یک کارشناس ایرانی به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: تردیدهای مطرح شده از سوی برخی منتقدان در ایران مبنی بر اینکه اجرای رهنمودهای FATF برای جمهوری اسلامی یک تله است، موضوعیت ندارد.

یک کارشناس ایرانی به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: تردیدهای مطرح شده از سوی برخی منتقدان در ایران مبنی بر اینکه اجرای رهنمودهای FATF برای جمهوری اسلامی یک تله است، موضوعیت ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، رسانه روسی نوشته است: سال ٢٠٠٧ گروه «اقدام مالی مشترک» ایران را در فهرست تهدید نظام مالی بین المللی قرار داده بود.
اسپوتنیک افزوده است: مدت کوتاهی پس از اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران در دولت کنونی برای رایزنی با سازمان بین المللی مبارزه با پولشویی، واکنش های انتقادی شکل گرفت، در حالیکه بسیاری از ماهیت این گروه اطلاعات دقیق و درستی نداشتند و تمام دانسته های مورد استناد نیز متکی به اخبار متناقض انتشار یافته بود.
هوشیار رستمی کارشناس، تحلیلگر مسائل اقتصادی و روزنامه نگار در این باره به رسانه روسی گفت: FATF یا همان گروه اقدام مالی مشترک (Financial Action Task Force)، سازمانی بین المللی می باشد که سال ها پیش بنیادگذاری شده ولی در چند سال اخیر جایگاه بیشتری کسب کرده است.
وی ادامه داده است: پس از اینکه کشورهای گروه ۲۰ اهمیت بیشتری برای FATF قائل شدند، به عنوان مرجع همکاری مالی و بانکی و به عنوان معیار شناخته شد. این گروه کشورهای مختلف را در سه دسته همکار کامل، گروه قبول کننده برخی توصیه ها و در نهایت فهرست غیر همکار یا سیاه تقسیم می کند.
اکنون فقط کره شمالی در این لیست باقی مانده، کوبا هم اکنون از این فهرست بیرون آمده است و ایران هم پس از امضای برجام از فهرست تهدید کننده خارج شد که یک دستاورد بسیار مهم برای جمهوری اسلامی به شمار می آید.
رستمی ادامه داده است: پس از برجام، فضای بسیار مناسبی برای از سر گرفتن همکاری های بانکی ایران و کشورهای دیگر فراهم شده بود، اما برداشت نادرست از ماموریت FATF مانعی جدی در این مسیر بود. هیات وزارت امور اقتصادی و دارایی با مذاکرات و دفاعیات متعدد توانستند برای یک دوره ۱۲ ماهه موانع همکاری های بین المللی بانکی را از میان بردارند که پس از توافق این دستاورد به عنوان موفقیت بزرگی در دیپلماسی اقتصادی همیشگی خواهد شد.
روزنامه نگار اقتصادی ادامه داده است: اگر ایران از فهرست تهدید FATF خارج نمی شد، امکان نداشت ارتباط های مالی و بانکی خود را مانند کشورهای دیگر از سر بگیرد. موافقت ها با این پیمان در چارچوب مسائل تکنیکی و فنی است و همکاری با FATF پیش شرط ادامه فعالیت در زمینه های مبادلات مالی و بانکی بین المللی محسوب می شود.
از سوی دیگر، مخالفت های موجود با FATF دلایل اقتصادی ندارد. مخالفان موضوع های متعددی را با این محتوا مطرح کرده اند که احتمالا پیوستن به FATF تله ای برای ایران است در حالیکه چنین چیزی اصلا معنا ندارد.
رستمی ادامه داده است: FATF فقط مجموعه ای از رهنمودها و اتفاقا غیر الزام آور است به این معنی که کنوانسیون یا پیمان بین المللی نیست و صرفا گروهی ارزیابی کننده شناخته می شود و هیچ تعهدی هم وجود ندارد، یک عضو تمام رهنمودهایی را که برای همه کشورها هم ثابت است از صفر تا صد اجرا کند، بلکه اعضا می توانند بر اساس منافع سیاسی و راهبردهای خود بخشی از این رهنمودها را اجرا کنند و بخشی را هم نپدیرند.
از سوی دیگر FATF کشورها را تنها از همکاری با گروههایی منع می کند که در منشور سازمان ملل به اصطلاح «فصل هفتمی» نام دارند و تنها سه گروه القاعده، داعش و طالبان در آن قرار دارند و در واقع هیچ گروه دیگری نیست که این پیمان بخواهد مانع همکاری مالی کشورهای جهان با آنها شود.
کارشناس ایرانی افزوده است: برخی مسائل مانند FATF زیر ساخت ارتباط های اقتصادی هستند و هیچ کشوری قطعا نمی تواند در انزوای (بانکی و مالی) قرار بگیرد، زیرا باید در این زمینه با کشورهای مختلف تعامل و همکاری داشته باشد و همچنین نیاز دارد زیرساخت های آن را فراهم کند.
FATF کلا هفت جرم را پایه پولشویی می داند در حالیکه قانون ایران بسیار سختگیرانه تر است و می گوید «هرجرمی که در قانون مدنی وجود دارد و اگر پولی در نتیجه این جرایم در گردش بوده و وارد نظام مالی شود، جرم و مصداق پولشویی به حساب می آید».
بنابر این، می بینیم قانون داخلی ایران بسیار سختگیرانه تر از نمونه های بین المللی است و مورد دوم هم قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم می باشد که سال ۱۳۹۴ مجلس و شورای نگهبان تایید کرده است.
رستمی در بخشی دیگر آورده است: بسیاری از منتقدین FATF اطلاع کارشناسی و تخصصی از واقعیت موضوع ندارند، زیرا مساله ای فنی و تخصصی به شمار می رود که نه تنها تضادی با منافع ایران ندارد، بلکه شرط لازم برای برقراری ارتباط مالی و بانکی با دنیا است.
اکنون کشورها در دنیا متکی به قدرت اقتصادی و مالی، منافع سیاسی را پیگیری می کنند و جز این کشوری که تمامی ارتباط های خود را با سازمان ها و نهادهای مختلف دنیا قطع کرده باشد، اندک اندک در نقشه سیاسی جهان نیز جایگاه خود را از دست می دهد. اقتصاد ابزار مهمی به شمار می رود تا کشورها بتوانند منافع سیاسی خود را با هر منش و روشی که دارند، پیگیری کنند.
در پایان مطلب آمده است: از سوی دیگر، ایران نخستین کشوری است که پیش از اجرای رهنمودهای FATF توانسته از فهرست غیرهمکار خارج شود که یک امتیاز بزرگ برای جمهوری اسلامی می باشد و اکنون نیز مرجع بررسی کننده این موضوع در جمهوری اسلامی شورای عالی امنیت ملی تعیین شده است.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=85153
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

“اف‌ای‌تی‌اف” تله نیست!
“اف‌ای‌تی‌اف” تله نیست!
“اف‌ای‌تی‌اف” تله نیست!
“اف‌ای‌تی‌اف” تله نیست!
“اف‌ای‌تی‌اف” تله نیست!