به نظر می‌رسد شرکت‌های فعال در حوزه نفت و فرآورده‌های نفتی در بورس چشم‌انداز مثبتی داشته باشند.

احراز هویت غیرحضوری

میثم رضایی*: بازار سرمایه در سال ۹۶ تحت تأثیر ۲ عامل مهم یعنی افزایش قیمت نفت و نوسانات نرخ ارز خواهد بود. با افزایش قیمت نفت خام صادراتی(رشد ۲۵درصدی نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۵) در کنار تداوم روند صعودی حجم صادراتی و در نظر گرفتن رشد ۱۰درصدی نرخ تسعیر ارز در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ انتظار می‌رود درآمد شرکت‌های فعال در حوزه نفت و فرآورده‌های نفتی افزایش یابد. از سوی دیگر با توجه به رشد قیمت ارز در سال آینده، شرکت‌هایی که وضعیت ارزآوری بهتری دارند، ماًمن مناسبی برای سرمایه‌گذاری خواهند بود و از این حیث می‌توانند ذینفع شوند.
اگر بخواهیم صنایع فعال در بورس را با توجه به دو عامل ذکر شده مورد بررسی قرار دهیم، به نظر می‌رسد شرکت‌های فعال در حوزه نفت و فرآورده‌های نفتی در بورس چشم‌انداز مثبتی داشته باشند. از سوی دیگر اگر این شرکت‌ها در زمره شرکت‌های ارزآور باشند ، به‌طور مضاعف از شرایط فوق بهره خواهند برد.
درعین‌حال با افزایش ۱۵.۵۴درصدی سرمایه‌گذاری دولت در بخش ساختمان انتظار می‌رود بخش مسکن و ساخت‌وساز در سال آینده روند مناسب‌تری را تجربه کنند. با توجه به افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌های دولت و بهبود روند سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در سال جاری و احتمال تداوم آن در سال آینده، انتظار می‌رود شرکت‌های فعال در حوزه عمرانی و صنایع مرتبط با بخش مسکن تقویت شوند.
از سوی دیگر با توجه به پیش‌بینی اکثر کارشناسان حوزه مسکن و اتفاق نظرشان مبنی بر بهبود شرایط مسکن در سال ۹۶، و رشد بودجه عمرانی در ساختار لایحه ۹۶، صنایعی مانند سیمان و فلزات اساسی با افزایش تقاضا مواجه خواهند شد. همچنین اگر در کشورهایی مانند عراق و سوریه، از میزان ناآرامی‌ها کاسته شود، با توجه به نفوذ پررنگ ایران در صحنه سیاسی و اقتصادی این کشورها و نیاز کشورهای مذکور به بازسازی خرابی‌های ناشی از جنگ ، صنعت سیمان از شرایط احتمالی، بیشترین بهره را خواهد برد.
اما در مورد صنعت فلزات اساسی نمی‌توان با این صراحت اعمال‌نظر نمود. بااینکه وضعیت بازار مسکن اثر قابل توجهی در رونق بازار فلزات اساسی دارد، و بهبود بازار مسکن در سال آینده بر عملکرد صنعت فلزات اثر مثبت خواهد داشت، اما از سوی دیگر وضعیت متقاضیان عمده این صنعت در آن سوی مرزها چندان مطلوب نیست. از نمونه بارز این کشورها می‌توان به چین اشاره نمود.کشور چین با توجه به اینکه در سال جاری بیشترین متقاضی فولاد ایران بود و از این حیث دچار رکود در بازار مسکن شد، به نظر می‌رسد در سال آینده تمایل چندانی برای واردات فولاد از ایران نداشته باشد. از سوی دیگر با توجه به اظهارات آقای ترامپ در موضوع سیاست خارجی و تغییر کیفی تعاملات چین و امریکا در سال آینده، که نهایتاً رشد اقتصادی این کشور را تحت شعاع قرار خواهد داد، اثر منفی مضاعف این رویکرد بر صادرات فلزات اساسی به چین را نمی‌توان نادیده گرفت. اما نهایتاً اتفاقی که می‌تواند صنعت فلزات اساسی را از رخوتی که در نیمه دوم سال ۹۵ به آن دچار شدند، رهایی بخشد، تمهیدات زیر بنایی در لایحه بودجه ۹۶ و نکته قابل توجه آن یعنی افزایش تخصیص بودجه در حوزه راه‌آهن و حمل‌ونقل شهری است .از این‌رو با توجه به اینکه شرکت‌های این حوزه به‌عنوان شرکت‌های پیشرو، سهم قابل توجهی از ارزش بازار سرمایه را در اختیار دارند، انتظار می‌رود تقویت قیمت سهام این شرکت‌ها موجب رونق بازار سرمایه در سال آینده شود.
اطلاع از تصمیمات مقامات ارشد و تصمیم‌ساز، به‌منظور چگونگی تحول وضعیت صنایع بورسی در سال آتی، ضرورتی انکارناپذیر برای فعالان این بازار است. دغدغه‌های فعالان اقتصادی به‌منظور نحوه برون‌رفت از چالش‌های موجود در سال آینده و چگونگی نحوه مدیریت سبدهای سرمایه‌گذاران، ما را بر آن داشت تا با حضور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی از یک‌سو و تصمیم گیران در حوزه‌های کلان اقتصادی در سویی دیگر امکانی بی‌بدیل برای ارتباط این عناصر کلیدی را فراهم آوریم.
به همین منظور موسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصاد ایرانیان همایشی تحت عنوان “دورنمای اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۶″در تاریخ ۹ اسفندماه سال جاری برگزار می‌کند.
علاقه‌مندان به شرکت در همایش می‌توانند جهت اطلاعات ثبت‌نام با شماره تلفن ۸۸۶۱۱۸۱۹ داخلی ۱۳۸ تماس بگیرند.
همچنین اطلاعات بیشتر درسایت eventiranian.irدرج‌شده است.
* کارشناس ارشد اقتصاد
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=89989
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

چشم‌انداز صنایع منتخب بورسی در سال ۹۶
چشم‌انداز صنایع منتخب بورسی در سال ۹۶
چشم‌انداز صنایع منتخب بورسی در سال ۹۶
چشم‌انداز صنایع منتخب بورسی در سال ۹۶
چشم‌انداز صنایع منتخب بورسی در سال ۹۶