بیان اینکه چند سالی است که در صنعت بیمه ایران به بحث مشتری مداری هم پرداخته می شود، اضافه کرد: در حال حاضر نمیتوانیم برای جذب مشتری نرخی پایین تر از این که وجود دارد بدهیم در نتیجه باید سرویس خوبی به مشتری داد تا جذب شود. در تمام دنیا برای خسارتهای بزرگ هم زمان زیادی برای پرداخت خسارت صرف میشود. یعنی شما فکر نکنید که شرکتهای بیمه در دنیا بسیار سریع خسارت پرداخت می کنند پروسه کارشناسی آن ها زمان بر است. اگر رشته اتومبیل و درمان را کنار بگذاریم کشورهای اروپایی به این راحتیها خسارت پرداخت نمیکنند برای پرداخت خسارت کلی تحقیقات میکنند. البته من امیدوارم در کشور ما هم روزی پروسه پرداخت خسارت در رشته شخص ثالث کمتر شود.
وی با اشاره به موضوع بیمه ساختمان پلاسکو، گفت: در این مورد صنعت بیمه خیلی خوب عمل کرد و خسارت هایی را جبران کرد که بیمهنامههایش در آن حادثه سوخته بود. بعضی از جاها مستنداتی وجود نداشت مثلا شخص میگوید من طبقه ۱۵ بودم ولی بیمه نامه اش طبقه ۱۲ است این تعارض ها است که شرکت ها می گویند داریم کارشناسی انجام می دهیم.
مدیرعامل بیمه نوین در پاسخ به سوالی درباره عملکرد شرکت اش در صنعت بیمه و موضوع مربوط به افزایش سرمایه آن، توضیح داد: طبق قانون باید در پروسه ای سرمایه شرکت های بیمه باید به ۲۵۰ میلیارد تومان می رسید. آقای همتی از وزیر دارایی درخواست کرد که این سرمایهها تغییر پیدا کند و در نتیجه قرار شد که شرکت های بیمه که در تمام رشتهها فعالیت میکنند سرمایه شان ۱۵۰ میلیارد تومان باشد و به تبع این موضوع نیاز بود که ما افزایش سرمایه دهیم.
مدیر عامل بیمه نوین درباره لزوم جوان گرایی در صنعت بیمه، اظهار کرد: نیری انسانی شرکت ما جوان است به طوری که مدیران ما زیر ۴۰ سال سن دارند و در کل میانگین سن کارکنان زیر ۳۵ سال است در نتیجه پتانسیل خوبی برای رشد داریم و این موضوع باعث شده که با ارزیابی های خود مدیریت ریسک را در شرکت پیاده کنیم. برنامه داریم که در سال ۱۳۹۶ حضورمان در شهرهای درجه ۲ را گسترش دهیم و با مجوزی که بیمه مرکزی به ما داده قرار است تعداد نماینده ها را افزایش دهیم. ما کمتر بیمه گذاری داریم که خسارتش دیر پرداخت شود مگر اینکه پرونده اش نقایصی داشته باشد. با دیدگاهمان نسبت به نماینده و کارگزار داریم سعی می کنیم که مشتری مداری را گسترش دهیم و این موضوع باعث می شود که EPS بالاتری را محقق کنیم.
سندیکای صنعت بیمه باید به تعالی برسد
مدیر عامل بیمه نوین درباره موضوع سندیکای صنعت بیمه که این روزها موضوعش داغ است نیز، گفت: موضوع سندیکا از سال ۱۳۸۴ جدی مطرح شد، در نتیجه تقریبا یک دهه از رشد خود را داشته، ولی به تعالی نرسیده است. اگر سندیکا به تعالی برسد خیلی از مشکلات صنعت بیمه و بحث های جانبی آن می تواند رفع شود. اگر از داخل صنعت بیمه یک دبیر خوب برای سندیکا انتخاب شود می تواند به صنعت بیمه و بیمه مرکزی کمک کند تا آیین نامه های بهتری نوشته شود.
وی در پاسخ به اینکه برای دبیر سندیکای صنعت بیمه چه پیشنهادی دارید، تاکید کرد: تا کنون سندیکا ۴ دبیر داشته که هر ۴ فرد خوب بودند و واقعا کارهای خوبی انجام دادهاند، ولی شاید نیاز باشد سندیکا در این دوره متحول تر شود و از قدیمیهای صنعت بیمه و با تجربه شخصی انتخاب شود و سندیکا بتواند به اهدافش طبق اساسنامهاش برسد.
انتهای پیام