اولویت کالایی

قیمت ارز در نظام بانکی ایران نخستین ماه فصل تابستان ۱۳۹۵ را با نوسان های ناشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا(برگزیت) پشت سر گذاشت، هرچند در کنار تاثیر مقطعی آن، شاهد افزایش خزنده ارزش دلار در برابر ریال بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از ایرنا، نگاهی به نرخ های رسمی بانک مرکزی در تیر ماه ۱۳۹۵ نشان می دهد ارزش دلار که در این ماه با نرخ ۳۰ هزار و ۵۵۰ ریال آغاز کرده بود، با پشت سر گذاشتن ۱۳ روز افزایشی و هفت روز روند کاهشی قیمت، در نهایت با ۳۰ هزار و ۹۰۹ ریال پرونده اش بسته شد.
این بدان معناست که ثابت بودن ارزش دلار در ۱۱ روز از این ماه آن هم به دلیل تعطیلات رسمی در ایران و یا بسته بودن بازارهای جهانی در روزهای یکشنبه، نتوانسته است جلوی روند افزایش قیمت رسمی آن را در شبکه بانکی بگیرد، بگونه ای که در نهایت در مدت یک ماه ۴۵۹ ریال افزایش قیمت را تجربه کرد.
پوند انگلیس نیز به دلیل رای بریتانیایی ها به خروج از اتحادیه اروپا آن هم در سوم تیر، در ایران به تبع تاثیرات جهانی آن با نوسان قیمت رو به رو شد؛ این ارز در روزهای پیش از برگزاری همه پرسی در بریتانیا به شدت روند افزایش قیمت داشت به نحوی که در سوم تیر یعنی در روز برگزاری همه پرسی قیمت ۴۵ هزار و ۲۶۱ ریال را ثبت کرد.
شوک آور بودن نتیجه این انتخابات سبب شد روند نزولی قیمت آن در نظام بانکی ایران نیز پیش گرفته شود، به نحوی که در نوزدهم تیر حتی به زیر ۴۰ هزار ریال (۳۹ هزار و ۹۴۲ ریال) رسید که در نوع خود بی سابقه بود.
در نهایت پوند انگلیس که تیرماه را با قیمت ۴۴ هزار و ۸۲۶ ریال آغاز کرده بود، پرونده خود را در این ماه با قیمت ۴۰ هزار و ۸۸۷ ریال در ۳۱ تیر ماه بست که به منزله افت سه هزار و ۹۳۹ ریالی آن است.
پوند در مجموع در تیرماه امسال ۱۰ روز افزایش قیمت و هشت روز کاهش قیمت را تجربه کرد و در یک روز کاری (۲۱ تیرماه) ارزش آن ثابت ماند.
ارزش یورو از دیگر ارزهای مهم در مبادلات ارزی ایران نیز تیرماه را متاثر از نوسانات پوند انگلیس پشت سر گذاشت. این ارز تیر ماه را با ۳۴ هزار و ۶۳۰ ریال و روند کاهشی آغاز کرد اما در نهایت با ۳۴ هزار و ۸۳ ریال به اتمام رساند که حاکی از افت ۵۴۷ ریالی این ارز طی یک ماه گذشته است.
یورو در ۹ روز از ماه تیر ۱۳۹۵ روند کاهنده داشت و ۱۲ روز افزایش را تجربه کرد اما میزان کاهش قیمت آن بیش از افزایش اش بود.

بازار آزاد
ارزش دلار در بازار آزاد ایران در تیرماه تحت تاثیر نتایج همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، افزایش ارزش دلار در بازارهای جهانی و رشد تقاضای داخل با ثبت افزایش ۲۳۹ ریالی در محدوده ۳۵ هزار ریال نوسان داشت.
در تیرماه ۱۳۹۵ ، هر یورو نیز در بازار آزاد با اعلام نتیجه همه پرسی برگزیت روند کاهشی را آغاز و ۳۲۰ ریال کاهش را در این ماه تجربه کرد و در محدوده بین ۳۸ هزار تا ۳۹ هزار ریال نوسان داشت.
پوند انگلیس نیز در پنجم تیر ماه و پس از اعلام نتایج همه پرسی برگزیت افت پنج هزار و ۸۳۹ ریالی را در یک روز تجربه کرد و با ثبت نرخ ۴۵ هزار و ۲۶۱ ریال به کمترین میزان ارزش خود در سال های اخیر رسید.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=82423
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

تاثیر “برگزیت” بر نوسان یورو و پوند
تاثیر “برگزیت” بر نوسان یورو و پوند
تاثیر “برگزیت” بر نوسان یورو و پوند
تاثیر “برگزیت” بر نوسان یورو و پوند
تاثیر “برگزیت” بر نوسان یورو و پوند