با وجود افت شدید هر اونس طلا در بازارهای جهانی، سقوط به کانال ۱۲۰۰ دلاری و کاهش قابل توجه ارزش سکه و دلار در بازار، سکه همچنان حباب دارد، به گفته یک تحلیل‌گر، دلار و سکه از سبد سرمایه‌گذاری مردم عادی خارج شده است.

طی هفته گذشته هر قطعه سکه تمام طرح جدید با افت قابل توجهی از یک‌میلیون و ۳۱۰ هزار تومان هم‌اکنون به یک‌میلیون و ۱۶۰ هزار تومان(۱۵۰.۰۰۰-) سقوط کرد.

بر اساس این گزارش، رأس ساعت ۱۱:۳۰ ظهر (پنج‌شنبه) قیمت سکه با آغاز ریزش هر اونس طلا در بازارهای جهانی از ۱۳۶۰ دلار و حرکت به سمت کانال ۱۲۰۰ دلاری افت شدیدی را تجربه کرد و در همان ساعات قیمت سکه بهار آزادی در بازار تهران نزدیک به ۴۰ هزار تومان ریخت.

این تنها عامل برای کاهش قیمت طلا و سکه در بازار نبود بلکه ارزش دلار در برابر ریال نیز تحت تأثیر اخباری مبنی بر لغو تحریم‌های یک بانک ایرانی در دادگاه عالی انگلیس، بدون معطلی ۲۷۰ تومان کاهش یافت.
بر همین اساس، در این روز، هر دلار امریکا در بازار غیر رسمی ۳ هزار و ۱۹۰ تومان ارزش‌گذاری شد؛ این کاهش قیمت در بین بازیگران و سوداگران بازار این نگرانی را ایجاد کرده که مبادا بیش از این قیمت‌ها بریزد، بنابراین به هر قیمتی در حال فروش بودند.

بر اساس این گزارش، شواهد عینی از صرافی‌های چهارراه استانبول و میدان فردوسی تهران، حاکی از آن است که دیگر سرمایه گذاری در این بازار برای دلالان سودی ندارد و به قول یکی از دلالان دیگر دوران نوسان‌ها و افزایش هیجانی قیمت‌ها گذشته است و دیگر نمی‌توان روی این بازار حساب باز کرد.

پیش از این محمد حسن تسلیمی، تحلیل‌گر بازار سکه و ارز در رابطه با وضعیت این بازار گفته‌ بود: دلار و سکه از سبد سرمایه‌گذاری مردم خارج شده است؛ این بازار دیگر برای مردم عادی سود آوری ندارد.
در این میان، قراردادهای آتی سکه در بورس کالا در سررسیدهای تیر، مرداد و شهریورماه نیز از این کاهش قیمت، مسثتنی نبوده و هر کدام با حداقل ۴ درصد منفی(نزدیک سقف کاهش قیمتی روزانه) داد و ستد شدند، یادآور می‌شود که در روز معاملاتی چهارشنبه در ساعتی از معاملات، قیمت سکه نقدی و آتی برابر شد.

این روند کاهشی قیمت‌ها بسیار قابل توجه بود به عبارتی طی یک هفته افت شدیدی در قیمت‌ها رقم خورد تا بسیاری از سرمایه‌گذارانی که به آینده این بازار امید بسته بودند، متضرر شوند.
بر همین اساس، شاید در ذهن مردم اینطور تداعی شود که قیمت‌ها دیگر از این ارزان‌تر نخواهد و هم‌اکنون فرصت خرید است، اما با توجه به محاسبه قیمت جهانی طلا و دلار هر قطعه سکه در بازار همچنان حباب دارد.

طبق این فرمول فرمول: {[(قیمت اونس جهانی طلا × نرخ دلار آزاد) ÷ ۳۱،۱ ]× ۰،۹۱۶×وزن سکه}+ حق ضرب.

طبق این فرمول قیمت هر اونس ۱۲۹۵.۱۰ ضرب در ۳۲۰۰ تومان تقسیم بر ۳۱.۱(وزن اونس) و ضرب در ۰،۹ سپس با لحاظ وزن ۸.۱۱۳ سکه و عیار آن به علاوه حق ضرب ۵ هزار تومانی در حال حاضرقیمت واقعی سکه ۹۸۸هزار  تومان است.

طبق این فرمول هر قطعه سکه با توجه به قیمت‌های جهانی طلا و دلار در بازار، ۱۶۰هزار تومان حباب دارد،اما از آنجایی‌که سودجویان از این امر متضرر شده‌اند، حاضر به فروش به قیمت واقعی آن نیستند.

منبع: فارس


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=6810
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سکه هنوز ۱۶۰ هزار تومان حباب دارد
سکه هنوز ۱۶۰ هزار تومان حباب دارد
سکه هنوز ۱۶۰ هزار تومان حباب دارد
سکه هنوز ۱۶۰ هزار تومان حباب دارد
سکه هنوز ۱۶۰ هزار تومان حباب دارد