گزارش بانک‌مرکزی از شاخص بهای تولیدکننده در اردیبهشت ماه سال‌جاری نشان می‌دهد که این شاخص به عدد ۴۴۸/۸ رسیده و نسبت به ماه قبل خود دو‌درصد بالا رفته است. این شاخص نسبت به ماه مشابه سال گذشته، ۴۱/۹ ‌درصد افزایش یافته و در ۱۲ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه سال ۹۲ نسبت به ۱۲ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه ۹۱ افزایشی ۳۳/۵ ‌درصدی را به نمایش می‌گذارد.
شاخص بهای تولیدکننده در حالی رکورد جدیدی از خود به نمایش می‌گذارد که محصولات جالیزی، سبزی‌های بوته‌ای، تخم‌مرغ، ماهی آب‌های جنوب، خشکبار، قند، ریسندگی، بافندگی و تکمیل منسوجات، کاغذ و مقوا، روغن‌ها، روانکارها و فرآورده‌های سنگین نفتی تسویه‌شده، متانول صادراتی، دارو، چسب صنعتی، ساخت لاستیک رویی و تویی، کامپاند (خمیر لاستیکی)، انواع ظروف شیشه‌ای، انواع کاشی دیوار، انواع کاشی و سرامیک کف، ساخت سیمان، آهک و گچ، شمش سنگی، آهن اسلب، قوطی فلزی و لودر بیشترین اثر را در افزایش شاخص بهای تولید‌کننده نسبت به ماه قبل داشت. در اردیبهشت‌ماه، شاخص بهای گروه اختصاصی ساخت (صنعت) به میزان ۲/۳ درصد نسبت به ماه قبل بالا رفت و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۴۵/۷ درصدی را تجربه کرد. در این گروه، بیشترین افزایش قیمت که سهم قابل توجهی از تورم تولید در گروه ساخت به خود اختصاص داده بود را رادیو ضبط با فزایش ۶۶‌درصدی داشت و پس از آن تجهیزات برقی خودرو با افزایشی ۵۱/۸درصدی قرار دارد.
در این دوره زمانی، شاخص بهای اقلام و گروه‌هایی همچون تولید انواع لامپ با ۳۸/۶ درصد، قوطی‌های فلزی ۲۷/۳ ‌درصد، کمک فنر خودرو ۲۵/۱ درصد، انواع موتوسیکلت ۱۹/۵ ‌درصد، چسب صنعتی ۱۷/۴ درصد، متانول صادراتی ۱۶/۶ ‌درصد، انواع کاشی دیوار ۱۳/۸ درصد، پروفیل آهن ۱۳/۸ ‌درصد و ساخت لاستیک رویی و تویی ۱۲/۹ درصد افزایش را تجربه کرد.
روند رو به رشد شاخص بهای تولید یا به عبارتی تورم تولید در حالی رقم می‌خورد که در ماه‌های اخیر فعالان صنعتی، با اشاره به افزایش هزینه واردات مواداولیه به دلیل مشکلات ناشی از تامین مواداولیه مورد نیاز از کشور مبدا و دست به دامن شدن به واسطه‌ها برای تامین مواداولیه خود از افزایش هزینه‌های واردات مواداولیه می‌گفتند و با اشاره به تحریم‌های کشتیرانی از افزایش هزینه‌های حمل خبر می‌دانند.
این عوامل در کنار تورمی که کل کشور با آن دست به گریبان است و تولید و هزینه‌های آن را نیز بی‌نصیب نگذاشته، دست‌به‌دست هم داده و روند روبه‌رشد هزینه‌های تولید را رقم زده است تا جایی که این تورم اکنون ۴۰‌درصد را پشت‌سر گذاشته است. شاخص بهای گروه کشاورزی، شکار، جنگلداری و ماهیگیری نیز در اردیبهشت ماه سال‌جاری، ۳۹/۸درصد رشد را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است که این ناشی از بالارفتن شاخص بهای اقلام و گروه‌هایی مانند محصولات جالیزی ۳۲/۱ درصد، تخم‌مرغ ۱۴/۸ ‌درصد و میوه‌های هسته‌دار ۱۰/۳ ‌درصد است.
همچنین در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه اختصاصی خدمات معادل دو درصد نسبت به ماه قبل و ۳۴/۹ ‌درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت. این میزان رشد به سبب افزایش شاخص بهای اقلام و گروه‌هایی همچون هتل و رستوران معادل ۴/۷ درصد، کرایه مینی‌بوس در داخل شهر ۹/۱ درصد، حمل‌ونقل زمینی مسافر بدون برنامه زمانی ۷/۸ ‌درصد، بهداشت و مددکاری اجتماعی ۳/۷ درصد و خدمات آرایشی ۳/۲‌درصد بود.

منبع: بهار


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=8054
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

تورم تولید ۴۰‌درصد را هم جا گذاشت
تورم تولید ۴۰‌درصد را هم جا گذاشت
تورم تولید ۴۰‌درصد را هم جا گذاشت
تورم تولید ۴۰‌درصد را هم جا گذاشت
تورم تولید ۴۰‌درصد را هم جا گذاشت