مدیرعامل بانک تجارت گفت: در حالی که بانک ها از چاله به چاه افتاده اند، کسی راهکار نمی دهد.

مدیرعامل بانک تجارت گفت: در حالی که بانک ها از چاله به چاه افتاده اند، کسی راهکار نمی دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، محمدابراهیم مقدم در ششمین همایش «سیاست های پولی و چالش های بانکداری و تولید» و در نشست «اصلاح نظام بانکی؛ چالش ها و الزامات» با یادآوری اینکه سرمایه بانک ها در این سال ها افزایش نیافته و اغلب افزایش ها ناشی از تجدید ارزیابی ها بوده است، اظهار داشت: در شرایط کنونی دارایی های بانک ها و ساختمان بانک ها فروش نمی رود و اینها چاله هایی است که بانک ها درون آن افتاده اند.
مقدم تاکید کرد: می گویند منابع جذب کنید اما منابع گرانقیمت است و سپرده ها با رقابت هایی که وجود دارد و با نرخ بازار جذب آن، مایه زیان می شود کما اینکه اگر ما به سپرده ها حتی فقط ۱۵ درصد سود بدهیم، با تسهیلات ۱۸ درصدی، ترازها چهار درصد منفی است که این رقم باید از کارمزدها یا ارتباطات بین الملل حاصل شود که در شرایط کنونی امکانپذیر نیست.
مدیرعامل بانک تجارت افزود: وقتی سپرده های بانکی کاهش یابد، برای پرداخت تسهیلات با مشکل مواجه می شویم و مجبوریم از میوه ممنوعه یعنی استقراض از بانک مرکزی استفاده کنیم که این کار۳۴ درصد جریمه دارد و در چنین شرایطی مجبور به نرخ سودهای بالا برای جذب سپرده هستیم.
وی به بدهی دولت به بانک ها نیز اشاره کرد و گفت: دولت تاکنون بدهی خود را پرداخت نکرده است.
مقدم با تاکید بر ارتباطات بین المللی برای رفع بخشی از نارسایی های بانک ها گفت: حواله ها، یوزانس ها و نظایر آن پیش از تحریم ها برای بانک ها گردش مالی ایجاد می کرد و روی نرخ تورم اثر چندانی نداشت.
وی ادامه داد: البته ارتباطات پس از برجام بالا رفته اما حجم گشایش ها پایین است زیرا افرادی که گشایش ال سی می کنند، ۱۰ درصد نقد می پردازند و توقع دارند بقیه تسهیلات بانکی باشد اما مشکل اینجاست که بانک ها منابع ندارند.
این مدیر بانکی خاطرنشان ساخت: راهکاری لازم داریم که از این چاله خارج شویم وگرنه تهدیدها و تنبه ها به تنهایی چاره ساز نیست.
وی با تاکید بر اینکه یکی از موانع در مسیر توسعه روابط بانکی گفت: در دوران تحریم بانکها نتوانستند استانداردهای بین المللی را رعایت کنند.
به گزارش ایرنا، مقدم گفت: یک راهکار این است که بانک ها در بخش «یوزانس، فاینانس و ری فاینانس» فعال تر باشند.
وی بر فعال شدن بنگاه های کوچک و متوسط تاکید کرد و گفت: باید به طور زنجیره ای این واحدها راه اندازی شوند به گونه ای که در کنار تامین مواد اولیه، فروش در بازار نیز تضمین باشد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=90041
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

منابع جدید برای بانک‌ها گرانقیمت است
منابع جدید برای بانک‌ها گرانقیمت است
منابع جدید برای بانک‌ها گرانقیمت است
منابع جدید برای بانک‌ها گرانقیمت است
منابع جدید برای بانک‌ها گرانقیمت است