یک کارشناس پولی و بانکی معتقد است: در حال حاضر با کاهش ارزش طلا در سطح جهانی این موضوع بر پشتوانه پول ملی ایران اثر گذارست و باعث خواهد شد یک تورم نهفته به واسطه کاهش ارزش پول ملی در اقتصادمان ایجاد شود.

بازار طلا همان‌طور که برای مصرف‌کنندگان عام حائز اهمیت بوده و نسبت به تغییرات آن تصمیمات خاصی را اتخاذ می‌کنند، برای دیگر افراد در قالب سازمان‌ها و نهادهایی که پایه فعالیت آن‌ها ارتباط تنگاتنگی با طلا و بازارهای جهانی طلا دارد، مورد توجه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir)، از این دسته سازمان‌ها می‌توان به بانک‌های مرکزی دنیا اشاره کرد زیرا پشتوانه ارزش پولی کشورها ذخیره طلای آن‌ها است و در کنار آن میزان عرضه و تقاضا در بازار تاثیرگذار است.

از این رو محمود بهمنی رئیس کل وقت بانک مرکزی در دوران ریاست خود با توجه به روند طلا در بازارهای جهانی پیش بینی کرد که قیمت اونس در آینده نزدیک افزایش می‌یابد از این رو حجم قابل توجهی طلا در زمانی که قیمت‌ها پایین بود خریداری کرد که به گمان مسوولان وقت در آن زمان توانستند پشتوانه پولی ملی کشور را تقویت کنند.

حال با توجه به آن که افزایش ارزش جهانی طلا بر پشتوانه ارزش پولی ملی تاثیرگذار بوده است جای سوال دارد در حال حاضر با کاهش ارزش اونس در بازار‌های جهانی با توجه به اینکه ذخایر استراتژیک ایران به طلا تبدیل شده است، در این صورت ارزش پولی ملی چه وضعیتی را تجربه خواهد کرد؟

در این رابطه یک کارشناس پولی و بانکی به اقتصادنیوز، گفت: روند ارزش‌گذاری طلا در بازارهای جهانی بر ارزش پول ملی تاثیر بسزایی دارد.

بها‌ءالدین حسینی‌هاشمی تصریح کرد: در حال حاضر با کاهش ارزش طلا در سطح جهانی این موضوع بر پشتوانه پول ملی ایران اثر گذارست و باعث خواهد شد یک تورم نهفته به واسطه کاهش ارزش پول ملی در اقتصادمان ایجاد شود. چراکه کاهش ارزش طلا عاملی بر کاهش ارزش پول ملی و منشا اصلی ایجاد تورم نهفته است.

او گفت: در این مواقع بانک‌ مرکزی برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی از محل درآمدها یا آورده‌های جدید، ذخیره کاهش ارزش دارایی می‌گیرد که تصمیم در مجمع بانک‌ مرکزی اتخاذ می‌شود. بهرحال این تمهیدات توسط بانک مرکزی مورد توجه قرار می‌گیرد و از این بابت نگرانی نداریم.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=66984
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

تاثیر کاهش ارزش طلا بر ارزش پول ملی
تاثیر کاهش ارزش طلا بر ارزش پول ملی
تاثیر کاهش ارزش طلا بر ارزش پول ملی
تاثیر کاهش ارزش طلا بر ارزش پول ملی
تاثیر کاهش ارزش طلا بر ارزش پول ملی