کاربردهای اوراق منفعت را می‌توان در دو بخش عمده واگذاری منافع آینده دارایی‌های بادوام و واگذاری خدمات آینده خلاصه کرد.

اوراق منفعت (صکوک منفعت) اسناد مالی بهاداری است که بیانگر مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی از خدمات یا منافع آتی حاصل از یک دارایی فیزیکی بادوام (مانند گواهی استفاده از منافع حاصل از عوارض بزرگراه‌ها) است که در ازای پرداخت مبلغ معینی به وی منتقل شده است. این نوع صکوک از اوراق انتفاعی با درآمد متغیر بوده و خریداران این اوراق با هدف کسب سود و انتفاع، آن را خریداری می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، دنیای اقتصاد نوشت: حال پس از مدت‌ها بحث و بررسی درخصوص انتشار اوراق منفعت در کمیته فقهی سازمان بورس، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس خبر از رونمایی این اوراق تا یک ماه آینده داد. حسن امیری با اشاره به برنامه‌ریزی سال جاری سازمان بورس درباره تامین مالی از بازار سرمایه اظهار کرد: تامین مالی محور اصلی برنامه‌های امسال سازمان بورس بوده و سازمان بورس در تلاش برای معرفی ابزارهای جدید است که در این راستا چندی پیش از اوراق رهنی رونمایی شد و تا یک ماه آینده از اوراق منفعت نیز رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه انواع روش‌های تامین مالی برای پرداخت بدهی‌های دولت از محل بازار سرمایه انجام شده است، گفت: سازمان بورس درصدد تقویت این حوزه است.اوراق منفعت در دو نوع اوراق صکوک منفعت منافع آتی مستمر دارایی‌های بادوام و صکوک منفعت خدمات آتی مستمر دارایی‌های بادوام طبقه‌بندی می‌شود. عمده کاربرد اوراق منفعت در تامین مالی پیمانکارانی است که وارد مرحله بهره‌برداری در قراردادهای مشارکت بخش خصوصی- دولتی شده‌اند و برای ورود به پروژه‌های جدید نیاز به تامین مالی جدید دارند.

به گفته کارشناسان، کاربردهای اوراق منفعت را می‌توان در دو بخش عمده واگذاری منافع آینده دارایی‌های بادوام و واگذاری خدمات آینده خلاصه کرد. به این ترتیب که در بخش اول صاحبان دارایی‌های بادوام گاهی به نقدینگی احتیاج دارند و حاضرند برای تامین آن، بخشی از منافع حاصل از دارایی‌های بادوام خود را از پیش واگذار کنند. بعد دوم این اوراق که همان واگذاری خدمات آینده است نیز به این ترتیب است که به‌عنوان مثال صاحبان دارایی‌های بادوام، شرکت‌ها و موسسه‌های خدماتی نیز گاهی برای تامین سرمایه در گردش یا توسعه فعالیت‌های اقتصادی، نیازمند پول می‌شوند و حاضرند بخشی از خدمات آینده خود را از پیش واگذار کنند. در این موارد نیز اگر شرکت‌های خدماتی به دنبال مشتری نهایی (استفاده‌کننده واقعی از خدمات) باشند، احتمال موفقیت در سطح پایین و نزدیک به صفر است، در حالی که استفاده از اوراق بهادار منفعت می‌تواند این مشکل را به آسانی حل کند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=82353
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اوراق منفعت در راه بازار سرمایه
اوراق منفعت در راه بازار سرمایه
اوراق منفعت در راه بازار سرمایه
اوراق منفعت در راه بازار سرمایه
اوراق منفعت در راه بازار سرمایه