بازار بورس دیروز تحت‌تأثیر تغییر مدیریت سازمان بود بنابراین با این تغییر جدید، شاخص بورس هم به کانال جدید ٧۶هزارواحدی وارد شد.

بازار سرمایه دیروز در یک اقدام غیرمنتظره شاهد تغییر سکاندار خود بود و رئیس سازمان بورس پس از ٢٠ ماه از زمان شروع فعالیت خود استعفا داد و شورای بورس نیز با این استعفا موافقت کرد و هم‌زمان این شورا شاپور محمدی را به‌عنوان ششمین رئیس سازمان بورس اوراق بهادار انتخاب کرد.
بازار بورس دیروز تحت‌تأثیر تغییر مدیریت سازمان بود بنابراین با این تغییر جدید، شاخص بورس هم به کانال جدید ٧۶هزارواحدی وارد شد و توانست در پایان معاملات به رقم ٧۶هزارو ٢٢۵ واحد برسد. بنابراین فعالان بازار عکس‌العمل مثبتی از خود نشان دادند و پس از مدت‌ها شاخص در یک روز نزدیک به یک درصد افزایش یافت. در روز قبل بازار بورس با دادوستد تعداد تقریبی ٩١۵ میلیون سهم و حق‌تقدم به ‌ارزش ٢٣٢ میلیارد تومان در ۶۵ هزار نوبت و بازار فرابورس با دادوستد تعداد ٢٣٩ میلیون سهم و حق‌تقدم به ‌ارزش ١١٨ میلیارد تومان در ٢٣ هزار نوبت کار خود را به پایان رساندند. بیشترین تأثیر مثبت روی شاخص را شرکت مخابرات ایران به میزان ١٠۶ واحد افزایش و بیشترین تأثیر منفی را شرکت ایران‌خودرو به میزان ١١ واحد کاهش روی شاخص از خود به‌جا گذاشتند.
فضای معاملاتی روز گذشته با تغییر رویکرد سهام‌داران حقوقی حداقل برای یک روز کاری مثبت بود و بیشتر در نقش خریدار سهام ظاهر شدند. از منظر دیگر می‌توان به نوع معاملات بازار اشاره کرد به‌طوری‌که توجه معامله‌گران به صنایع بزرگ نظیر مخابرات، سنگ‌آهن، مس، فولاد و پالایشگاه بوده است که به‌طور هم‌زمان این صنایع مثبت شدند و بالمال موجب رشد نسبتا خوب شاخص شد. گرچه با تغییر مدیریت یک سازمان نمی‌توان انتظار داشت تغییر مثبت زیادی رخ دهد، اما با توجه به سوابق علمی و تجربی نسبتا خوب رئیس جدید سازمان، می‌تواند منشأ اثر مثبتی برای بازار باشد، مشروط بر اینکه یک‌سری از چالش‌های مهم بازار را رفع کند که می‌توان به چالش‌هایی نظیر: توجه بی‌مورد به نوسانات شاخص، تلاش برای حذف دامنه نوسان و حجم مبنا، مقابله با شایعه‌پراکنی و شفافیت بیشتر، ایجاد بازار ابزارهای مشتقه، توسعه بازار بدهی، تعامل با وزارتخانه‌ها و بسترسازی برای ورود سریع‌تر و بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی و درنهایت تقویت بخش خصوصی واقعی اشاره کرد.
بنابراین رئیس جدید سازمان با تعامل جدی با نهادها، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران اقتصادی کشور می‌تواند موانع را برطرف کرده و جایگاه بازار سرمایه را ‌مانند کشور‌های پیشرفته در اقتصاد کشور ارتقا دهد.

منبع: شرق


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=82681
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

جهش بورس با تغییر سکاندار
جهش بورس با تغییر سکاندار
جهش بورس با تغییر سکاندار
جهش بورس با تغییر سکاندار
جهش بورس با تغییر سکاندار