رییس کل بانک مرکزی با اشاره به مهار تورم در دولت یازدهم اظهارداشت: کنترل تورم الویت اصلی بانک مرکزی است و برهمین اساس با تمهیدات در پیش گرفته شده، نرخ تورم پس از ۲۵ سال در تابستان امسال تک رقمی خواهد شد.

اخبارپول- رییس کل بانک مرکزی با اشاره به مهار تورم در دولت یازدهم اظهارداشت: کنترل تورم الویت اصلی بانک مرکزی است و برهمین اساس با تمهیدات در پیش گرفته شده، نرخ تورم پس از ۲۵ سال در تابستان امسال تک رقمی خواهد شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، ولی اله سیف که در بیست و ششمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی سخن می گفت، افزود: با اتخاذ سیاست های صحیح پولی در دولت یازدهم تورم از ۴۰ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۱۱.۲ درصد در فروردین ماه امسال کاهش یافته است و این دستاورد مثبت و چشمگیری تلقی می شود.
وی افزود: نرخ تورم تک رقمی شرایط مطمئن و با ثباتی را برای سرمایه گذاران فراهم می کند بنابراین حفظ ثبات قیمت ها مهمترین سیاست پولی به شمار می رود و در تحقق این سیاست باید به رشد اقتصادی و ایجاد توازن در بخش خارجی اقتصاد نیز توجه داشت.
رییس کل بانک مرکزی در رابطه با اینکه سیاست پولی به طور طبیعی اهداف متنوعی را دنبال می‌کند، تصریح کرد: در کنار ثبات قیمتها به عنوان هدف اصلی، سیاست پولی باید به حفظ رشد اقتصادی و همچنین توازن بخش خارجی اقتصاد نیز توجه داشته باشد.
وی تاکید کرد: در حوزه تولید اقتصاد ایران توانست با ثبت رشد اقتصادی مثبت ۳ درصدی در سال ۱۳۹۳ خروج از رکود اقتصادی را آغاز کند در حالیکه کاهش شدید قیمت نفت و طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای و تداوم عملی تحریم‌ها در سال ۱۳۹۴، فرآیند خروج از رکود را اندکی کند کرد.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه سخنانش با اشاره به چسبندگی زیاد نرخ سود بانکی تاکید کرد: درسال گذشته نرخ سود حقیقی بالاترین سطوح خود را تجربه کرد.
وی افزود: در سال ۹۳ بالا بودن نرخ سود بانکی تحت تاثیر مشمکلات موجود در ترازنامه بانک ها و رکود منابع در قالب مطالبات معوق بانک منجر به پدیدآمدن تنگناهای اعتباری در بانک ها شد.
وی ادامه دادک در کنار این موضوع، موسسات غیرمجاز و کارکرد آنها نیز منجر به مشکلاتی در زمینه کاهش نرخ سود شد.
سیف با اشاره به اینکه افزایش نرخ سود بانکی آثار نامطلوبی بر رشد اقتصادی کشور دارد و می بایست اقدامات عاجلی در این زمینه فراهم شود گفت: در اردیبهشت سال ۹۴ بانک مرکزی پیشنهاد اصلاح مولفه های پولی را به شورای پول و اعتبار داد و به دنبال راه اندازی طرح چکاوک در سال گذشته، امکان اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی از بین رفت.
وی اذعان داشت: در نتیجه اقدامات بانک مرکزی بر تمرکز روی کاهش مطالبات غیرجاری، نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات شبکه بانکی از ۱۲/۱ در سال ۹۳ به ۱۰/۲ در سال ۹۴ کاهش یافت.
سیف در خصوص تقویت نقش نظارتی بانک مرکزی را از اقدامات موثر در زمینه کاهش نرخ سود بانکی اعلام کرد و افزود: گسترش چتر نظارتی بانک مرکزی بر موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز نیزبه عنوان یکی دیگر از ابزارهای کلیدی برای مهار رقابت قیمتی در بازار پول و اعتبار، به رغم پیچیدگی‌های آن، همواره مورد توجه بانک مرکزی بوده است.
وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی به عنوان ستون مهم نظام پولی و مالی کشور همواره با هجمه دشمنان در جنگ اقتصادی مواجه بوده گفت: در جریان مناقشات پرونده هسته‌ای، بانک مرکزی مستقیماً هدف تحریم قرار گرفت و این امر ضرورت توجه این بانک به آموزه‌های اقتصاد مقاومتی را بیش از پیش نمایان می‌سازد.
وی ادامه داد: در همین راستا، بانک مرکزی پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، بر تنظیم و اجرای سیاستهای پولی، اعتباری، ارزی و نظارتی خود بر این مهم تاکید ویژه داشته است.
رییس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: رویکردهای اصلی بانک مرکزی همگی در سازگاری و تطابق با اصول اقتصاد مقاومتی قرار داشته و اقدامات این بانک تا تحقق اهداف تعیین شده در “برنامه ملی سیاست‌های پولی و ارزی کشور” تداوم خواهند داشت.
وی در خاتمه از تسهیلات دهی به بخش های کوچک اقتصادی جهت شوک بخشی به تولید جهت رشد اقتصدی یاد کرده و تاکید کرد: در راستای اقتصاد مقاومتی واحدهای کوچک اقتصادی توسط کارگروه‌های استانی شناسایی شده و به شبکه بانکی جهت اخذ تسهیلات معرفی می شوند.

برای پیوستن به کانال تلگرامی “اخبارپول” اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=80075
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

پس از ۲۵ سال شاهد تورم تک رقمی خواهیم بود
پس از ۲۵ سال شاهد تورم تک رقمی خواهیم بود
پس از ۲۵ سال شاهد تورم تک رقمی خواهیم بود
پس از ۲۵ سال شاهد تورم تک رقمی خواهیم بود
پس از ۲۵ سال شاهد تورم تک رقمی خواهیم بود