در سال۹۴ ارزش کل معاملات و ارزش سهام در فرابورس ۴۵۰هزارمیلیارد ریال رقم خورد که در مقایسه با سال۹۳ با رشد ۳۶درصدی همراه شد. همچنین حجم معاملات نیز ۸۳۰میلیارد ورقه ۶۰درصد نسبت به مدت مذکور افزایش یافت.

در سال۹۴ ارزش کل معاملات و ارزش سهام در فرابورس ۴۵۰هزارمیلیارد ریال رقم خورد که در مقایسه با سال۹۳ با رشد ۳۶درصدی همراه شد. همچنین حجم معاملات نیز ۸۳۰میلیارد ورقه ۶۰درصد نسبت به مدت مذکور افزایش یافت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از پاسارگادتحلیل، امیرهامونی با اعلام این مطلب گفت: طی سال گذشته در فرابورس ایران سهام ۲۳شرکت پذیرش شده است که ۱۵ شرکت عرضه اولیه، گشایش ۲نماد، پذیرش ۶صندوق قابل معامله ETF و یک صندوق زمین ساختمان صورت گرفته است.
مدیر عامل فرابورس ایران افزود: طی سال گذشته ۱۶شرکت در فرابورس درج شد اما تاکنون سهام آنها عرضه نشده است. همچنین ۱۵شرکت دیگر نیز در لیست عرضه اولیه وجود دارند که تاکنون بر روی فهرست نمادهای معاملاتی درج نشده است.
وی ادامه داد: در سال گذشته چندین شرکت به مبلغ ۱۷۰هزارمیلیارد ریال از فرابورس به بورس منتقل شد و همچنین ۱۷۰هزارمیلیارد ریال نیز به ارزش بازار فرابورس افزوده شده است.
وی اعلام کرد: ۲۰۰هزارمیلیارد ریال تامین مالی خرد در بخش مسکن صورت گرفته است، در سال۹۳ نیز ۵۰هزارمیلیارد ریال تسهیلات به بخش مسکن اعطا شده که از این طریق ۹۴هزار نفر خانه‌دار شده‌اند.
هامونی از تامین مالی ۲۲هزار و ۵۰۰میلیارد ریالی پیمانکاران با انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی خبر داد و افزود: با این کار، پیمانکاران مطالباتشان را به روز و نقد کردند، همچنین اولین اوراق تامین مالی صکوک برای صنعت هواپیمایی نیز در فرابورس تامین مالی شد و در حال حاضر تا مبلغ ۵هزارمیلیارد ریال هم این تامین مالی در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام شده و سهم ۲درصدی در اوراق تامین مالی توسط فرابورس به سهم ۴۶درصدی افزایش یافته است.
وی درباره صندوق‌های قابل معامله گفت: ETF ها در سال گذشته ۱۰هزارمیلیارد ریال رشد داشتند که نسبت به سال۹۳ معادل ۶۰۰میلیارد ریال بود، رشد نزولی داشته است.
هامونی با اعلام برنامه‎ریزی برای حضور شرکت‌های هواپیمایی و انجام برخی مذاکرات با برخی از صنایع برای ورود به فرابورس ایران تصریح کرد: فرابورس ایران برای ورود شرکت‌های هواپیمایی به بازار برنامه‌ریزی‌های خود را در حال بررسی دارد و در حال حاضر با خلاء حضور برخی صنایع در بازار مواجه‌ هستیم. بر این اساس مذاکراتی را با برخی شرکت‌های هواپیمایی برای ورود به فرابورس ایران و پذیرش آنها انجام داده‌ایم.
وی در پاسخ به این سئوال که پیش از این قرار بود سهام عدالت در قالب شرکت‌های ETF بگنجد؛ سرنوشت این نوع سهام در فرابورس چگونه می‎تواند باشد؟ اظهار داشت: اجرای این برنامه براساس تصمیم دولت و مجلس خواهد بود. پرتفوی‌های سهام عدالت ثروتی است که ۵۲میلیون نفر صاحبان اصلی آن هستند، در خصوصی‌سازی نگاه ویژه‌ای به سهام عدالت شده و بهترین شرکت‌های دولتی به پرتفوی سهام عدالت اختصاص یافته است. در حال حاضر ۷۰ الی ۸۰ درصد پرتفوی این نوع سهام بورسی است، بنابراین در بورس و فرابورس سهام قابل معامله است.
هامونی در مورد روند خصوصی‌سازی و ورود شرکت‌های اصل۴۴ به فرابورس ایران گفت: فرایند واگذاری‌های شرکت‌های مربوط به اصل۴۴ ادامه دارد به‎طوری که ۳۰۰شرکت کماکان در فهرست واگذاری‌های دولت قرار دارند و بالغ بر ۶۰۰هزارمیلیارد ریال ارزش پایه رقابتی آنهاست که می‎تواند وارد بازار شود.
وی ادامه داد: سهام این شرکت‌ها براساس تصمیم‌سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند به صورت عرضه بلوکی، مدیریتی یا از طریق بازار سوم فرابورس یا به صورت مزایده و مذاکره و غیره واگذار شود، در هر حال اینکه چه بخش‌هایی از سهام این شرکت‌ها وارد بازار سرمایه شود، بستگی به تصمیم هیات واگذاری دارد. البته شرایط بازار در دو سه سال اخیر به گونه‌ای نبود که استقبالی از سهام شرکت‌های دولتی صورت بگیرد. در عین حال عرضه خردی توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام نشد و عرضه‌ها به صورت بلوکی بود.
مدیرعامل فرابورس ایران در مورد تجدید ارزیابی دارایی‌ها با احتساب ۲۵درصد مالیات، افزود: تجدید ارزیابی‌ها با احتساب دریافت ۲۵درصد مالیات عملکرد تمدید شده، البته اگر این اتفاق بیفتد ممکن است که مانعی باشد برای افزایش سرمایه شرکت‌ها، بنابراین لازم است که ما این مشکل مالیاتی را حل کنیم، این در حالی است که این برنامه اجرایی می شد اما با احتساب معافیت مالیاتی بود.
وی همچنین از برگزاری جلساتی با فعالان بازار پایه توافقی خبر داد و افزود: در حال حاضر بازار پایه فرابورس از شرکت های بسیار شفاف تا شرکت های غیر شفاف تشکیل شده است و بنابراین شاید لازم باشد که این بازار را بر اساس معیارهای نقدشوندگی و غیره بسته بندی کنیم. این موضوع در حوزه کارگزاران نیز مطرح شده است.

برای پیوستن به کانال تلگرامی “اخبارپول” اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=79012
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

تامین مالی ۵ هزارمیلیارد تومانی مسکن از فرابورس
تامین مالی ۵ هزارمیلیارد تومانی مسکن از فرابورس
تامین مالی ۵ هزارمیلیارد تومانی مسکن از فرابورس
تامین مالی ۵ هزارمیلیارد تومانی مسکن از فرابورس
تامین مالی ۵ هزارمیلیارد تومانی مسکن از فرابورس