درحالی حدود یک ماه از اعلام نرخ تورم اردیبهشت ماه توسط مرکز آمار ایران میگذرد که بانک مرکزی در اقدامی قابل تأمل هنوز این شاخص قیمتی را منتشر نکرده است.
نسخه قابل چاپ
بطور میانگین روزهای یازدهم یا دوازدهم هر ماه بانک مرکزی نرخ تورم ماه قبل را محاسبه و اعلام می کند (بعنوان مثال یازدهم اردیبهشت ماه نرخ تورم فروردین ماه در بانک مرکزی محاسبه و اعلام می شود)؛ این روال همه ماهه در بانک مرکزی ادامه داشته و دنبال می شده است.
این روال تا اردیبهشت ماه امسال ادامه داشت و موید آنهم اعلام نرخ تورم ۳۲.۲ درصدی فروردین توسط بانک مرکزی بود؛ طبق اعلام بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به فروردین ماه ۱۳۹۲نسبت به دوازده ماه منتهی به فروردین ماه ۱۳۹۱ معادل ۳۲.۲ درصد بود. این در حالی است که مرکز آمار ایران، نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه ۹۱ معادل ۲۹.۸ درصد اعلام کرده بود.
نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی در سال گذشته در فواصل زمانی مختلف عبارت است از نرخ تورم فروردین  ۲۱.۸ درصد، اردیبهشت ۲۲.۲ درصد، خرداد ۲۲.۴ درصد، تیر ۲۲.۹ درصد، مرداد ۲۳.۵ درصد، شهریور ۲۴ درصد، مهر ۲۴.۹ درصد، آبان ۲۶.۱ درصد و آذر ماه به ۲۷.۴ درصد و دی ماه ۲۷.۸ درصد، بهمن ۲۹.۸ درصد و اسفند ۳۰.۵ درصد.
بررسی ارقام مربوط به تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری در سال ۹۱ طبق گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در فروردین  سال گذشته نسبت به دوره مشابه سال قبل  از آن (سال ۹۰) نرخ تورم ۲۶.۴ درصد، در اردیبهشت ۲۶.۲، خرداد ۲۶، تیر۲۵.۹، مرداد ۲۵.۹، شهریور ۲۵.۹، مهر ۲۶.۴، آبان ۲۷.۲، آذر ۲۷.۹، دی۲۸.۸، بهمن ۳۰.۲ و اسفند ۳۱.۵ درصد افزایش یافته است.
براساس این گزارش، از چند ماه قبل البته مرکز آمار ایران هم اعلام و انتشار نرخ تورم را در دستور کار خود قرار داده و در همان بازه زمانی که بانک مرکزی این شاخص را اعلام می کرد، این مرکز هم نرخ تورم را منتشر می کند. آخرین نرخ تورمی که مرکز آمار منتشر کرد مربوط به تورم اردیبهشت ماه بود.
اواسط خرداد ماه امسال مرکز آمار ایران نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ۹۲ را بالغ بر ۳۱ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه همین ماه را برابر با ۳۸.۲ درصد اعلام کرد اما برخلاف اردیبهشت ماه که مرکز آمار و بانک مرکزی در یک روز و تنها با اختلاف زمان چند ساعته نرخ تورم را اعلام کردند این ماه در اقدامی قابل تأمل بانک مرکزی از اعلام نرخ تورم اردیبهشت ماه امتناع کرده است.
این درحالی است که پیش از این رئیس کل بانک مرکزی به کرار اعلام کرده بود که بانک مرکزی هرگز محاسبه آمارها و شاخص‌های اقتصادی بخصوص نرخ تورم را متوقف نخواهد کرد و طبق روال قبلی تورم را محاسبه و به بخش های مختلف اعلام می کند.
باید توجه داشت آن ایامی که مرکز آمار و بانک مرکزی بر سر اینکه کدام یک از این دو نهاد باید مرجع رسمی اعلام آمارهای اقتصادی بخصوص نرخ تورم باشند، بایکدیگر اختلاف داشتند، مسئولان بانک مرکزی نرخ تورم را در همین بازه زمانی اعلام می کردند.
در ماده ۵۴ قانون برنامه پنجم توسعه قانونگذار قید کرده است که به منظور یکپارچه‌سازی، ساماندهی و رفع موازی‌کاری در نظام آماری کشور:
الف ـ مرکز آمار ایران مرجع رسمی تهیه، اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور است.
ب ـ مرکز آمار ایران حداکثر ظرف سال اول برنامه با همکاری دستگاههای اجرائی نسبت به تهیه برنامه ملی آماری کشور مبتنی بر فناوریهای نوین با رعایت استانداردها و ضوابط تولید و انتشار آمارهای رسمی، استقرار نظام آمارهای ثبتی و استقرار و تغذیه مستمر پایگاه اطلاعات آماری کشور اقدام نماید. این برنامه با پیشنهاد مرکز آمار ایران و تصویب شورای عالی آمار برای دستگاههای اجرائی لازم‌الاجراء است.
ج ـ به دستگاههای اجرائی اجازه داده می‌شود در حدود وظایف قانونی خود و در چهارچوب ضوابط و استانداردهای مورد تأیید شورای عالی آمار نسبت به تولید آمار تخصصی حوزه مربوط به خود اقدام نمایند.
نظارت بر حسن اجرای این ماده بر عهده معاونت و در صورت تفویض با معاون ذی‌ربط آن (رئیس مرکز آمار ایران) است.
این قانون مدت‌هاست مورد مناقشه بانک مرکزی و مرکز آمار ایران قرار دارد  و به همین دلیل در سال ۹۱ بانک مرکزی بعد از یک وقفه کوتاه بار دیگر اعلام و انتشار شاخص‌های اقتصادی را از سر گرفت و این روال تا سال ۹۲ ادامه پیدا کرد.
اما عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران در ماه‌های پایانی سال گذشته از توقف اعلام نرخ تورم توسط بانک مرکزی از فروردین ۹۲، خبر داده و گفته بود که این مسئولیت به مرکز آمار واگذار خواهد شد.
بنابراین با استناد به صحبت‌های عادل آذر و البته بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه و مصوبه شورای عالی آمار از فروردین‌ماه امسال اعلام نرخ تورم همچون همه آمارهای رسمی، بر عهده مرکز آمار ایران خواهد بود. شاید دلیل اینکه بانک مرکزی نرخ تورم اردیبهشت ماه را تا به امروز (اول تیرماه) اعلام نکرده است هم همین مورد اعلامی از سوی رئیس مرکز آمار ایران باشد.
منبع: تسنیم
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=6862
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

چرا بانک مرکزی نرخ تورم اردیبهشت ماه را اعلام نکرد؟
چرا بانک مرکزی نرخ تورم اردیبهشت ماه را اعلام نکرد؟
چرا بانک مرکزی نرخ تورم اردیبهشت ماه را اعلام نکرد؟
چرا بانک مرکزی نرخ تورم اردیبهشت ماه را اعلام نکرد؟
چرا بانک مرکزی نرخ تورم اردیبهشت ماه را اعلام نکرد؟