بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در شروع هفته کاری خود یک بازار منفی با حجم کم را به نمایش گذاشت.

در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که همچنان بازار سهام با کمبود نقدینگی مواجه بود. در این شرایط بازگشایی نمادهای متوقف از جمله سایپا و صف فروش برخی دیگر از نمادهای خودرویی موجب کاهش انگیزه معامله‌گران و افزایش عرضه‌ها در بازار شد. به‌طوری که در نهایت شاخص کل با افت ۱۶۴واحدی (معادل۲/ ۰ درصد) به رقم ۷۸هزار و ۸۲۶واحد رسید. در بازار دیروز بازار با شایعاتی در مورد بازگشایی نمادهای متوقف بانکی و مپنا مواجه بود. در مورد بازگشایی نمادهای بانکی، گفته می‌شود تعدیل‌هایی در میزان زیان این بانک‌ها صورت گرفته است و احتمالا پیش از بازگشایی گزارش‌های بهتری را منتشر خواهند کرد.

در همین زمینه به نظر می‌رسد بانک ملت نخستین بانکی خواهد بود که با صورت‌های اصلاح شده بازگشایی می‌شود. در همین زمینه هادی اخلاقی فیض آثار، مدیر عامل بانک ملت، با بیان این خبر از انجام تعدیل‌های جدید در صورت‌های مالی بانک ملت و سایر بانک‌ها خبر داد و به «سنا» گفت: در بدو ماجرا قرار بود بانک‌ها صورت‌های مالی خود را در سال جاری با رعایت IFRS اعمال کنند که بر این اساس بانک مرکزی برای ما و بسیاری از بانک‌ها کسری ذخایر اعلام کرد.که این کسری ذخایر شامل چند قلم بود که بعضی از این اقلام همراه با ابهام بود. اخلاقی فیض آثار با بیان اینکه هم اکنون صورت‌های مالی جدید در حال تهیه است و تا پایان روز شنبه آماده و به سازمان بورس اعلام می‌شود، خاطر نشان کرد: با تغییرات جدید صورت گرفته در صورت‌های مالی وضعیت با آنچه از بدو امر به انجام آن اصرار می‌شد، تغییر کرده است و طی چند روز آینده صورت‌های مالی جدید در سامانه کدال منتشر می‌شود.

این مقام مسوول بانکی درباره روند و چگونگی توافق با بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی از بانک ملت خواسته بود که ۳ هزار میلیارد تومان کسری ذخایر را در صورت‌های مالی خود اعمال کند اما از آنجایی که در برخی اقلام بر اساس مستندات و مدارک بانک، ضرورت به توجه و بازبینی در این خصوص وجود داشت، طی ارسال مدارک تغییر در رقم ذخایر و تعدیل‌ها که پیش از این به بانک تکلیف شده بود مورد پذیرش قرار گرفت و بر همین اساس اجازه کاهش در رقم کسری ذخایر و تعدیل‌ها داده شد. وی تصریح کرد: همه این تغییرات هم‌اکنون انجام شده و تا پایان روز شنبه در اختیار سازمان بورس قرار می‌گیرد. امید می‌رود تا روز دوشنبه نیز تاییدیه سازمان حسابرسی برای EPS شرکت گرفته شود. بر این اساس بعید است مشکلی برای بازگشایی این نماد وجود داشته باشد. در گروه غذایی شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد در بازار دوم معاملات فرابورس درج نماد شد و در نوبت عرضه اولیه ایستاد. براساس این گزارش، «زشگزا» که در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان است، در زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار، دارای ۵ هزار گله بوده و سال گذشته قادر به تولید بیش از ۳۰ هزار تن شیر و ۲۸ هزار تن محصولات زارعی و ۶۰۰ تن محصول باغی شده است. به جز این موارد کلی، اطلاعات مالی و عملیاتی دیگری از این شرکت وجود ندارد.

در گروه مواد غذایی در حالی‌که مسوولان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تاکید کرده‌اند که هیچ‌گونه مجوزی برای افزایش قیمت انواع محصولات لبنی از طرف دستگاه‌های مربوطه از جمله ستاد تنظیم بازار صادر نشده است و برندهایی که قیمت محصولات‌شان را خودسرانه افزایش داده‌اند باید قیمت‌ها را به وضعیت قبلی بازگردانند و محصولات گران شده را نیز از بازار جمع‌آوری کنند. آخرین بررسی‌ها از بازار این محصولات نشان می‌دهد که قیمت برخی محصولات مانند کره افزایش قابل توجهی پیدا کرده است و برخی دیگر از محصولات لبنی از جمله شیر، دوغ، پنیر و خامه نیز با افزایش نسبی قیمت همراه شده‌اند. در مورد دلایل این افزایش قیمت رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی – مدعی است که ابلاغیه وزرای صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی برای استفاده از ارز آزاد در واردات پاکت‌های بسته‌بندی و همچنین افزایش ۱۶ درصدی تعرفه واردات این محصول، باعث گرانی شیر شده و با توجه به اینکه ابلاغیه دو وزیر بالاتر از ستاد تنظیم بازار است، نیازی به مصوبه تنظیم بازار نداشتیم.

همچنین شیر پاستوریزه نیز یکی دیگر از محصولاتی است که مانند کره طی هفته‌های گذشته با افزایش قیمت مواجه شده است. به گفته رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، افزایش قیمت در سه قلم کالای اساسی لبنی بدون داشتن مجوز از سوی برخی برندهای مطرح صنایع لبنی صورت گرفته که بر این اساس با توجه به اینکه این محصولات مشمول قیمت‌گذاری در کالاهای اولویت اول هستند، پرونده برای کارخانه‌های متخلف تشکیل شده و در حال حاضر در انتظار صدور حکم از سوی سازمان تعزیرات حکومتی هستیم. در گروه فلزی فولادمبارکه ، سود هر سهم سال مالی جاری را در گزارش ۹ ماهه، ۱۹ درصد افزایش داد.

«فولاد» که با سرمایه ۲/ ۷ هزار میلیاردتومانی بزرگ‌ترین‌ شرکت بورسی از لحاظ سرمایه اسمی به‌شمار می‌رود، در گزارش عملکرد نیمه اول سال سود هر سهم را ۱۳۹ ریال اعلام کرده بود اما در پایان عملکرد ۹ ماهه، این متغیر مهم به ۱۶۵ ریال افزایش یافته و ۸۵ درصد آن محقق شده است. پیش از این برخی کارشناسان اعلام کرده بودند به دلیل افزایش نرخ محصولات و افزایش حاشیه سود، این شرکت بتواند در گزارش ۹ ماهه به ازای هر سهم ۱۲۰ تا ۱۴۰ ریال سود محقق سازد. همچنین شرکت فولاد امیرکبیر کاشان که با سرمایه ۹/ ۴۲ میلیارد تومانی، برای هر سهم ۳۸۲ ریال سود پیش‌بینی کرده بود در پایان آذر اقدام به تعدیل ۹ درصدی کرد و برای هر سهم ۴۱۸ ریال سود پیش‌بینی کرد و ۷۷ درصد را پوشش داد. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۱۳۳میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۰۲میلیارد تومان رسید.

منبع: دنیای اقتصاد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=89255
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اول هفته منفی بورس
اول هفته منفی بورس
اول هفته منفی بورس
اول هفته منفی بورس
اول هفته منفی بورس