صندوق سرمایه گذاری مجموعه ای از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار است در واقع می توان آن را به صورت شرکتی در نظر گرفت که در آن افراد مختلف پول های خودرا روی هم می گذارند و در سبدی از اوراق بهادار سرمایه گذاری می کنند.

اخبارپول – مریم ابونیا: صندوق سرمایه گذاری مجموعه‌ای از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار است. براساس قوانین و مقررات افراد با پرداخت مبلغی در مجموعه‌ی سبد سرمایه گذاری شریک شده و به این ترتیب نسبت به آورده خود در سود وزیان صندوق سهیم ‌می‌شوند. اما سپرده وجوهی است که به وسیله اشخاص حقیقی و حقوقی طبق ضوابطی به بانک سپرده می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، طی دو دهه گذشته صندوق های سرمایه گذاری مشترک از محبوبیت زیادی در بین سرمایه گذاران برخوردار شده اند در حال حاضر بیش از ۸۰ میلیون نفر در آمریکا در صندوق های سرمایه گذاری، سرمایه گذاری کرده اند و برای بسیاری از سرمایه گذاران در بورس به معنای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری است.

در همین راستا در سرتا سر جهان صندوق های سرمایه گذاری به شکل ها و روش های مختلف و به عنوان ابزاری مفید و کارآمد برای سرمایه گذاری در اوراق بهادار شکل گرفته‌اند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست‎ .

صندوق سرمایه گذاری مجموعه ای از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار است در واقع می توان آن را به صورت شرکتی در نظر گرفت که در آن افراد مختلف پول های خودرا روی هم می گذارند و در سبدی از اوراق بهادار سرمایه گذاری می کنند.

در نتیجه شما به جای سرمایه گذاری در یک سهم یا اوراق مشارکت خاص در یک صندوق سرمایه گذاری مشترک سرمایه گذاری می کنید. براساس قوانین و مقررات مرتبط با پرداخت مبلغی در مجموعه ی سبد سرمایه گذاری شریک می شوید. همین تنوع در سرمایه گذاری سبب کاهش خطر آن و افزایش جذابیت صندوق سرمایه گذاری شده است.

صندوق سرمایه‌گذاری را می‌توان مانند شرکتی درنظر گرفت که با جمع‌آوری منابع پولی کوچک، به سرمایه‌گذاری در سبدی از اوراق بهادار می‌پردازد که این سبد ممکن است شامل سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار باشد. در حقیقت صندوق سرما‌یه‌گذاری مجموعه‌ای است از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار که این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا به جای خرید یک سهم یا اوراق مشارکت خاص، در مجموعه‌ای از این دارایی‌ها، سرمایه‌‌گذاری کنند. در حقیقت هر فرد می‌تواند با سرمایه مورد نظر خود (هرچند اندک) در سبدی از دارایی‌‌های متنوع سرمایه‌گذاری کرده و به این ترتیب نسبت به آورده خود در سود وزیان صندوق سهیم ‌شود.
سرمایه‌گذار می‌تواند هر زمان که بخواهد سرمایه خود را از صندوق خارج نماید، با این کار واحدهای سرمایه­‌گذاری وی از منابع صندوق به نرخ ارزش روز دارایی‌ها بازخرید می‌شود.بورس اوراق بهادار تهران، سازمان بورس و اوراق بهادار، ارزش خالص دارایی‌ها، صدور واحدهای سرمایه گذاری، ابطال واحدهای صندوق، صندوق های سرمایه گذاری مشترک، صندوق های قابل معامله در بورس و فرابورس، ETF، مزایای صندوق های سرمایه گذاری، هزینه های ابطال واحدهای صندوق، صندوق سرمایه گذاری مشترک آگاه، کارگزاری آگاه، صندوق هستی بخش آگاه، صندوق بانک گردشگری، صندوق سرمایه‌گذاری بنا به تعریفی که در ماده ۱ بند ۲۰ قانون بازار بورس و اوراق بهادار آمده، عبارت است از یک نهاد مالی که فعالیت اصلی آن سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار است و مالکین آن نسبت به سرمایه­‌گذاری خود در سود و زیان صندوق شریک هستند. وجوه دریافتی از سرمایه‌گذاران در صندوق‌­ها در ترکیب متنوعی از اوراق بهادار شامل: سهام، اوراق قرضه، ابزارهای کوتاه مدت بازار پول و دارایی می‌شود.

با توجه به اینکه برخی از صندوق‌ها دارای تضمین سودآوری و برخی بدون تضمین هستند، افراد می‌‌توانند با توجه به ریسک‌پذیری خود در یکی از انواع صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری کنند. صندوق‌های سرمایه گذاری شرایط بازار را از نظر ریسک و بازده برای سرمایه‌گذاران مختلف به ویژه سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای مساعدتر می کنند. این صندوق‌ها از طریق سرمایه‌گذاری در انواع سبدها با ترکیبات گوناگون اوراق بهادار که هریک ویژگی خاص خود را دارد، توانسته‌اند سلیقه اکثر سرمایه‌گذاران را به لحاظ ترکیب مناسبی از ریسک و بازده پوشش داده و سرمایه‌گذاری در بازار را جذاب‌تر نموده، فرصت­‌ها و انتخاب های بیشتری را با ریسک کمتر و بازده بالاتر برای سرمایه‌گذاران فراهم آورند.
اما سپرده وجوهی است که به وسیله اشخاص حقیقی و حقوقی طبق ضوابطی به بانک سپرده می شود. سود سپرده‌های بانکی طبق ضوابط و مقررات موجود به صورت روزشمار و با نرخ سود علی الحساب طبق فرمول: (مدت) × (نرخ) × (سرمایه) = سود محاسبه و پرداخت می‌شود. در این فرمول چنانچه پرداخت سود سالانه باشد، نرخ سالانه و در صورتی که پرداخت سود ماهانه باشد نرخ سود ماهانه از تقسیم نرخ سالانه بر ۱۲ تعیین می‌شود. سپرده ها به ۴ قسمت تقیسم می شوند.که می توان به سپرده قرض الحسنه جاری، سپرده قرض الحسنه پس انداز، سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت و سپرده سرمایه گذاری بلند مدت اشاره کرد.

سپرده قرض الحسنه جاری: قرارداد دو جانبه ای است که به تقاضای اشخاص حقیقی و یا حقوقی با بانک منعقد شده و بانک مکلف به بازپرداخت اصل آن است.
سپرده قرض الحسنه پس انداز: یکی از انواع سپرده های قرض الحسنه است که بانکها به قبول آن مبادرت می‌کنند ومکلف به بازپرداخت اصل این سپرده است.
سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت: مانده کلیه وجوهی است که اشخاص حقیقی یا حقوقی تحت این عنوان برای مقاطع زمانی کمتر از یکسال نزد بانک به ودیعه می‌گذارند.
سپرده سرمایه گذاری بلند مدت: مانده کلیه وجوهی است که اشخاص حقیقی یا حقوقی تحت این عنوان برای مقاطع زمانی یک, دو, سه, چهار و پنج ساله نزد بانک به ودیعه می گذارند.
طبق این گزارش، این سپرده ها در نزد بانک‌ها هیچگاه صورت اسکناس ندارد. هرچند که سپرده مهمترین پول در سیستم بانکی است ولی از دیدگاه یک بانک سپرده مشتریان او به هیچ وجه پول محسوب نمی‌شود. هنگامی که بانکها در قرض دادن منابع مالی خود تحت نظارت و کنترل باشند،تمایل چندانی به جذب سپرده بیشتر ندارند. سپرده‌ای که دارایی مشتریان بانک محسوب می‌شود نمی‌تواند در همان زمان بخشی از دارایی بانک نیز محسوب گردد، این سپرده دارایی شخص و بدهی بانک محسوب می‌شود. ولی وامی که بانک به اشخاص می پردازد بدهی اشخاص و دارایی بانک محسوب می‌شود.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=82490
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اختصاصی اخبارپول – صندوق سرمایه گذاری چه تفاوتی با سپرده بانکی دارد؟
اختصاصی اخبارپول – صندوق سرمایه گذاری چه تفاوتی با سپرده بانکی دارد؟
اختصاصی اخبارپول – صندوق سرمایه گذاری چه تفاوتی با سپرده بانکی دارد؟
اختصاصی اخبارپول – صندوق سرمایه گذاری چه تفاوتی با سپرده بانکی دارد؟
اختصاصی اخبارپول – صندوق سرمایه گذاری چه تفاوتی با سپرده بانکی دارد؟