بورس تهران با نوسانات فرسایشی قیمت‌ها حول یک محدوده مشخص، روزهای آرام و کسالت‌باری را برای فعالان خود رقم زده است و در ادامه همین روند نیز روز گذشته با ثبت رشد حدود ۱۴ واحدی به کار خود پایان داد.

شاخص کل بازار سهام کشور در ابتدای ساعات معاملاتی خود در مسیر نزولی حرکت می‌کرد و حتی افت بیش از ۹۰ واحدی را تجربه کرد در ادامه اما تحت‌تاثیر معاملات نماد «رانفور» تغییر مسیر داد و در نهایت رشد حدود ۱۴ واحدی را در کارنامه خود به ثبت رساند.در شرایطی که بورس‌های دیگر منطقه، روزهای گذشته تحت‌تاثیر ناآرامی‌های منطقه ریزش‌های شدیدی را تجربه کردند اما بورس تهران نسبت به این ناآرامی‌ها نیز واکنش خاصی نشان نداد، این بی‌واکنشی‌ها به روند طبیعی روزهای اخیر بورس تبدیل شده است و این در حالی است که در سال ۹۲ که سال بسیار پویا و پربازدهی برای بورس تهران به‌شمار می‌رفت، ناآرامی‌های سوریه در شهریور همان سال منجر به افت نسبی حجم معاملات و در نهایت ریزش قابل‌توجه شاخص کل بورس شد.

به اعتقاد کارشناسان،دلایل رکود و بی‌واکنشی اخیر بورس تهران نسبت به خبرهای مثبت و منفی را باید در به کف رسیدن عموم قیمت‌ها در بازار سهام جست‌وجو کرد به‌طوری که از یکسو انتظار برای نمایان شدن اثر واقعی رفع تحریم‌ها و نگرانی‌ها در پی تجربه منفی نزدیک به دوسال اخیر مانع رشد قیمت‌ها و از سوی دیگر رسیدن قیمت‌ها به سطح جذاب ارزش دفتری مانع از سقوط قیمت‌ها در معاملات بورس شده است، هر‌چند نباید حمایت معامله‌گران حقوقی از ریختن بیشتر سهام را از نظر پنهان داشت. تلاش‌هایی که در معاملات روز گذشته بورس تهران به‌شدت به چشم می‌خورد.

بورس تهران به کف رسیده است
شاهین شایان‌آرانی، کارشناس ارشد بازار سهام، در رابطه با این موضوع که چرا بورس تهران نسبت به اخبار مثبت و منفی بی‌واکنش شده است، گفت: قیمت‌های عمومی سهام در بورس تهران در شرایط فعلی به کف رسیده اما شرایط فعلی طوری برای آن رقم خورده است که جایی برای حرکت‌های رو به بالا یا پایین چشمگیر برای آن وجود ندارد، البته روند شاخص کل در روزهای اخیر از تمایل بازار برای افت قیمتی بیشتر حکایت دارد اما برخی حمایت‌ها موجب نگه‌داشتن قیمت‌های فعلی بازار سهام شده است. به‌طور مثال روز گذشته شاخص افت حدود ۱۰۰ واحدی را نیز تجربه کرد اما در پایان معاملات، جابه‌جایی در برخی نمادها، شاخص کل را نگه داشت.این کارشناس بازار سهام افزود: البته بی‌واکنشی فعلی بازار سهام به اخبار به معنای این نیست که خبرهای قوی مثبت ومنفی دربازار وجود دارد. در بخش اقتصاد داخلی هنوز رکود در وضعیت صنایع و کسب و کار مختلف وجود دارد که با وجود آن نباید توقع رشد‌های چشمگیر در معاملات را داشت. این کارشناس ارشد بازار سهام افزود: در شرایط کنونی تنها خبر مثبتی که می‌تواند منجر به تحرکاتی در معاملات بازار سهام شود، خبر آغاز شدن رفع تحریم‌ها است اما در شرایطی که بسیاری از نگاه‌ها به آینده رفع تحریم‌ها و اثر‌گذاری آن بر معاملات بورس تهران بود، نا‌آرامی‌های سیاسی در کشورهای منطقه برخی نگرانی‌ها از آینده روابط بین‌المللی ایران را به‌وجود آورده است. به هرترتیب در شرایط کنونی همه پیش‌بینی‌‌ها از وضعیت آتی بورس تهران به زمان شروع رفع تحریم‌ها و نمایان شدن اثرات عملی آن در اقتصاد موکول می‌شود.

در بازار دیروز چه گذشت؟
شاخص کل بورس تهران روز گذشته با ثبت رشد اندک ۱۴ واحدی در ارتفاع ۶۲ هزار و ۷۳۴ واحد ایستاد تا بازدهی این بازار از ابتدای سال به ۳/ ۰ درصد برسد.شاخص کل هم‌وزن اما با افت ۰۹/ ۰ درصدی مواجه شد.
در جریان معاملات دیروز، بیش از ۳۹۸ میلیون سهم به ارزش بیش از ۹۰۴ میلیارد ریال در ۲۸ هزار و ۴۳۲ دفعه معاملاتی جابه‌جا‌ شد. مقایسه این مولفه‌ها با میانگین یک سال گذشته آنها از افت بیش از ۲۲ درصدی در حجم و ۱۵ درصدی در ارزش معاملات حکایت دارد.در بازار دیروز، شاخص کل تحت‌تاثیر معاملات منفی در نماد «وغدیر» در مسیر نزولی حرکت کرد. پس از «رانفور» و «همراه » که اهرم رشد شاخص بودند، «شپنا» بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را در اختیار داشت. در جریان معاملات روز گذشته، «کرازی» و «شفارس» بیشترین رشد قیمت و «قمرو» و «کهرام» با بیشترین افت قیمتی مواجه شدند. «وخاور» در صدر نمادها با بیشترین حجم و ارزش معاملات قرار گرفت. پس از «وخاور»، «وبملت» بیشترین حجم و «فاذر» بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشت. بیش از ۹۰ درصد از سهام این نماد بین معامله‌گران حقیقی دست‌به‌دست شد. «قمرو» که اول آذر ماه سال جاری پس از افزایش سرمایه به بازار برگشته و رشد ۹/ ۱۶ درصدی را تجربه کرده بود، دیروز ریزش ۸۷/ ۴ درصدی را ثبت کرد. بررسی معاملات این نماد نشان می‌دهد که ۱۰۰ درصد خرید و فروش این سهم توسط معامله‌گران حقیقی صورت گرفته است. در پایان معاملات دیروز سهامداران برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، سهام صنایع شیمیایی فارس، قند قزوین، سیمان ارومیه، اوراق ذرت تحویل ۹۴۱۲، سهام تهران شیمی و کمک فنر ایندامین بیشترین تقاضای خرید را ثبت کردند.
این در حالی بود که سنگین ترین عرضه ها متعلق به سهام بانک کارآفرین، فولاد خوزستان، سیمان اصفهان، خوراک دام پارس، اوراق ذرت تحویل ۹۴۱۲، اوراق مشارکت شهرداری شیراز و گلوکوزان بود. در پایان معاملات دیروز نمادهای معاملاتی گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، شرکت فرآورده‌های نسوز‌پارس و شرکت تکنوتار با توجه به تعدیل پیش‌بینی در‌آمد هر سهم خود، متوقف شدند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=73183
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سکون در بورس تهران
سکون در بورس تهران
سکون در بورس تهران
سکون در بورس تهران
سکون در بورس تهران