بانک های دولتی تا پایان آذر ماه امسال و بر اساس ماده ۲۹ قانون بودجه سال ۹۱ حدود ۲۷ هزار میلیارد ریال از تسهیلات ارزی و ریالی سررسید شده و معوقه اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در حوزه های تولیدی صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدماتی را تقسط کرده اند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پول پرس به نقل از خبرگزاری فارس، برای تقسیط این ۲۷ هزار میلیارد ریال ۱۹ هزار و ۳۰۰ فقره قرارداد جدید با این اشخاص حقیقی و حقوقی منعقده شده که بر مبنای آن تسهیلات گیرندگان موظف شده اند بدهی های معوق و سررسید شده خود را طی یک تا پنج سال پرداخت کنند.
بنا بر این گزارش، بانک های خصوصی کشور نیز در ۹ ماهه ابتدایی امسال در قالب ۷۱ هزار فقره قرارداد جدید، حدود ۲۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال از بدهی های معوق و سررسید شده اشخاص حقیقی و حقوقی را تقسط کرده و از سرفصل مطالبات مطالبات سررسید گذشته خود خارج کرده اند.
به این ترتیب بانک های دولتی و خصوصی کشور تا پایان آذر ماه امسال بالغ بر ۴۹ هزار میلیارد ریال از بدهی های معوق و سررسید شده شبکه بانکی را در قالب ۹۰ هزار فقره قرارداد تقسیط کرده اند.
این درحالی است که بانک های دولتی و خصوصی سال گذشته نیز ۹۰ هزار میلیارد ریال از تسهیلات معوق و سررسید گذشته فعالان اقتصادی را تقسط کرده بودند و به این ترتیب طی سال ۹۰ و تا پایان آذر ماه ۹۱ بالغ بر ۱۴۰ هزار میلیارد ریال از تسهیلات معوقه و سررسید گذشته تقسط شده است.
بنا بر ماده ۲۹ قانون بودجه سال جاری و به منظور حمایت از تولید و اشتغال، بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری دولتی دارای مجوز از بانک مرکزی موظف شده اند با درخواست متقاضی و پس از تأیید هیأت مدیره بانک، اصل و سود اعم از سود قبل و بعد از سررسید تسهیلات ریالی یا ارزی سررسید شده و معوقه پرداختی به اشخاص حقیقی و یا حقوقی بابت فعالیت در امور تولیدی صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدماتی را که در بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی به دلایل موجه دچار مشکل شده‌اند را برای یک‌بار و تا پنج سال تقسیط و از سرفصل مطالبات سررسید گذشته و معوق خارج نمایند.
همچنین با تأیید هیأت مدیره مذکور جریمه خسارت تأخیر پس از تعیین تکلیف تا آن زمان و انجام تسویه حساب کامل مورد تأیید بانک یا مؤسسه مالی و اعتباری بخشیده شود به نحوی که در این موارد تفاوتی میان سود قبل و پس از سررسید وجود نداشته باشد. چنانچه اشخاص حقیقی یا حقوقی برای تسویه بدهیهای معوق خود به بانکهای عامل مراجعه ننمایند به هیأت مدیره بانکها اجازه داده می‌شود با رعایت قوانین و مقررات برای مطالبات بیش از پنج میلیارد (۵٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال خود از سایر اموال منقول و غیرمنقول آنان مازاد بر وثایق تحویلی به بانکها با حکم مراجع قضائی اقدام نمایند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=779
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

تقسیط ۱۴ هزار میلیارد تومان معوقه بانکی توسط بانک های دولتی
تقسیط ۱۴ هزار میلیارد تومان معوقه بانکی توسط بانک های دولتی
تقسیط ۱۴ هزار میلیارد تومان معوقه بانکی توسط بانک های دولتی
تقسیط ۱۴ هزار میلیارد تومان معوقه بانکی توسط بانک های دولتی
تقسیط ۱۴ هزار میلیارد تومان معوقه بانکی توسط بانک های دولتی