با فروکش کردن تب اولیه اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی روحانی در این انتخابات، که با شعار اعتدال به میدان آمده است، بازارهای اصلی کشور کم کم در حال دور شدن از جو روانی اولیه و ورود به مرحله تازه ای از فعالیت خود هستند.
به گزارش قانون، در حالی که طی دو سال اخیر ارز، طلا و سکه بازارهای اصلی و هدف برای سرمایه‌گذاری مردمی بوده که سعی داشتند به هر طریقی مقابل کاهش ارزش پول خود ایستادگی کنند و قدرت خرید خود را حفظ کنند، به نظر می‌رسد نقدینگی به زودی از این بازار کوچ کرده و هدف دیگری را برای خود تعریف کند.
یکی از فعالان بازار در این خصوص به خبرنگار ما گفت: این روزها در بازار شایعات فراوانی می‌پیچد. مثلا یک روز می‌گویند دلار ۲۵۰۰ تومان شد‌، روز دیگر از رفع تحریم‌ها حرف می‌زنند و ناگهان به سرعت باد شایعه رفع مشکل صادرات نفت در بازار می‌پیچد به همین خاطر قیمت‌ها نوسان فراوانی دارد اما آنها که کارشان تمرکز روی بازار و فعالیت در این حوزه است، می‌دانند که بازار در وقت اضافه سرمایه گذاری است و به زودی سکه و طلا و ارز سیبل خوبی برای پول‌ها نخواهد بود.
وی با تاکید بر این‌که بازار طلا و سکه در شرایط غیرمترقبه اقتصادی بازار هدف می‌شوند گفت: در دوسال گذشته اقتصاد ایران ناملایمات فراوانی را تجربه کرد و همین امر سبب شد بسیاری فکر کنند برای جلوگیری از بی‌ارزش شدن پولشان باید آن را به دلار و یا سایر ارزها تبدیل کنند اما حالا که وضعیت در حال عادی شدن است و شور و اشتیاقی در مردم به وجود آمده و همه به بهبود فضا امیدوار هستند، به نظر می‌رسد که دیگر بازار ارز بازار سوددهی نیست و به همین خاطر باید به بازار دیگری فکر کرد.

فروشنده‌ها قد کشیدند
احمد وفادار، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز به خبرنگار ما گفت: هر چند ریزش قیمت‌ها بعد از اعلام پیروزی حسن روحانی تا حدی ترمیم شد اما هنوز قیمت‌ها به روز قبل از انتخابات برنگشته است.  وی ادامه داد: ریزش قیمت طلا و سکه و ارز بعد از ثبت‌نام‌هاشمی رفسنجانی نیز در بازار ملاحظه شد اما ریزش فعلی قیمت‌ها کمی متفاوت است و در قالب واکنش مثبت بازار به نتیجه انتخابات ارزیابی می‌شود.
وی گفت: در حال حاضر در بازار تعداد فروشنده‌ها افزایش محسوسی داشته چرا که کسانی که طلا و سکه خریده‌اند معتقدند باید از بازار خارج شوند چرا که انتظار آتی کاهش قیمت‌هاست.
وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید بازار طلا و سکه ارز دیگر بازار مناسبی برای دلالان نباشد، گفت: ما امیدواریم این اتفاق بیفتد. ورود دلالان به این بازار سبب شد اعضای صنف ما نتوانند به درستی کارشان را انجام دهند و امیدواریم که دست این عده از بازار کوتاه شود تا ما بتوانیم در بستری درست فعالیت کنیم.   وی گفت: البته سیگنال‌های بازار نشان می‌دهد مردم انتظار کاهش قیمت در آینده را دارند به همین خاطر نیز تعداد فروشنده‌ها افزایش یافته است.   وفادار در پاسخ به این سوال که آیا در بازار ارز نیز فروشندگان افزایش یافته‌اند یا خیر، گفت: دلارها هنوز از انبارهای خانگی بیرون نیامده‌اند. آنها که دلار دارند همچنان در حال رصد وقایع هستند اما به نظر می‌رسد کم‌کم انبارهای خانگی دلار نیز خالی شود و حجم انبوه ارزهایی که در خانه‌ها ذخیره است، به بازار بیاید که این خود اتفاق مبارکی می‌تواند باشد.  وی گفت: به جرات می‌گویم با شرایطی که پیش آمد صنف طلافروش در دو سال اخیر رکودی را تجربه کرد که در ۵۰ سال گذشته من در این صنف ندیدم و حالا با ورود دولت جدید امیدواریم که از این بحران نجات پیدا کنیم.
دلارها بیرون می‌آیند؟
بر اساس گفته‌های رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و رئیس کل بانک مرکزی بین ۱۶ تا ۲۰ میلیارد دلار پول خارجی در دست مردم است که ورود این پول‌ها به بازار می‌تواند در مضیقه فعلی کمک بزرگی به اقتصاد باشد. هر چند سیستم بانکی چندین بار با اتخاذ تدابیری نظیر افتتاح حساب ارزی و پرداخت سود به سپرده‌های ارزی درصدد برآمد از این اعتبار موجود استفاده کند اما هرگز نتوانست اعتماد دارندگان پول‌های خارجی را جلب کند حالا با قوی شدن احتمال کاهش قیمت ارز در ماه‌های آتی به نظر می‌رسد کم کم دلارها خود را در بازار نشان دهند.

نقدینگی سرگردان
باید در نظر داشت که نقدینگی سرگردان نه در دولت نهم و دهم، بلکه در دولت‌های اصلاحات و دولت سازندگی و کمتر از آنها در دوران دفاع مقدس نیز ضربات شدیدی را به پیکر نحیف اقتصاد ایران وارد کرده است. این نقدینگی که در بخش تولید مامن مناسبی برای حضور نمی‌یابد وارد بخش‌های دیگر اقتصاد شده و به افزایش مصنوعی قیمت‌ها در برخی دوره‌ها و بالا ماندن مصنوعی آن در دوره‌های طولانی‌تر تبدیل می‌شود.

بازار موبایل
هنوز صف‌های به هم فشرده مردم برای ثبت‌نام موبایل از خاطرها نرفته است. ودیعه‌ای ۵۰۰ هزار تومان برای ثبت نام سیم‌کارت و بعد تحویل سیم‌کارت‌ها وبازار داغ خرید و فروش بود که همه اخبار اقتصادی را تحت‌الشعاع قرار می‌داد. کسانی در میان جمعیت انبوه ثبت‌نام کنندگان شناسایی می‌شدند که ۵ هزار سیم‌کارت پیش‌خرید می‌کردند و همین‌ها سبب شد به جای یافتن مامنی برای پول‌هایی که به دنبال سود بودند، محدودیت‌هایی برای تعداد سیم‌کارت‌های ثبت‌نامی اعلام شود.   وضعیت خودرو نیز جز این نبود. ثبت نام برای دریافت خودرو و فروختن آن به قیمتی بالاتر در بازار، آن روزها یک شغل محسوب می شد هر چند در همان دوره‌ها نیز می گفتند این خدمت به دلالی خودروست نه تولید ، چرا که سود به کسانی می‌رسد که حلقه واسط تولید‌کننده و مصرف‌کننده هستند و نه خود آنها. کم کم سیم‌کارت به کالایی مصرفی تبدیل شد و امروز با ۳۵۰۰ تومان می توان از هر مغازه‌ای در هر نقطه از شهر سیم کارتی را تحویل گرفت. خودرو نیز در حال تبدیل شدن به کالایی مصرفی بود و از سیبل سرمایه‌گذاران خارج شده بود که بحران ارزی سال قبل دوباره این قابلیت را به این کالا برگرداند و آن را تبدیل به کالایی برای سرمایه‌گذاری و کسب سود کرد. در غیاب خودرو و موبایل و مسکن و… این طلا و سکه بود که در سال گذشته مقصد اصلی سرمایه‌های سرگردان شد. سکه تمام بهار در خیزی باور نکردنی از حدود ۶۰۰ هزار تومان به نزدیک یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نیز رسید و دلار ۱۷۰۰ تومانی حتی برای مقطع کوتاهی قیمت ۴۰۰۰ تومان را نیز ملاقات کرد. اما به نظر می رسد با ورود دولتی که مدعی است کلید حل مشکلات را در دست دارد، اوضاع در حال تغییر است.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=6709
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

پایان پس‌انداز خانگی دلار
پایان پس‌انداز خانگی دلار
پایان پس‌انداز خانگی دلار
پایان پس‌انداز خانگی دلار
پایان پس‌انداز خانگی دلار