با اجرای برجام تمام محدودیت‌هایی که در دوران تحریم‌ها برای کشورمان بوجود آمده‌بود برطرف شد و وضعیت ایران در حوزه بیمه به حالت عادی بازگشت.

با اجرای برجام تمام محدودیت‌هایی که در دوران تحریم‌ها برای کشورمان بوجود آمده‌بود برطرف شد و وضعیت ایران در حوزه بیمه به حالت عادی بازگشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از خبرآنلاین، بیمه در اقتصاد امروز جهان یکی از ارکان تبادلات تجاری و بازرگانی است و بدون آن نمی‌توان هیچ تعامل اقتصادی و تجاری را تصور کرد.

پیش از تحریم ها عملیات واگذاری ریسک هایی که در بازارهای بین المللی توزیع شده بود با حضور شرکت بیمه های خارجی در بازار بیمه کشور به اشکال مختلف انجام می گرفت ولی با اعمال تحریم ها علیه ایران این روابط تقریبا قطع شد و صنعت حمل و نقل دریایی بیشترین لطمه را دید و پذیرش ریسک بیمه کشتی های حامل نفت و فرآورده های نفتی ایران متوقف شد.

قسمت عمده پوشش های اتکایی ما قبل از دوران تحریم به بازارها و شرکت های اروپایی واگذار شده بود، به فعالیت صنعت بیمه ایران با لویدز، مونیخ ری و شرکت های تراز اول فرانسوی، آلمانی، سوئیسی و انگلیسی قبل از آغاز تحریم ها اشاره کرد.

پیش از تحریم ها از بازارهای اروپایی ۷۰۰ میلیون یورو پوشش اتکایی برای خسارت های فاجعه آمیز در رشته های آتش سوزی و مهندسی خریداری شده بود که در این میان بازارهای آسیایی و افریقایی سهم اندکی داشتند اما این نسبت ها در دوران تحریم تغییر کرد به طوریکه برای اولین بار در سال ۸۰ تحریم ها به بدنه صنعت بیمه اثر کرد و از سال ۲۰۰۱ و پس از حادثه ۱۱ سپتامبر به مرور واگذاری ریسک های ما به بازار های اروپایی کاهش پیدا کرد.

در دوران تحریم سهم واگذاری های ریسک به بازارهای اروپایی به صفر رسید. در این دوران شرکت های اروپایی و شرکت هایی که دارای سرمایه و سهامدار امریکایی بودند، از فعالیت با بازار بیمه ایران ممنوع شدند در نتیجه از سال ۸۹ به بعد که تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال شد، واگذاری های اتکایی ما به بازارهای خاورمیانه و افریقایی و آسیایی افزایش پیدا کرد و به این ترتیب در سال ۹۱ حجم واگذاری های اتکایی ما به بازارهای افریقایی و خاورمیانه به ۴۰ درصد و بازارهای آسیایی نیز به ۵۲ درصد از کل واگذاری ها رسید. در سال های قبل از تحریم، حق بیمه پرداختی ما از بابت واگذاری ریسک به خارج حدود ۱۰۸ میلیون دلار بود اما هم اکنون و در سال جاری ما تنها ۷ میلیون دلار حق بیمه پرداخت شده است.

گشایش‌های برجامی در بیمه

از زمان آغاز مذاکرات نهایی برجام تقاضاهای بسیاری برای ملاقات با بیمه مرکزی از سوی شرکت‏های بیمه و بیمه اتکایی بازار بیمه اروپا علی‏الخصوص انگلستان، فرانسه، آلمان و سوئیس و همچنین بازار بیمه شرق آسیا به ویژه ژاپن و کره جنوبی ارائه شده است که قرارداد اتکایی انجام شده در خرداد ماه سال جاری توسط شرکت بیمه ایران نمونه بارز این موضوع می‏باشد.

بر اساس این قرارداد شرکت سهامی بیمه ایران درصدی از بیمه‏ نامه بدنه و مسئولیت شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را با نرخ‏های مورد تایید بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق یکی از کارگزاران بازار لندن به چند بیمه‏گر اتکایی واگذار کرده‌است.

تعامل با شرکت‏های بیمه بین‏ المللی از جمله بروکری انگلیس، لویدز لندن، مونیخ ری، اسکور فرانسه از جمله دیگر اقداماتی است که در حوزه بیمه پس از برجام انجام گرفته است.

از سوی دیگر شرکت مونیخ ری که بزرگ‏ترین شرکت بیمه اتکایی جهان بحساب می‌آید، آمادگی خود را برای خرید سهام شرکت‏‌های بیمه داخلی ایران اعلام کرده‌است. حق بیمه تولیدی این شرکت ۴۱ میلیارد دلار است و ظرفیت عظیم و قابل توجهی را برای پوشش ریسک های رشته های مختلف بیمه ای اعلام کرده که با پایان تحریم ها قابل ارائه شده است.

علاوه بر همکاری‌های دوجانبه، تشکیل نهادهایی که تسهیل‌گر تعاملات بیمه‌ای باشد هم در دستور کار شرکت‌های خارجی قرار داشته‌است. درخواست تشکیل سندیکای بیمه‏ ای در مناطق آزاد ایران توسط لویدز لندن از جمله این موارد است.

برخی از موسسات بیمه خارجی هم برای حضور و فعالیت درصنعت بیمه کشور در قالب تاسیس دفتر ارتباطی یا شعبه اعلام آمادگی کرده‌اند.

مقامات ارشد شرکت های بیمه معتبر بین‌المللی در تهران

در پی توافق هسته ای و اجرایی شدن توافق نامه “برجام”، درهای صنعت بیمه به روی فعالان بین المللی بازار بیمه گشوده شد و رفت و آمد هیات های بیمه ای خارجی برای اطلاع از آخرین وضعیت صنعت بیمه کشورمان و بررسی راهکارهای تعامل در زمینه های بازاریابی، بازارسازی و معاملات اتکایی اوج گرفت تا جایی که در سال جاری بیش از ۱۴۰ هیات خارجی که اعضای آن به ۲۵۰ بیمه گر و مدیر ارشد شرکت های بیمه خارجی می رسد، تنها با مسئولان بیمه مرکزی دیدار و گفتگو داشتند که این رقم بیش از سه برابر آمار سال گذشته تعاملات بین المللی بیمه مرکزی است.

مقام ارشد شرکت Reise-Schtuz Versicherungs(بیمه های مسافرتی) آلمان، مقام ارشد اجرایی شرکت کارگزاری بیمه اتکایی “ویلیس” انگلیس، مقام ارشد شرکت مشاور حقوقی Thomas Cooper انگلیس و همچنین مقام ارشد شرکت کارگزاری MNI که در زمینه بیمه اتکایی p&i تخصص دارند، از جمله مقاماتی بودند که ضمن حضور در ایران مذاکرات مفصلی را برای ازسرگیری همکاری ها با ایران در زمینه باربری، کشتی و هواپیما با مسئولان بیمه مرکزی کشورمان داشتند.

اشتیاق شرکت بیمه اتکایی سوئیس به بازار ایران

از جمله یک مقام ارشد اجرایی شرکت بیمه اتکایی سوئیس (Echo Re) از اشتیاق نمایندگان این شرکت به بازدید از بازار بیمه در ایران و گفت و گو با مقامات بیمه ای کشورمان خبر داد. در نامه ای که از این شرکت به بیمه مرکزی ایران ارسال شده، تأکید شده است” نمایندگان شرکت اکوری در نظر دارند در سفر به ایران و بازدید از بازار بیمه این کشور، منافع مشترک در زمینه بیمه های اتکایی را با مقامات بیمه ای ایران مورد بحث و بررسی قرار دهند”.

با اجرایی شدن برجام و برچیده شدن تحریم های بین المللی علیه کشورمان، شورای فدرال سوئیس نیز بلافاصله از لغو تحریم های بیمه ای این کشور علیه ایران خبر داد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=89850
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اشتیاق شرکت بیمه اتکایی سوئیس به بازار ایران
اشتیاق شرکت بیمه اتکایی سوئیس به بازار ایران
اشتیاق شرکت بیمه اتکایی سوئیس به بازار ایران
اشتیاق شرکت بیمه اتکایی سوئیس به بازار ایران
اشتیاق شرکت بیمه اتکایی سوئیس به بازار ایران