موسسه تحقیقاتی لگاتوم دهمین شاخص رفاه جهانی سالانه خود را به تازگی منتشر کرده که مرفه‌ترین کشورهای جهان را رتبه‌بندی کرده است.

موسسه تحقیقاتی لگاتوم دهمین شاخص رفاه جهانی سالانه خود را به تازگی منتشر کرده که مرفه‌ترین کشورهای جهان را رتبه‌بندی کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول  به نقل از ایسنا، میزان پولی که یک کشور دارد، یکی از عوامل رفاه به شمار می رود، اما موسسه لگاتوم برای رتبه‌بندی خود عوامل زیادی را در نظر گرفته است. این موسسه ۱۰۴ متغیر را برای تهیه فهرست خود مقایسه کرده که شامل شاخص‌های سنتی مانند سرانه تولید ناخالص داخلی و شمار افرادی بوده که کار تمام وقت داشته‌اند. این متغیرها سپس به ۹ زیر شاخص کیفیت اقتصادی، فضای کسب‌وکار، حکومتداری، آموزش، سلامت، ایمنی و امنیت، آزادی شخصی، سرمایه اجتماعی و محیط زیست طبیعی تقسیم شده‌اند.

شاخص رفاه جهانی موسسه لگاتوم به بررسی ۱۴۹ کشور جهان پرداخته که بیشترین آمار قابل دسترس را داشته‌اند. پایگاه اینترنتی «بیزنس اینسایدر» در گزارشی به معرفی امن‌ترین کشورهای جهان بر مبنای رتبه امنیت ملی و امنیت شخصی این شاخص پرداخته که عبارتند از:

۱-سنگاپور

این کشور آسیایی از رتبه سال گذشته ۱۲ پله صعود کرده و در صدر رتبه بندی سال ۲۰۱۶ قرار گرفته است. با اینهمه این کشور در زیر شاخص آزادی شخصی امتیاز خوبی به دست نیاورده و در رتبه ۹۷ ایستاده است.

۲-لوکزامبورگ

این کشور با قرار گرفتن در رتبه دومین کشور امن جهان، امن‌ترین کشور اروپا برای زندگی به شمار می‌رود. لوکزامبورگ در رتبه بندی سال گذشته، در رتبه ۱۰ قرار گرفته بود.

۳-ژاپن

ژاپن در شاخص امنیت و ایمنی سال گذشته موسسه لگاتوم در رتبه ۲۲ قرار گرفته بود که به معنای جهش ۱۹ پله ای این کشور در شاخص امسال است.

۴-ایسلند

این کشور جزیره‌ای واقع در شمال اروپا پس از اینکه سال گذشته در رتبه دوم این شاخص قرار گرفت، امسال بار دیگر به عنوان یکی از امن‌ترین کشورهای جهان شناخته شد.

۵-دانمارک

رتبه دانمارک در مقایسه با شاخص قبلی موسسه لگاتوم دو پله بهبود پیدا کرده است.

۶-نروژ

نروژ در ایمنی و امنیت همانند زیرشاخص‌های دیگر رتبه بالایی ر ا کسب کرده است. موسسه لگاتوم این کشور حوزه اسکاندیناوری را در همه زیرشاخص‌ها در میان ۱۰ رتبه برتر قرار داده است.

۷-آلمان

یکی از امن‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود و در مقایسه با رتبه اش در شاخص سال گذشته، ۱۵ پله صعود کرده است. بهبود جایگاه آلمان با وجود تهدید تروریستی بالا در اروپای غربی حاصل شده است.

۸-سوئیس

سوئیس که همچنان در رتبه برتر گزارش‌هایی مانند شاخص رفاه جهانی قرار دارد، یکی از امن‌ترین کشورهای جهان برای زندگی محسوب می‌شود.

۹-اتریش

این کشور اروپای مرکزی کوچک از رتبه ۱۵ در شاخص سال گذشته صعود کرده و در میان ۱۰ کشور برتر از نظر ایمنی و امنیت در جهان قرار گرفته است.

۱۰-سوئد

این کشور که اغلب به عنوان یکی از شادترین کشورهای جهان رتبه بندی می‌شود، یکی از امن‌ترین کشورهای جهان هم به شمار می‌رود. با اینهمه در مقایسه با سال گذشته پنج پله سقوط کرده است.

۱۱-هنگ‌کنگ

سازمان ملل هنگ کنگ را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد اما همچنان یکی از امن‌ترین مناطق جهان به شمار می‌رود. هنگ کنگ در شاخص سال گذشته امن‌ترین منطقه جهان رتبه بندی شده بود.

۱۲-هلند

این کشور که در شمال غربی اروپا قرار دارد، امسال نتوانست در میان ۱۰ کشور برتر از نظر امنیت قرار بگیرد.

۱۳-انگلیس

انگلیس در مقایسه با گزارش سال گذشته موسسه لگاتوم، ۱۰ پله رتبه خود را بهبود بخشیده است.

۱۴-اسلوونی

نه تنها اسلوونی از نظر محیط زیست طبیعی، یکی از بهترین کشورها در جهان است اما یکی از امن‌ترین کشورهای جهان برای زندگی به شمار می‌رود.

۱۵-اسپانیا

اسپانیا در ایمنی و امنیت نسبت به زیرشاخص ‌های دیگر رتبه بالاتری را به دست آورده است.

۱۶-ایرلند

ایرلند در مقایسه با شاخص سال گذشته ۱۲ پله نزول کرده است اما همچنان یکی از امن‌ترین کشورهای جهان برای زندگی شناخته می‌شود.

۱۷-مالت

این کشور جزیره ای کوچک در دریای مدیترانه علاوه بر اینکه یکی از خوش منظره‌ترین کشورهای جهان به شمار می رود، در زمره یکی از امن‌ترین کشورهای جهان هم قرار دارد.

۱۸-فنلاند

فنلاند از جمله کشورهای شمال اروپاست که در میان ۲۳ کشور امن این فهرست قرار گرفته و همچنین یکی از بهترین کشورها از نظر حکومتداری به شمار می‌رود.

۱۹-نیوزلند

نیوزلند مانند استرالیا در امنیت ملی و امنیت شخصی رتبه پایین‌تری نسبت به زیرشاخص‌های دیگر کسب کرده است با اینهمه در فهرست امن‌ترین کشورهای موسسه لگاتوم راه پیدا کرده است.

۲۰-استرالیا

پایین‌ترین رتبه استرالیا مربوط به زیرشاخص امنیت ملی و امنیت شخصی بوده با اینهمه این کشور یکی از امن‌ترین کشورهای جهان باقی مانده است.

۲۱-لهستان

این کشور اروپای شرقی در امنیت نسبت به زیرشاخص‌های دیگر رتبه بالاتری به دست آورده است.

۲۲-کانادا

کانادا یکی از شش کشور غیراروپایی است که در این فهرست جای گرفته‌اند. با این همه از رتبه ۹ در فهرست امنیت سال گذشته موسسه لگاتوم ۱۳ پله سقوط کرده است.

۲۳-اسلوواکی

این کشور اروپای مرکزی در امنیت رتبه بالاتری نسبت به زیرشاخص‌های دیگر به دست آورده است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=86953
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

امن‌ترین کشورهای دنیا را بشناسید
امن‌ترین کشورهای دنیا را بشناسید
امن‌ترین کشورهای دنیا را بشناسید
امن‌ترین کشورهای دنیا را بشناسید
امن‌ترین کشورهای دنیا را بشناسید