مدیرعامل فرابورس از طراحی و انتشار شاخص بازار اوراق بدهی تا پایان امسال خبر داد. این نخستین گام برای تعیین نرخ بهره بانکی از طریق مکانیزم بازارسرمایه است.

مدیرعامل فرابورس از طراحی و انتشار شاخص بازار اوراق بدهی تا پایان امسال خبر داد. این نخستین گام برای تعیین نرخ بهره بانکی از طریق مکانیزم بازارسرمایه است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از همشهری، در شرایطی که حجم انتشار اوراق بدهی روزبه‌روز افزایش می‌یابد قرار است در تازه‌ترین گام، فرابورس ایران، شاخص بازار اوراق بدهی را محاسبه و منتشر کند. اوایل امسال حسن قالیباف‌اصل، مدیر‌عامل بورس‌تهران هم وعده انتشار شاخص بازار اوراق بدهی را ارائه داده بود.

اوراق بدهی ابزاری برای دولت و بخش خصوصی برای تأمین مالی بلندمدت است. بخش عمده اوراق بدهی توسط دولت‌ها منتشر می‌شود. آنها سعی می‌کنند به‌وسیله انتشار این اوراق بخشی از منابع مالی طرح‌ها و پروژه‌های خود را تکمیل کنند یا از این طریق بدهی‌هایشان را بپردازند.

در اغلب بازارهای پیشرفته مالی در دنیا، نرخ تنزیل اوراق بدهی، مهم‌ترین و تعیین کننده‌ترین عامل در کشف نرخ بهره واقعی در اقتصاد است. در ایران تنها سیاستگذار برای تعیین نرخ بهره، بازار پول است. بانک مرکزی عموما بدون متر و معیاری مشخص نرخ سود بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت را تعیین می‌کند؛ درحالی‌که به‌طور عام باید نرخ بهره براساس مکانیزم‌های عرضه و تقاضا در بازارهای مالی مشخص شود.

با این شرایط با انتشار شاخص بازار اوراق بدهی این امکان فراهم خواهد شد که نرخ بهره به درستی و از طریق مکانیزم‌های شفاف بازار کشف شود. این اتفاق می‌تواند تحولات عمیقی را در اقتصاد ایران به‌وجود بیاورد و برای نخستین بار به تعامل بازار پول و سرمایه منجر شود؛ هرچند با توجه به سوابق موجود به نظر می‌رسد بانک مرکزی نسبت به چنین تصمیم‌هایی زاویه داشته باشد.

بازار اوراق بدهی در جهان قدمتی دیرینه دارد. در ایران به تازگی و همزمان با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، این بازار فعالیت خود را در بورس و فرابورس آغاز کرد که با توجه به روند فعلی به نظر می‌رسد در آینده سرمایه‌گذاران بیشتری به این بازار جذب شوند و برای خرید اوراق بدهی اقدام کنند؛ پیش‌بینی می‌شود این بازار رفته‌رفته به جایگزینی برای سیستم‌های بانکی تبدیل شود و بتواند بخشی از کسری بودجه در اقتصاد ایران را تأمین کند.

آمارها نشان می‌دهد در ۱۰‌ماه امسال ۸۵هزار میلیارد تومان اوراق بهادار در بازار سهام دادوستد شده که از این مقدار ۳۰درصد به معاملات اوراق بدهی اختصاص یافته است. از مجموع کل معاملات انجام شده در ۱۰‌ماه امسال ۲۵هزار و ۹۳۵میلیارد تومان معادل ۶.۵میلیارد دلار به معاملات اوراق بدهی اختصاصی یافته است.

انجام این مقدار اوراق بدهی که عمدتا به صکوک و اسناد خزانه دولتی اختصاص داشته، در ۳دهه گذشته بی‌سابقه است. دولت از طریق انتشار اسناد خزانه اسلامی در بورس سعی دارد بدهی‌اش را به پیمانکاران، سازمان‌ها و بخش خصوصی پرداخت کند.از مجموع کل معاملات که در ۱۰‌ماه امسال در بازار اوراق بدهی انجام‌شده ۸هزار و ۱۲۵ میلیارد تومان در بورس و ۱۷هزار ۸۰۰میلیارد تومان در فرابورس مورد دادوستد قرار گرفته است.

زمان انتشار شاخص اوراق بدهی
مدیرعامل فرابورس گفت: تا آخر امسال شاخص بدهی که ویژه اوراق و بازار بدهی است منتشر می‌شود. امیر هامونی افزود: روزانه تقریبا نیمی از معاملات این بازار به سهام و نیم دیگر به سایر اوراق ازجمله اوراق بدهی اختصاص دارد. مدیرعامل فرابورس اضافه کرد: اکنون، معاملات اوراق بدهی در شاخص فرابورس لحاظ نمی‌شود و شاخص فرابورس برگرفته از بازار اول و دوم فرابورس است. او ادامه داد: در حال طراحی شاخصی جداگانه برای بازار اوراق بدهی هستیم. برای اجرایی کردن این طرح، قراردادی نیز امضا شده است. مدیرعامل فرابورس همچنین گفت: در حال تدوین فرمول محاسبه شاخص اوراق بدهی هستیم که مراحل پایانی خود را می‌گذراند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=89941
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

انتشار شاخص اوراق بدهی تا پایان امسال
انتشار شاخص اوراق بدهی تا پایان امسال
انتشار شاخص اوراق بدهی تا پایان امسال
انتشار شاخص اوراق بدهی تا پایان امسال
انتشار شاخص اوراق بدهی تا پایان امسال