در اولین روز معاملات این هفته شاخص بازار اول ۲۷۲ واحد بالا رفت و به رقم ۵۴ هزار و ۶۹۰ واحدی رسید، اما شاخص بازار دوم با ۱۴۴ واحد کاهش عدد ۱۶۹ هزار و ۲۱۵ واحدی را تجربه کرد.

در حالی که خبر گشایش‌های بانکی باعث شده که معامله گران بورس تهران به این موضوع روی خوش نشان داده و ارزش و حجم معاملات امروز نسبت به هفته گذشته بالا رود، اما این افزایش موجب اختلال در هسته معاملاتی بورس اوراق بهادار تهران شد و معامله گران برای حدود نیم ساعت نتوانستند سفارش های خود را به ثبت برسانند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، امروز از ابتدای باز شدن معاملات بورس اوراق بهادار تهران دماسنج بازار سرمایه با افزایش روبه‌رو شد و در کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته ۲۳۱ واحد رشد کرد و در تراز ۷۷ هزار و ۸۸۶ واحدی ایستاد. اما شاخص کل هم‌وزن با ۸.۴ واحد کاهش به رقم ۱۵ هزار و ۱۲۶ واحدی رسید و شاخص آزاد شناور با ۲۵۸ واحد رشد، تراز ۸۶ هزار و ۸۴۸ واحدی را تجربه کرد.

در اولین روز معاملات این هفته شاخص بازار اول ۲۷۲ واحد بالا رفت و به رقم ۵۴ هزار و ۶۹۰ واحدی رسید، اما شاخص بازار دوم با ۱۴۴ واحد کاهش عدد ۱۶۹ هزار و ۲۱۵ واحدی را تجربه کرد.

در دادو ستدهای امروز بورس اوراق بهادار تهران نماد معاملاتی پالایش نفت اصفهان با حدود ۵۶ واحد تاثیر مثبت در شاخص کل، بیشترین نقش را در نوسانات صعودی نماگر کل داشت. پس از این نماد، پالایش نفت بندرعباس، معدنی و صنعتی گل‌گهر و فولاد خوزستان بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل ایفا کردند.

در طرف مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی پردیس، سرمایه‌گذاری غدیر و ماشین‌سازی اراک به ترتیب با ۱۳، ۱۱ و ۹ واحد تاثیر منفی در شاخص کل اجازه نداند نماگر بازار سرمایه بیش از این رشد کند.

ارزش معاملات امروز به رقم ۶۰۹ میلیارد و ۹۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و ۲۱۴ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۷۸ هزار و ۵۵۷ نوبت داد وستد بود.

دیدار وزیر امور اقتصادی و دارایی با رئیس صندوق بین المللی پول که طی آن کریستین لاگارد متعهد شد تا شخصا تلاش کند تا در رایزنی‌ها با مقامات آمریکایی مشکلات ارتباطات بانکی ایران با بانک های بزرگ جهان را مرتفع کند و پیچیدن خبری مبنی بر رفع ممنوعیت معاملات دلاری برای ایران، توسط وزارت خزانه داری آمریکا توانست رمقی به بازار سرمایه دهد و معامله گران با انگیزه تر از روزهای گذشته به داد و ستد های خود بیافزایند و به این ترتیب حجم و ارزش معاملات امروز توانست رقم بهتری را نشان دهد.

هم‌زمان با بالارفتن حجم و ارزش معاملات امروز ، سامانه معاملاتی بار دیگر با مشکلاتی مواجه شد و در طول ساعات داد و ستدهای امروز حداقل نیم‌ساعت از دسترس خارج شد و معامله گران نتوانستند در این مدت سفارش های خرید و فروش خود را به ثبت برسانند.

در ماه‌های گذشته نیز بارها هسته معاملاتی پس از افزایش ارزش و حجم معاملات دچار مشکلاتی می‌شد و برای بازیگران بازار سرمایه مشکلاتی ایجاد کرد در پی این مشکل در ماه های گذشته تعدادی از معاملات پس از پایان ساعات معاملاتی لغو شدند، ولی این موضوع همچنان نتوانست رضایت کامل معامله گران را در پی داشته باشد.

امروز نماد معاملاتی سرمایه گذاری رنا بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص داد به طوری که در این نماد ۳۰۷ میلیون و ۵۲۵ هزار سهم به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری سپه امروز نزدیک به ۵۴ میلیون سهم به ارزش بیش از هفت میلیارد تومان تنها در یک معامله درون گروهی کد به کد شد.

همچنین در نماد توسعه معادن و فلزات شاهد جابه‌جایی ۱۰ میلیون سهم در معاملات درون‌گروهی بودیم، علاوه بر این در نماد معاملاتی صنعتی بهشهر نیز ۹ میلیون و ۳۳۲ هزار سهم به ارزش بیش از ۲ میلیارد تومان در معاملات درون‌گروهی کد به کد شد.

در پایان معاملات امروز، نماد معاملاتی حق تقدم شرکت‌های سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا، کابل البرز به علت پایان مهلت پذیره نویسی متوقف شدند. همچنین نماد معاملاتی شرکت صنایع لاستیکی سهند با توجه به ارائه اطلاعات پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ با محدودیت نوسان قیمت بازگشایی شد.

آیفکس امروز ۲.۳ واحد رشد کرد و به رقم ۸۲۵.۷ رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران امروز به مبلغ ۱۵۳ میلیارد و ۴۳۹ میلیون تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از ۲۷۵ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی نزدیک به ۲۷ هزار نوبت داد و ستد بود.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=85856
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

رشد ۲۳۱ واحدی شاخص کل بورس
رشد ۲۳۱ واحدی شاخص کل بورس
رشد ۲۳۱ واحدی شاخص کل بورس
رشد ۲۳۱ واحدی شاخص کل بورس
رشد ۲۳۱ واحدی شاخص کل بورس