از این پس همه کارگزاران رسمی بیمه باید درخواست های خود را به صورت کامل و همراه با مدارک و مستندات آن از طریق این سامانه به بیمه مرکزی بفرستند.
مرحله دوم طرح ساماندهی کارگزاران رسمی بیمه از یکم اسفندماه با راه اندازی پنجره الکترونیکی تعاملی میان این جامعه با بیمه مرکزی و شرکت های فعال، از طریق سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه (سنهاب) آغاز شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، از این پس همه کارگزاران رسمی بیمه باید درخواست های خود را به صورت کامل و همراه با مدارک و مستندات آن از طریق این سامانه به بیمه مرکزی بفرستند.
آنان می توانند با دریافت نام کاربری و رمز عبور از تارنمای https://sanhabnet.centinsur.ir، امکاناتی را در قالب یک میز کار مخصوص در اختیار داشته باشند.
معاون نظارت الکترونیکی بیمه مرکزی نوزدهم دی ماه ۱۳۹۱ در مراسم رونمایی از سنهاب اعلام کرد از طریق این سامانه به تفکیک استان ها می توان شمار بیمه نامه های صادر شده شرکت های مختلف را استخراج کرد. همچنین صورتحساب شرکت های بیمه و میزان خسارات و معوقات نیز از طریق بیمه مرکزی قابل استعلام است.
به گفته وی، مردم می توانند با وارد کردن کد بیمه و انتخاب شرکت بیمه از طریق سایت بیمه مرکزی یا فرستادن «عدد یک، ستاره، کد ملی، ستاره و شماره بیمه نامه» به شماره پیامک ۳۰۰۰۰۲۶۲۱ مشخصات بیمه نامه خود را ببینند.
آگاهی از بخشنامه های ابلاغ شده، اطلاعیه ها و پیام های بیمه مرکزی، مشاهده پرتفوی (با امکان تطبیق عملکرد واقعی خود با پرتفوی ثبت شده در سامانه سنهاب)، ارسال اظهارنامه مالیاتی یا صورت های مالی به تفکیک سال مالی فعالیت (مربوط به شرکت های کارگزاری بیمه) در امکانات این سامانه است.
همچنین با استفاده از این سامانه می توان به ویرایش و تغییر اطلاعات مدیرعامل، اعضای هیات مدیره، سهامداران، مسئولان شعبه ها، بازرسان شرکت های کارگزاری بیمه، کارکنان، بازاریابان و اقامتگاه قانونی شرکت و همچنین ارسال درخواست تمدید یا لغو پروانه، تغییر محل و تعلیق فعالیت یا رفع آن اقدام کرد.
این طرح با هدف الکترونیکی کردن ارتباطات جامعه کارگزاران رسمی با بیمه مرکزی و شرکت های بیمه، افزایش سطح شفافیت عملکرد کارگزاران، تسهیل دسترسی آنها به اطلاعات مورد نیاز و… انجام گرفته است
این فرایند تا پایان امسال به صورت آزمایشی و از آغاز سال ۱۳۹۵ به صورت رسمی، عملیاتی می شود.
انتهای پیام