رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه نرخ ارز ۶ ماه بعد از لغو تحریم‌ تک‌نرخی می‌شود گفت: آلمانی‌ها برای تاسیس بانک به ایران می آیند.

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه نرخ ارز ۶ ماه بعد از لغو تحریم‌ تک‌نرخی می‌شود گفت: آلمانی‌ها برای تاسیس بانک به ایران می آیند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir) به نقل از تسنیم، ولی‌الله سیف در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اعلام این خبر اظهار داشت: برای تامین سرمایه مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی فعالیت‌هایی شده است اما این امر کافی نیست. نظام بانکی با بهبود شرایط به ماهیت خود برای تامین مالی بنگاه‌ها دست می‌یابد که امیدواریم در آینده به این مهم برسیم.
وی خاطر نشان کرد: بدهی دولت به نظام بانکی نحوه فعالیت بانک‌ها برای ارائه تسهیلات را دچار مشکل کرده است. تسویه بدهی دولت به بانک‌ها عاملی است که باعث افزایش تسهیلات بانک‌ها به بنگاه‌های اقتصادی می‌شود.
رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نحوه اولویت‌بندی بنگاه‌های اقتصادی برای دریافت تسهیلات، گفت: بنگاه‌های اقتصادی که دارای ارزش افزوده بیشتری باشند و خدمات و تولیدات آنها از اهمیت بالاتری برخوردار است در اولویت قرار می‌گیرد. نظام بانکی باید به سمت فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی حرکت کند و نقدینگی مورد نیاز آنها را تامین کند که این امر تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی کشور دارد.
سیف اظهار داشت: نباید این انتظار را از بانک‌ها داشت که در صورت ادعا و درخواست هر فرد یا بنگاه تسهیلات مورد نظر آن فراهم شود بلکه این تسهیلات بر اساس موارد یاد شده تامین می‌شود.
وی با اعتراف به معیوب بودن نظام بانکی گفت: نرخ سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور پایین است. در این زمینه تلاش می‌شود تا با افزایش سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی به تامین سرمایه بنگاه‌ها کمک شود. بعد از تفاهم هسته‌ای فضای جدیدی در اقتصاد کشور ایجاد می‌شود که این امر شرایط را برای توسعه کسب و کار و ایجاد انگیزه‌های لازم برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم می‌کند. در ۱۰ سال گذشته که بانک‌های ایران با دنیا ارتباط لازم را نداشته‌اند تغییراتی در این زمینه ایجاد شده است که لازم است بانک‌های ما این خلاء را جبران کنند.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: برای این منظور کمیته بانکی اقدام مشترک تشکیل شده و سعی می‌کند که بانک‌ها را با مفاهیم جدید بانکداری آشنا کرده و در این زمینه اثرگذار باشد.
سیف در خصوص شرایط ورود بانک‌های خارجی به کشور گفت: محدودیتی برای ورود بانک‌های خارجی و جذب آنها نداریم. بر اساس قوانین مناطق آزاد سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند در این مناطق اقدام به تاسیس بانک و شعبه کنند. با هیئت المانی که به ایران سفر کرده بود ملاقاتی انجام شد و قرار بر این شد که هیئت‌های آلمانی در کشور ما بانکی ایجاد کنند.
وی گفت: سرمایه‌گذاران خارجی برای تاسیس بانک در ایران با مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی امکان تاسیس در کشور را دارند اما میزان آورده و سرمایه‌گذاری بانک‌های خارجی نباید از ۴۰ درصد بیشتر باشد.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار ایران تمایل مناسبی نشان داده‌اند که این امر از ورود هیئت‌های تجاری مختلف به کشور قابل تشخیص است.
سیف با اشاره به اینکه برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی تکنیک و روش‌های مختلفی وجود دارد، اظهار داشت: در بازار سرمایه ابزارهای جدیدی ایجاد و در حال نصب است. در گذشته این فکر وجود داشت که بانک‌ها دارای رقابت با بازار سرمایه هستند اما این موارد مطرح نیست و از گسترش بازار سرمایه استقبال می‌شود.
وی ادامه داد: کیفیت منابع بانکی با بازار سرمایه متفاوت است و در این زمینه هماهنگی‌های لازم وجود دارد. جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای اقتصاد کشور ما راهگشا است که در این زمینه طرف‌های خارجی نیز علاقه‌مندی لازم را از خود نشان داده‌اند.
رئیس کل بانک مرکزی در خصوص زمان تک‌نرخی شدن ارز گفت: بانک مرکزی همیشه موافق با تک‌نرخی شدن ارز بوده و هست و برای اقتصاد کشور این امر را مفید می‌داند اما تا زمانی که ارتباط با بانک‌های بین‌المللی فراهم نشود تک‌نرخی شدن ارز فراهم نیست.
سیف این را هم گفت که در ۶ ماهه بعد از تفاهم نرخ ارز می‌تواند به سمت تک‌نرخی شدن حرکت کند. در حال حاضر نرخ ارز شناور بوده و بانک مرکزی تنها از آن حمایت می‌کند تا تحت تاثیر اخبار و هیجانات، تغییرات ناگهانی نداشته باشد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=67088
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

آلمانی‌ها در ایران بانک تاسیس می‌کنند
آلمانی‌ها در ایران بانک تاسیس می‌کنند
آلمانی‌ها در ایران بانک تاسیس می‌کنند
آلمانی‌ها در ایران بانک تاسیس می‌کنند
آلمانی‌ها در ایران بانک تاسیس می‌کنند