مدیرعامل شرکت بورس کالا گفت : آمادگی راه اندازی بورس ارز یا بازار آتی ارز را داریم.

مدیرعامل شرکت بورس کالا گفت : آمادگی راه اندازی بورس ارز یا بازار آتی ارز را داریم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حامد سلطانی نژاد گفت : زیرساخت های این کار فراهم است اما مدیریت و کنترل نوسانات ارز در اختیار بانک مرکزی قرار دارد.
وی افزود : به هر حال بورس کالا بار دیگر آمادگی خود را جهت راه اندازی بازار آتی ارز به منظور پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز اعلام می کند و منتهی بورس کالا مجری اجرای این برنامه است، نه سیاست گذار.

مدیرعامل شرکت بورس کالا درباره اثار تک نرخی شدن ارز بر اقتصاد کشور و وضعیت سودآوری صنایع مختلف بورسی اظهار داشت: یکسان سازی نرخ ارز در بلند مدت ثمرات زیادی برای اقتصاد کشورمان در بر خواهد داشت، اما در کوتاه مدت ممکن است سبب افزایش بهای تمام شده برخی از کالاها بویژه محصولات پتروشیمی شود.

وی گفت : البته افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی واحدهای پتروشیمی متأثر از رشد قیمت های جهانی نیز است؛ به نظر بنده حرکت به سمت ارز تک نرخی به صلاح اقتصاد کشور است.

سلطانی نژاد افزود: در ارز مبادله ای ابهامات وجود دارد که این ارز به چه کسانی اختصاص داده می شود و آیا به همه تولید کنندگان اختصاص می یابد یا نه؟ بر این اساس از نظر دیدگاه کلان اقتصادی تک نرخی شدن ارز به اقتصاد کشورمان کمک می کند. باید همه نهادها و تولید کنندگان با یکدیگر همکاری کنند تا این برنامه به درستی اجرایی شود و تولید کنندگان از افزایش بهای تمام شده تولید آسیب نبینند.

پایان صادرات ارزان سیمان با ورود به بورس کالا

وی درباره عرضه سیمان در بورس کالا هم گفت: عرضه سیمان در بورس کالا بسته به تولید کنندگان دارد و یکی از مشکلات بازار این محصول این است که خریدار خارجی به تولید کنندگان مختلف سیمان مراجعه می‌کند و قیمت را به پایین ترین حد می رساند و در واقع خارجی ها از مزایای کشور که انرژی و مواد معدنی ارزان است استفاده می کنند.

وی افزود: اگر از این ظرفیت‌ها استفاده و سیمان در تابلوهای بورس کالا عرضه شود وتولید کنندگان در رقابت محصول خود را به خریدار خارجی عرضه کنند، دیگر امکان کاهش قیمت غیرمنطقی در بازار صادراتی و همچنین داخلی وجود ندارد و به این ترتیب مراکز تولید سیمان در سطح کشور می‌توانند کالای خود را در بورس کالا عرضه کنند.

سلطانی نژاد درباره مشوق‌های بورس کالا برای عرضه سیمان گفت: زیرساخت های لازم برای عرضه سیمان در بورس کالا فراهم است و تولیدکنندگان این صنعت می توانند از معافیت مالیاتی که برای حضور عرضه کنندگان در بورس کالا وجود دارد، بهره ببرند.

سلطانی نژاد درباره عرضه خودرو در بورس کالا هم اظهار داشت : کالاهایی که در بورس عرضه می شود نباید در قیمت گذاری محدودیت داشته باشند. حال آنکه خودرو شامل این امر نمی شود و خودروهای پر تیراژی که قرار بود در بازار نقدی و سلف عرضه شوند با محدودیت قیمت گذاری مواجه هستند و از این رو به محض اینکه این محدودیت برداشته شود، بورس کالا آمادگی عرضه خودرو را دارد..

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=86830
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بورس کالا آماده راه اندازی بازار آتی ارز
بورس کالا آماده راه اندازی بازار آتی ارز
بورس کالا آماده راه اندازی بازار آتی ارز
بورس کالا آماده راه اندازی بازار آتی ارز
بورس کالا آماده راه اندازی بازار آتی ارز