یکی از فعالیت های مهم در توسعه کشورها، صنعت بیمه است که با تمامی صنایع وکسب وکارها در ارتباط است. این صنعت می تواند با کاهش خسارات، تجهیز پس از اندازها و افزایش تولید، به رشد وتوسعه اقتصاد کشور کمک کند.

یکی از فعالیت های مهم در توسعه کشورها، صنعت بیمه است که با تمامی صنایع وکسب وکارها در ارتباط است. این صنعت می تواند با کاهش خسارات، تجهیز پس از اندازها و افزایش تولید، به رشد وتوسعه اقتصاد کشور کمک کند. به همین منظور به سراغ علیرضا بیانیان مدیرعامل بیمه آرمان رفته و به بحث پیرامون این صنعت پرداختیم که در ذیل می خوانید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، مدیرعامل بیمه آرمان درمورد ضریب نفوذ هفت درصد و افزایش سهم بیمه های زندگی از حق بیمه تولیدی طی برنامه ششم که بردوش صنعت بیمه نهاده شده است، به عصر اقتصاد گفت: پیش بینی های انجام شده ایده آل است اما باید ابزارهای این کار فراهم شود. یکی از معضلات کشور،کاهش نرخ بهره است که باعث می شود تعهدات شرکت های بیمه بالا رود. این درحالی است که سرمایه گذاری باید از محل ذخایر صورت گیرد و درصورت کاهش آن شرایطی ایجاد می شود که بازار دچار مشکلاتی شده و در نهایت کشور نیز متلاطم و به تبع آن برصنعت بانک و بیمه نیز تاثیر خواهد گذاشت .

وی ادامه داد: شرکت های بیمه متعهد به پرداخت خسارت هستند و باید به اجرای تعهدات خود بپردازند تا شرایط اقتصادی متعادل شود زیرا هر گونه خللی برفعالیت این شرکت ها تاثیرمنفی خواهد گذاشت.

بیانیان با بیان اینکه ۶۰ درصد پرتفوی شرکت های بیمه، ثالث وبیش از ۷۰ درصد خسارات به این رشته منتهی می شود، گفت: نرخ دیه یک عامل تعیین کننده وتاثیر گذار است و به خصوص تعدد دیه، تعهدات شرکت های بیمه را بالا می برد.

به عنوان مثال؛ ۸۰۰ میلیون خسارت به یک شرکت بیمه وارد می شود. بخشی از این حق بیمه باید به وزارت بهداشت، درمان و… داده شود و این کار روی تعهدات شرکت های بیمه تاثیر مستقیم می گذارد، به خصوص اگر نرخ دیه تغییر یابد.برای مثال به جای شتر، نقره انتخاب شود که البته این موضوع مورد موافقت دستگاه قضا قرار نگرفت. قانون گذار باید تعهدات شرکت های بیمه را ارزیابی کند، چنانچه شرکت های بیمه نتوانند تعهدات خود را انجام دهند در پرداخت خسارت دچار مشکل خواهند شد و این معضل به ضرر کل جامعه خواهد بود.

وی ادامه داد: صنعت بیمه در مقابل حق بیمه هایی که دریافت می کند باید هزینه های بیمه گری از قبیل هزینه های پرسنلی، صدور بیمه نامه و… پرداخت کند.

مدیرعامل بیمه آرمان درمورد تصمیم نمایندگان مجلس درمورد کاهش تصدی گری بیمه مرکزی برفعالیت شرکت های بیمه تصریح کرد: نظارت رییس کل بیمه مرکزی تاثیر بسزایی برفعالیت شرکت های بیمه دارد و لازم است مدیرانی دراین صنعت انتخاب شوند که تخصص های لازم را دارا بوده وبتوانند حفظ پرتفوی کنند.

بیانیان درموردحضور شرکت های بیمه خارجی درصنعت بیمه ایران خاطر نشان کرد: زمانی که سرمایه گذاران خارجی برای فعالیت بیمه گری به ایران می آیند باید بازده لازم وتسلط برروی سرمایه های خود را داشته باشند. صنعت بیمه ایران نیز اعتماد سازی کند تا شرکت های خارجی، تکنولوژی های به روز را وارد کشور کنند. تاهنگامی که این اعتماد وجود نداشته باشد، ورود سرمایه های خارجی در حد حرف باقی خواهد ماند.

وی در مورد وجود رقابت ناسالم ( دامپینگ ) درشرکت های بیمه بیان داشت: صنعت بیمه باید توسط متخصصان این امر اداره شود و با ورود افراد متخصص و فنی این صنعت می تواند جایگاه بهتری در اذهان ایجاد کند.

وی با بیان اینکه نظارت باید مالی وفنی باشد، گفت: مدیرعاملان شرکت های بیمه باید یک صدا شوند ولی درحال حاضر این یک صدایی در صنعت بیمه وجود ندارد.

بیانیان با بیان اینکه تمایل برای سرمایه گذاری درصنعت بیمه نسبت به سایر بخش ها کمتر است، اظهار داشت: بیمه یک رشته خاص است وحق بیمه هایی که شرکت های بیمه دریافت می کنند به بخش های مختلف تقسیم می شود و بازدهی وسود این صنعت نیز نسبت به سایرصنایع کمتر است، درحالی که اگر تمام منابع را استفاده کنند، سود بهتری به دست می آورند.

وی افزود: صنعت بیمه یک واحد اقتصادی است که بعد از چندین سال به بهره وری می رسد و باید شرکت های بیمه در سه الی چهار سال اول تاسیس خود، ایجاد بازار کنند. این درحالی است که در پایان سال سود کافی نصیب سرمایه گذار نمی شود.

بیانیان همچنین درمورد وضعیت سرمایه گذاری در بانک ها خاطر نشان کرد: در حال حاضر بانک ها به دلیل شرایط خاص حاکم برجامعه و تاثیر نرخ دلار سودده نیستند.

مدیرعامل بیمه آرمان درمورد حاکمیت شرکتی که رییس کل بیمه مرکزی نیز برآن تاکید دارد و موانع وچالش های موجود در این زمینه ادامه داد: مباحثی که توسط رییس کل بیمه مرکزی مطرح می شود درنهایت به نفع صنعت بیمه است و باید حمایت های لازم از آن صورت گیرد.

بیانیان درمورد تصویب صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی در مجلس و تاثیرآن برصنعت بیمه کشور گفت: شرکت های بیمه نمونه این صندوق ها را در دوران جنگ نیز تاسیس کردند. درشرایط فعلی به شرط اینکه ایجاد این صندوق ها ازسهم شرکت های بیمه کم نکند موثر است و باید با برنامه ریزی درست پیش رود تا قانونمند شود.

وی درمورد نقش رسانه ها درکاهش ریسک شرکت های بیمه اظهار داشت: رسانه ها با آگاه سازی می توانند تاثیر مستقیمی برکاهش ریسک شرکت های بیمه داشته باشند. به عنوان مثال؛ اخیرا پزشکی قانونی اعلام کرده است که مردم از روش های مختلف مانند شکستن دست، سقط جنین و… می خواهند صنعت بیمه را به تاراج بردند و دراین صورت شرکت های بیمه متضرر خواهند شد و مجبورهستند که حق بیمه ها را بالا ببرند ودر نهایت این اقدام به ضرر بیمه گذاران خواهد شد.

مدیرعامل بیمه آرمان درمورد اقدام دولت در زمینه ارائه بیمه عمر همگانی و تاثیرآن بر شرکت های بیمه تصریح کرد: این اقدام مناسبی است، زیرا دراین صورت فرد می تواند چندین بیمه نامه عمرداشته باشند و مانند بیمه های غیر زندگی نخواهد بود.

وی افزود: باید به سمتی برویم که مردم با این بیمه نامه آشنا شوند و به این باور برسند که بیمه نامه های عمر جز الزامات زندگی است و می تواند کمک مناسبی برای افراد در دوران بازنشستگی که با کاهش در آمد همراه است، باشد.

بیانیان درمورد وعده وزیراقتصاد درمورد حذف مالیات برارزش افزوده از صنعت بیمه اظهار داشت: حذف مالیات برارزش افزوده از صنعت بیمه باعث بالارفتن توانمندی شرکت های بیمه در ایفای تعهدات خود می شود، اما متاسفانه این پیشنهاد در حد حرف باقی مانده و هنوز تصویب و ابلاغ نشده است.

وی درمورد طرح ها و برنامه های آتی شرکت بیمه آرمان گفت: بیمه نامه های عمر وسرمایه گذاری، طرح دختران و پسران آرمانی را در دستورکار داریم وتلاش می کنیم تا با یک برنامه ریزی درست افراد بتوانند از امکانات این بیمه نامه ها استفاده کنند.

بیانیان درپایان درمورد افزایش سرمایه شرکت بیمه آرمان خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه افزایش سرمایه، میزان سهم نگهداری شرکت های بیمه را بالا می برد، تلاش می کنیم تا پایان سال سرمایه این شرکت را به ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش دهیم.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=89574
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

یک صدایی بین مدیران صنعت بیمه وجود ندارد
یک صدایی بین مدیران صنعت بیمه وجود ندارد
یک صدایی بین مدیران صنعت بیمه وجود ندارد
یک صدایی بین مدیران صنعت بیمه وجود ندارد
یک صدایی بین مدیران صنعت بیمه وجود ندارد