رئیس کل سازمان مالیاتی با تاکید بر اینکه کف فرار مالیاتی در کشور ۱۴ هزار میلیارد تومان است نه ۱۲۰ هزار میلیارد، گفت: سپرده‌گذاری در موسسات غیرمجاز مشمول مالیات می‌شود.

رئیس کل سازمان مالیاتی با تاکید بر اینکه کف فرار مالیاتی در کشور ۱۴ هزار میلیارد تومان است نه ۱۲۰ هزار میلیارد، گفت: سپرده‌گذاری در موسسات غیرمجاز مشمول مالیات می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir) به نقل از تسنیم، علی عسکری در توضیح میزان دقیق فرارهای مالیاتی و پرونده‌های در دست بررسی این سازمان گفت: ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی (۲۰۰ هزار میلیارد تومان) زیر چتر مالیات نیست اما نباید این را با فرار مالیاتی اشتباه گرفت.
وی تاکید کرد: هم‌اکنون ۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات می‌گیریم. یعنی ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی به عنوان مالیات تلقی می‌شود ولی پیش‌بینی امسال این است که ۷۶ هزار میلیارد تومان مالیات گرفته شود.
عسکری در همین ارتباط به اظهارات معاون سازمان مالیاتی طی ماه‌های اخیر مبنی بر فرار مالیاتی ۱۲۰ هزار میلیاردی در کشور اشاره کرد و گفت: ۱۴ هزار میلیارد تومان کف فرارهای مالیاتی است بنابراین ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی که به عنوان فرار مالیاتی اعلام شده بود اشتباه محاسباتی بود. چرا که ۲۰۰ هزار میلیارد تومان زیر چتر مالیات نیست.
رئیس کل سازمان مالیاتی همچنین گفت: باید ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی به عنوان مالیات دریافت شود که حتی اگر بر اساس این شاخص هم بخواهیم فرار مالیاتی را محاسبه کنیم رقم به ۲۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ البته در کشورهای دنیا ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی برای فرار مالیاتی حد مجاز است و ما باید علاوه بر این ۱۰ درصد به فکر جلوگیری از فرار ۱۰، ۱۵ درصد دیگر باشیم.

بازرسان ویژه مالیاتی برای رصد مودیان وارد عمل می‌شوند
وی در ادامه به هماهنگی و همکاری با نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: از ۲ ماه قبل هماهنگی با نیروی انتظامی و سازمان مالیاتی آغاز شده که افرادی که فرار مالیاتی و پولشویی دارند شناسایی شوند.
عسکری عنوان پلیس مالیاتی را برای این تفاهمنامه نادرست دانست و گفت: در اصلاح قانون ماده‌ای وجود دارد که سازمان مالیاتی “بازرس ویژه مالیاتی” داشته باشد. این بازرس‌ها حکم پلیس را دارند.
رئیس کل سازمان مالیاتی با تاکید بر اینکه در اصلاح قانون کسانی که فرار مالیاتی دارند مجرم شناخته می‌شوند گفت: اما هنوز قانون جدید به سازمان مالیاتی ابلاغ نشده است؛ همچنین باید یادآور شد که هم اکنون با نیروی انتظامی در مورد کدفروش‌ها و کسانی که فاکتورهای صوری را صادر می‌کنند همکاری‌ها آغاز شده است.

صندوق توسعه ملی ۱۷۶ میلیارد تومان مالیات ابراز کرد
وی درباره پرداخت مالیات توسط صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه مالیات عملکرد را می‌پردازد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد؛ صندوق برای سال قبل ۱۷۶ میلیارد تومان مالیات ابراز کرده است.
عسکری همچنین دریافت مالیات از خودروهای لیزینگی را رد کرد و گفت: از لیزینگ مالیات نمی‌گیریم بلکه از خدمات آنها مالیات دریافت می‌کنیم.

دلارهای بلوکه شده مالیات ندارند
رئیس کل سازمان مالیاتی درباره اینکه آیا دلارهای بلوکه شده که قرار است بعد از توافق هسته‌ای وارد کشور شوند مشمول مالیات شوند گفت: دلار برای خزانه است و برای نظام مالیاتی نیست ضمن آنکه ما هرگز از پول مالیات نمی‌گیریم بلکه از درآمد مالیات گرفته می‌شود.
سپرده‌گذاری موسسات غیرمجاز مشمول مالیات می‌شود
وی درباره رایزنی این سازمان با بانک مرکزی برای دریافت مالیات از موسسات غیرمجاز گفت: اخیرا توافقاتی را با بانک مرکزی انجام دادیم که بر اساس آن گام‌های اساسی برای ساماندهی موسسات غیرمجاز برداشته می‌شود. به گونه‌ای که بسیاری از عملکرد این موسسات مشمول مالیات خواهد شد.
عسکری ادامه داد: هم اکنون برای سپرده‌گذاری و پس‌انداز در بانک‌ها و موسسات مجاز، مالیاتی از بانک و سپرده‌گذار گرفته می‌شود اما این وضعیت برای موسسات غیرمجاز فرق خواهد کرد.
رئیس کل سازمان مالیاتی تاکید کرد: بر اساس تفاهم و توافق جدید با بانک مرکزی بناست به سودهای پرداختی موسسات غیرمجاز برای سپرده‌ها مالیات تعلق گیرد بنابراین در ازای دریافت پرداخت سود در موسسات غیرمجاز هم مشتریان و هم موسسات باید مالیات بدهند.
۱۵۰۰ شرکت ۴۵ درصد مالیات ایران را می‌دهند
رئیس کل سازمان مالیاتی در ادامه گفت: ۴۵ درصد مالیات ایران از ۱۵۰۰ شرکت گرفته می‌شود، امسال ۴ میلیون و ۸۰۰ اظهارنامه دریافت کردیم ولی ۴۵ درصد مالیات دریافتی از ۱۵۰۰ شرکت بوده است.
وی با بیان اینکه در تهران به تنهایی ۵۵ درصد مالیات ایران گرفته می‌شود گفت: استان‌های تهران، اصفهان، خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و فارس ۸۰ درصد مالیات کشور را می‌دهند.

اگر لازم باشد اطلاعات را برای حذف یارانه به حاکمیت می‌دهیم
وی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان مالیاتی در راستای ضرورت حذف ۶ میلیون ثروتمند از فهرست یارانه‌بگیران اطلاعات را به دولت داده است یا خیر گفت: اینکه دولت برای اجرای قانون نیازمند دسترسی به اطلاعات است امری طبیعی بوده و در قانون هدفمندی اگر بخواهد حکم قانون اجرا شود باید مالیات غیرنیازمندان حذف شود و طبیعی است که برای حذف یارانه این افراد باید اطلاعاتی در اختیار دولت قرار گیرد.
معاون وزیر اقتصاد افزود: اما تاکنون از سازمان مالیاتی اطلاعاتی را برای حذف یارانه افراد غیرنیازمند نخواسته‌اند اگر ضرورت باشد سازمان اطلاعات را به نهاد حاکمیتی که به آن نیاز دارد می‌دهد ولی افشای اطلاعات برای نهادهای غیر حاکمیتی صورت نمی‌گیرد.

شاغلانی که افزایش درآمد داشتند ولی مالیات را کم کردند
رئیس کل سازمان مالیاتی در ادامه به کم اظهاری مالیات توسط برخی مشاغل اشاره کرد و گفت: مشاغل بند الف در اظهارنامه مالیاتی ابراز کردند که فروش آنها نسبت به سال قبل ۱۹ درصد رشد داشته اما همین گروه مالیات خود را نسبت به سال قبل با ۱۳ درصد کاهش ابراز کرده‌اند.
وی ادامه داد: همچنین مشاغل گروه بند ب با وجود آنکه از افزایش ۲۱ درصدی فروش خبر داده‌اند ولی مالیات خود را با ۱۶ درصد کاهش نسبت به پارسال ابراز کرده‌اند اما مشاغل بند ج فروش خود را با ۱۸ درصد افزایش ابراز کرده و در عین حال مالیات را نیز با ۱۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل ابراز کرده‌اند.
معاون وزیر اقتصاد گفت: مشاغل بند الف و ب شامل دارندگان کارت بازرگانی، پزشکان، وکلا، هتل‌داران، کارگاه‌های صنعتی، عمده‌فروشان و بنکداران هستند.
رئیس کل سازمان مالیاتی تاکید کرد: این سازمان به طور حتم با افرادی که مالیات خود را کمتر از درآمدشان ابراز کرده‌اند برخورد خواهد کرد.
وی درباره اینکه واردکنندگان خودرو چه میزان مالیات پرداخت کرده‌اند گفت: در کشور شرکت‌هایی هستند که وارد کننده خودرو هستند ولی مالیات واقعی نمی‌دهند ما پرونده این شرکت‌ها را رسیدگی می‌کنند و اگر گمان ببرسیم مودیان کتمان مالیات می‌کنند حتما با ابرازهای قانونی با آنها برخورد خواهیم کرد.
عسکری این را هم گفت که سازمان مالیاتی مالیات را بر اساس درآمد می‌گیرد هر چند هنوز خیلی از مودیان هستند که بر اساس درآمد واقعی مالیات نمی‌دهند و سازمان فعلا مراعاتشان را می‌کنند این افراد به خاطر این اعتراض می‌کنند که از قدم‌های بزرگ سازمان مالیاتی نگران هستند.

روایت عسکری از تخلفات آهن‌برها
رئیس کل سازمان مالیاتی در ادامه درباره توافق با بخش‌های مختلف و اصناف گفت: طبق قانون می‌توان به مودیان در چارچوب ماده ۳۸ تخفیف‌های مالیاتی داد اما در مواردی که همکاران ما خلاف می‌کنند این تخفیف‌ها اعمال نمی‌شود و ما از این موارد نمی‌گذریم.
وی گفت: در این موارد شاید مالیات توسط مامور مالیاتی بالا محاسبه شود تا بعد با تفاهم مودی مالیات کم شود ولی این موضوعات تخلفاتی است که هرگز از آن به راحتی عبور نمی‌کنیم و با متخلفان برخورد خواهیم کرد.بر همین اساس در طرح جامع مالیاتی هیچ پرونده‌ای به هیچ ممیزی تعلق نخواهد داشت.
معاون وزیر اقتصاد درباره عمده‌فروشان مصالح ساختمانی گفت: عمده‌فروشان مصالح ساختمانی مشمول مالیات هستند و باید مالیات را بگیرند و بپردازند اما برخی از آنها فاکتور صادر نمی‌کنند در حالیکه فاکتور ندادن و مالیات پرداخت نکردن جریمه دارد.
عسکری گفت: با سنگ‌فروشان اختلاف داریم به خصوص قشر سنگ‌برها چرا که این قانون را درستی انجام نمی‌دهند؛ ۶ هزار مودی در این قشر وجود دارد که ۲ هزار و ۸۰۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند ولی هر روز می‌گویند سازمان مالیاتی سخت‌گیری می‌کند در حالیکه اصلا قانون را اجرا نمی‌کنند.

لایحه صندوق فروش در دولت نهایی شد
رئیس کل سازمان مالیاتی از نهایی شدن لایحه صندوق فروش در دولت خبر داد و گفت: به زودی این لایحه تقدیم مجلس خواهد شد که در صورت تصویب و اجرای این قانون اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده سرعت بیشتری خواهد یافت.
عسکری تاکید کرد: ۲۰ الی ۲۵ درصد از مودیان عمده که احتمال می‌دهیم فرار مالیاتی داشته باشند به طور خاص توسط سازمان مالیاتی رصد می‌شوند.
وی در همین ارتباط به کم‌اظهاری یکی از مودیان مالیاتی اشاره کرد و گفت: رستورانی در ۴ دوره ۴۵ میلیون تومان مالیات اظهار کرده بود ولی برای یک سال آن بالای ۲۰۰ میلیون تومان مالیات ابراز و دریافت کردیم.
رئیس کل سازمان مالیاتی گفت: تفاهمنامه با قوه قضائیه چند ماه قبل امضا شده و هم اکنون کمیته کاری مشترک به صورت مستمر فعالیت خود را انجام می‌دهد.
اتباع خارجی و گردشگران فرار مالیاتی ندارند
عسکری در ادامه درباره پرداخت مالیات توسط اتباع خارجی و گردشگران خارجی گفت: چند درصد اتباع بیگانه در کشور وجود ندارند که یک‌سری از آنها در قالب شرکت‌های خارجی کار می‌کنند و مالیات حقوق را می‌دهند این گروه جرات عدم پرداخت مالیات را ندارند اما گروه دیگر افغانی‌ها هستند که عمدتا کارگر می‌باشند ولی اگر بخواهیم از آنها مالیات بگیریم از سقف معافیت هم کمتر می‌شود اما اگر این گروه در قالب شرکت‌های پیمانکاری فعالیت کنند حتما مالیات می‌پردازند.
وی همچنین گفت: بنا نیست گردشگران مالیات بدهند حتی آژانس‌هایی که گردشگر خارجی می‌اورند به میزان گردشگران از مالیات معاف می‌شوند اما اگر این گردشگران از هتل و خدمات تفریحی استفاده کنند مشمول مالیات خواهند شد.
رئیس کل سازمان مالیاتی گفت: ضمن آنکه اگر گردشگران خارجی کالای ایرانی خریده باشند می‌توانند با تحویل فاکتور مالیات را پس بگیرند ولی معمولا این کار را نمی‌کنند چرا که قیمت کالاهای ایرانی خیلی کمتر از کالاهای خارجی است بنابراین گردشگران نیز فرار مالیاتی ندارند.

طرح جامع امسال فراگیر می‌شود
عسکری از اجرایی شدن طرح جامع مالیاتی در ۱۰ استان به صورت پایلوت خبر داد و گفت: به زودی ۱۰ استان دیگر در این طرح قرار خواهند گرفت ضمن اینکه امسال تمام استان‌های کشور زیر این طرح قرار می‌گیرند؛ تا اواسط شهریور پیاده‌سازی طرح جامع مالیاتی در سایر استان‌ها آغاز خواهد شد.
وی همچنین از پیش ثبت‌نام ۳.۵ میلیون مودی خبر داد و گفت: اما ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از مودیان ثبت‌نام مرحله دوم را تکمیل کرده‌آند که نزدیک یک میلیون مودی در تیرماه اظهارنامه خود را تکمیل کرده‌اند.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه انتظار داریم در ضرب‌العجل امسال که بیش از ۳،۴ ماه نخواهد بود سایر مودیان ثبت‌نام کنند گفت: حدود یک درصد مودیان با امضای الکترونیک اظهارنامه خود را دادند ضمن آنکه در فرآیند پرداخت اینترنتی یک میلیون و ۱۰۶ هزار قبض به صورت الکترونیکی پرداخت شد که معادل ۲۲۵ میلیارد تومان از مالیات دریافتی بود.
وی گفت: ظرفیت لازم برای پرداخت الکترونیکی در نظام مالیاتی برای مودیان وجود دارد و امسال و در تیرماه ۱۰ درصد از قبوض صادره به صورت الکترونیکی بود.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی همچنین در مورد میزان درآمدهای مالیاتی و ابرازی‌ها در تیرماه امسال، گفت: در تیرماه امسال حدود ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی وصول شد که معادل رقم وصولی‌های مدت مشابه سال گذشته بود.
عسکری افزود: براساس ارزیابی‌های اظهارنامه‌های تیرماه سال گذشته، رقم ابرازی‌های ۱۰۰۰ شرکت بزرگ اول کشور ۱۱ هزار میلیارد تومان بود که امسال این رقم به ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است. در اصل نصف ابرازی‌های تیرماه سال گذشته در تیرماه امسال ابراز شد و براساس رصدهای صورت گرفته، مشخص شد تعدادی از این شرکت‌ها زیان‌ده هستند، اینها در سال گذشته هم زیان‌ده بودند و برخی دیگر هم زیان‌ده شده‌اند اما در داخل آنها شرکت‌هایی بودند که درآمد داشتند، اما ابراز نکردند.
وی با اعلام اینکه لیست استخراجی این شرکت‌ها در اختیار مدیران برای انجام مکاتبه قرار گرفته است، افزود: ما بارها اعلام کرده بودیم که مالیات‌های خود را تا پایان تیرماه ابراز کنند و اگر چنین می‌شد، معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان وصولی‌های آنها می‌شد.
معاون وزیر اقتصاد، عقب‌ماندگی وصولی مالیات شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی نفت بابت مالیات عملکرد و ارزش افزوده را در تیرماه، ۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در ۴ ماه اول امسال ۲۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان میزان وصولی‌های مالیاتی بوده که ۸۶ درصد درآمدهای پیش‌بینی شده در چهار ماه محقق شده و رشد این درآمد نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافته است.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=67015
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سپرده‌گذاری در موسسات غیرمجاز مشمول مالیات است
سپرده‌گذاری در موسسات غیرمجاز مشمول مالیات است
سپرده‌گذاری در موسسات غیرمجاز مشمول مالیات است
سپرده‌گذاری در موسسات غیرمجاز مشمول مالیات است
سپرده‌گذاری در موسسات غیرمجاز مشمول مالیات است